Snowboard eller inte snowboard...

kjaer

Ny medlem
Hejsan!

Jag är en 20-årig dansk kille som har bott 8 år i Mittsverige, men sen tre år tillbaka är jag flyttat tillbaka till mit hemland.

Nu är det så att jag ska på skidsemester i Björnrike denna vintern - tillsammans med två danskar som aldrig har provat någon form av vintersport.

Själv har jag under min tid i Sverige åkt en del längdskidor, men alpin åkning blev det bara ett par gånger tyvärr...
Och de två gångerna åkte jag på ett par löjliga snowblades.:lol: Jag hade kul och inga problem med att åka på dom alls, men har senare förstått att snowblades inte är världens bästa uppfinning.;) Slalomskidor har jag bara testat en enkelt gång på en pytteliten backe utan lift...

Nu ska mina danska reskamrater förstås lära sig att åka vanliga slalomskidor, men själv har jag länge velat testa att åka snowboard. Så frågan är om det är en bra idé eller jag ska hålla mig till slalomskidor tillsammans med mina vänner...
Om jag väljer slalom kommer jag att vara mina vänner ganska överlägsen och frågan är om det inte blir tråkigt för både dem och jag. Å andra sidan vill jag med snowboard vara lika oerfaren som dom och då kan vi kanske bättre "följas åt".

Jag lutar åt snowboard, men det som oroar mig lite är om jag överhuvudtaget kan lära mig att åka någorlunda på den vecka vi har semester... Det ser inte heller ut att vara några snowboardkurser för min ålder som kunde kickstarta läringsprocessen lite...

Vad tror ni? Kommer jag bara att ramla hela veckan eller går det att lära sig att åka hyffsat på ett par dagar?

Många tycker säkert att detta är en dum fråga, men jag hade behov för att lufta mina tankar lite. Inputs är mycket välkomna.:)

Mvh.
Johah

det beror nog helt på om du är lättlärd eller inte... vissa har sjukt svårt för det och lyckas inte överhuvudtaget, vissa klarar det efter en dag! ge det ett försök! och om du hyr utrustning så kan du ju hyra bräda, om du ledsnar så kan du säkert byta mot skidor! (tror jag) :)

För mig är svaret uppenbart, jag skulle utan tvekan välja snowboard. Och jag rekommenderar även dig att göra detsamma! Vanligtvis brukar det ta några dagar att lära sig åka bräda (tror jag själv lärde mig ungefär tre dagar kanske) men detta varierar såklart från person till person. Om du t.ex. skulle ha tidigare erfarenhet från skateboard eller liknande så är det förmodligen lättare att lära sig. Däremot tror jag att du får vara beredd på att ramla mycket i början, hehe ;)

Tackar för svar. Det är ju svårt att säga innan man har provat, men skulle nog gissa att jag är ganska lättlärd. Har åkt lite skateboard och har rätt bra balans vilket nog inte är en nackdel...
Det får bli snowboard! Som du säger nonnerief, kan jag ju altid byta mot skidor om jag känner att det inte alls kommer att gå...

Det finns jätte bra snowboardinstruktörer i Björnrike. Att ta en lektion är något som kommer att korta ner inlärningsprocessen och du kommer kunna njuta mer av din semester!

combatspenat sa:
Det finns jätte bra snowboardinstruktörer i Björnrike. Att ta en lektion är något som kommer att korta ner inlärningsprocessen och du kommer kunna njuta mer av din semester!
Jaså, hittade inga kurser på nätet, det var bara upp till 15 år... Vad kostar en lektion ungefär?

Nu hittade jag det - under privatlektioner. 500 kr för en lektion... Var inte så farligt som jag hade trott. Blir nog att boka en lektion då...

combatspenat sa:
Håller helt med, att vara nybörjare på snowboard är inte kul, man ramlar hela tiden ;)

Med en privatlärare kommer det gå otroligt mycket snabbare att lära sig och du kommer minska dina blåmärken nåt oerhört :)

Haha inte för att skryta på nått sätt men jag lärde mig på ett par timmar.
Jag åker skidor i vanliga fall men har alltid vart sugen på att testa. Jag har kört lite skateboard tidigare så jag hade lite balansen. Det började med att jag åkte i de gröna backarna och då ramlade jag hela tiden och jag blev mer och mer förbannad. Sen så var det dags för lunch och jag skulle möta upp med några kompisar. Jag åkte upp på toppen (detta var i lindvallen) och insåg att den enda vägen hem var ner i en röd backe. Då jag hade åkte i ca 2 timmar vart lite rädd. Men jag såg en rutinerad kille åka förbi och tänkte att så ska jag också åka. Så jag gav mig fan på att klara det och det gjorde jag också utan rädslan för att ramla tog jag mig ner med hyffsad fart och ramlade bara en gång. Så ett tips om du ska köra snowboard första gången är att var inte rädd och åk inte i för snälla backar det är bara svårare ;)

jaduu sa:
....... Så ett tips om du ska köra snowboard första gången är att var inte rädd och åk inte i för snälla backar det är bara svårare ;)
Håller helt med, om inte backen är tillräckligt brant så går det inte att kanta brädan naturligt utan den hugger i framkant =faceplant. Börja inte åka i barnbacken!
Kolla om du är regular eller goofy åkare annars blir det lätt helt fel. Kolla genom att sladda i strumplästen hemma i vardagsrummet eller tänk vilken fot du har främst då du åker kick-bike eller skateboard.

Snödjup

Tillbaka
Topp