Snowboard i julklapp, hjälp!

embj

Ny medlem
Jag har tänkt att ge min sambo en ny snowboard med bindningar och boots i julklapp..
Men eftersom jag själv inte åker bräda behöver jag lite hjälp utav proffsen.

Info...
Längd: 179cm
Vikt: 80kg
stl: 42
Dagens bräda (ca7år gammal)
EXTREME E-Line158cm

Han åker mest i pisten men kan köra nått hopp nångång, så en pistbräda.. Enligt mig duktig på snowboard, åkt i ett antal år.
Han är mest inne på Burton, men jag är öppen för förslag.

Kan någon rar person kanske hjälpa mig med lite info!!
Vore jäkligt tacksamt :)

Senast ändrad:
En budget är nog att föredra om man ska tipsa om nåt.
Det kan dra iväg rätt ordentligt om du ska köpa både bräda boots och bindningar.

Mitt tips innan jag vet nån budget är att bara köpa bräda+bindningar så får han köpa boots själv så han har möjlighet att prova ut ett par som passar bra.

Har han någon bräda idag och i så fall vad heter bräda och bindningar?
Skulle säga att 152cm bräda är perfekt för han.

Toem sa:
En budget är nog att föredra om man ska tipsa om nåt.
Det kan dra iväg rätt ordentligt om du ska köpa både bräda boots och bindningar.

Mitt tips innan jag vet nån budget är att bara köpa bräda+bindningar så får han köpa boots själv så han har möjlighet att prova ut ett par som passar bra.
Boots är tanken att han ska få prova ut efter jul.
Budget kan jag tänka mig runt 5-6000 för bräda och bindningar.
Vet att stadium har paket erbjudanden, är det något att satsa på?

Jag lettade fram hans bräda, och den är säkert 7 år gammal (kan jag tänka mig)
Det är en EXTREM E-LINE 158cm..
Om det säger någonting.

Det är väldigt svårt att rekommendera en bräda till någon som man inte vet riktigt vad han själv tycker om sin egen bräda samt vad, hur och var han vill åka. En standardbräda kring 160 blir säkert ok (burton custom eller cutomX) men det går att hitta mycket mer spännande brädor nuförtiden. Allt passar inte alla och brädor skiljer sig mycket mer emellan nu än för 7 år sedan. Det är dock ett digert jobb att sätta sig in i teknologin och komma fram till vad man vill ha om man inte har följt med i utvecklingen på många år. Bäst är definitivt att prova. Kanske finns testcenter eller möjlighet att hyra fin-brädor någonstans dit ni kan åka? Jag misstänker att det går att hyra före köp i Åre o Sälen. Observera att det inte är någon vits att testa vanliga hyrbrädor utan det ska vara "riktiga" brädor om det ska vara någon vits att köpa nytt.

Det förstår jag absolut!

Det blir väl så att han åker 1-2veckor/året och då blir det till Sälen, Romme, Åre osv.
Mestadels i Pisten och bara glida ner för backen (med fart också såklart)
Så nån jätte avancerad bräda behövs nog inte, med tanke på att den brädan han har nu är ganska simpelt.

tack för ditt svar!

kan anbefale DC ply 159.25 knall board for det behovet, som enda kan ta han med ut i parken eller ut i terrenget om han ønsker:)
+ for nydelig topsheet grafikk:)
sånn ser mitt ut :)
12682_10151292822251535_1125775813_n.jpg

Tillbaka
Topp