snowboard brädan för liten för min stora fötter?

robotics6

Ny medlem
Jag hade köpt snowboard infinity 163 hos ett välkänd firman. Jag dissade med dem och frågade upprepade om snowboard infinity board skulle jag kunna använda med mina stora fötter som jag har boots 11.5. Efter några forskningar så upptäckte jag att min brädan waist är 258 mm. Så började jag undra över om den brädan är för liten för min boots. har dissat i ett annat forum som jag chattat med de andra i USA. De säger att för min eget bästa är att jag ska ha minst 260 mm och uppåt dvs jag ska ha widebrädan.

jag mejlade tillbaka till den firman jag köpte av och påpekade om storleken. De säger att den skulle gå ändå bra att åka med. Jag blir fundersam om de inte har försökt att slingra sig ur och säger att den passar bra.

Jag skulle behöva ert hjälp om mina farhågor är riktig att brädan passar inte med mina boots 11.5

Hör av er snabbt!

Går inte att ge ngt helt lätt svar på den frågan. Beror på några faktorer.
Hur stora vinklar vill du åka med?
Vad har du för yttermått på dina boots? (Kan skilja en del på olika märken/modeller)
Hur mycket toe/heel-drag kan du acceptera?

Kör du med stora vinklar tror jag inte att du kommer att lida så mycket. Vill du köra med små vinklar kanske du ska försöka fixa en bredare modell.

Mät yttermåtten på dina skor! Jämför med andra modeller. Har själv ungefär samma storlek som du och kollar alltid yttermåtten för att få så korta boots som möjligt. Kanske läge att byta boots?

Hur åker du? Vill du carva hårt hela dagarna så bör du minimera utsticket över kanten på brädan. Vill du mest bara sladda omkring och hoppa lite i mindre hopp kanske du kan acceptera lite mer "drag".

Mycket att tänka på men hoppas att det klarnat ngt!

tack för snabba svar!

Ja jag har Burton moto boots som jag har köpt helt ny nyss.
Jag åker inte med så stora vinklar utan små vinklar för det mesta.

jag åker mest allround dvs mest carving sen mindre carving mm..

Så är det därför jag börja undra över brädans storlek så man kanske bör byta ut till ett bredare brädan t ex burton baron, scope wide mm som syftar till de som har stora fötter.

Så verkar det som jag ska nog byta ut till ett annat bredare brädan?

Allvarligt talat, är du det minsta fundersam så kommer det bli ett problem. Då kantar du troligtvis tillräckligt för att fötterna ska ta i.
Inget utstick alls (noll cm) är det enda vettiga om du vill kunna carva obehindrat i alla situationer. Tänk på att du inte bara böjer brädan så att stålkanten ligger dikt an mot snön oavsett hur mycket du kantar, utan att brädan också ofta sjunker ner i snön ett par cm. (lika djupt som spåret bakom dig).
Det är jääävligt jobbigt när tårna tar i och du har tappat fästet. Då kan man lika gärna ge upp tills man har nåt annat att åka på. Samma om hälarna går i. Fundera hur långt från snön du har knäna när du svänger. Fundera på om du vill kunna ha raka vrister eller om du vill hänga i bindningarna och småsladda för att du inte kan vinkla kanten mer utan att bootsen bor i snön.
Jag har 43 i skor och plågar mig i små 42'or och kan knappt ens carva fakie på de flesta brädor för att fötterna hamnar i snön.
(På alpinbrädorna så har man lite utstick på bakfoten ofta, men då är det ofta nästan 7-10 cm ovanför stålkanten, och inget större problem i bana.)

Säger de att brädan är tillräckligt bred så snackar de skit.

Supertackar för snabba svar!!

Äntligen får jag ett bra förklaringar som jag kan snacka med dem på butiken att de snackar skit!

Jag misstänkte det att jag skulle få det problem med brädan som de har försökt säga att jag inte ska ha något problem med den.

Jag får återkomma när jag har fått pratat med dem och se vad dom säger.

tack!!

-..

jag upprepar!!!!!

läs min GUIDE.. ---> https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25327

din skostorlek ? 11,5 = US ? 45, 45½ 46??

citat från min guide..

"40 - 24,0 till 24,3
41 - 24,4 till 24,7
42 - 24,8 till 25,1
43 - 25,2 till 25,5
44 - 25,6 till 26,0
45 - 26,1 till 26,5
46 - 26,6 till 27,0
47 - 27,1 till 27,5
48 - 27,6 till 28,0"

du bör nog (jag kan bara Burton som du kanske vet) köra på en, KING, eller Baron (eller Baron ES om du e rik)

så är det..

/Pinn

ja nu har jag dissat och så gav dom upp! så ska jag skicka tillbaka brädan och byta till ett annat bredare. ja 11.5 US. cirka 45. så ska jag ha brädan som är från 260 och upp.

Ja jag är nog mest intresserad av baron men den är rätt dyra här hemma. Är intresserad av Rossignol Scope Wide som är mycket bra brädan enligt forum i USA.

Ska beställa brädan från USA genom syrran som bor där.

ja kör hellre på en bredare, toe rep. heel drag är inte ett alternativ!

lycka till!

hehe
jag har oxå stora fötter 47.5 och dm tar i men om du köper upphöjning som jag har gort funker det prima men om den tar i endå så e det bara att vinkla på bindningarna framot(då blir det oxå bättre skär med mera

wolwerin sa:
så e det bara att vinkla på bindningarna framot(då blir det oxå bättre skär med mera
framåt?? ja framfoten ja, men bakfoten får ju för i helv%¤#te inte vara vinklad framåt.. om du inte kör paralellslalom förstås.. ;-)

Det är klart att man kan ha några grader framåt på bakfoten. Duckstance blev väl omodernt för 10 är sen?

jo som sagt om man sysslar med paralellslalom, men det är eeh ju ehh kanske ehh också en slags sport..

Du tänker på selftimern bredvid pipen? Nej nej, det finns mycket mer att åka på om du inte hoppar av vid andra avstigningen. ;)

Är ganska trött på detta med för smala brädor. Jag har inte speciellt stora fötter 42.5 och har för stunden en bräda som är 25 i midjan. Iofs har jag en halvstorlek större boots men har problem att carva djupa svängar. Livsfarligt att tappa fästet på tåskär så du drar knäna rätt ner i isen :(
Varför görs inte brädorna generellt bredare?
Jag som har storlek 42.5 ska väl fan inte behöva köpa "WIDE" brädor!?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp