snowboard stance

lindberg87

Ny medlem
snowboard stance
hejsan! Undrar om man får mer balans och kontroll om man har så bred stance som möjligt mellan bindningarna? just nu kör jag centralt

snowboard stance
det är väl olika från person till person.. jag kör så brett som möjligt eftersom jag bara kör park, där tycket jag att man har mycket mer kontroll när man står brett :)

Edit. Nu när denna nya smalstancetrenden har kommit mer och mer provade även jag att ställa in stancen. Kan inte säga något annat än att det är underbart! :D

Senast ändrad:
snowboard stance
Bredare stace ger bättre balans men du förlorar lite andra egenskaper istället. Lagom är bäst heter det ju. Ett generellt mått är att avståndet mellan mitten på bindningarna ska vara lika långt som ifrån mitten av knäet ner till golvet. Bara pröva sig fram!

snowboard stance
jag kör bara park, har ändrat om mina bindningar så nu är stances så brett som möjligt =)
Ska testas få se om det blir nån skillnad

snowboard stance
Bredaste skiftar ju väldigt mycket beroende på vilken bräda ni har. en del brädor har ju 56cm som bredast medans andra har 67cm. att sätta ut det på "bredaste" låter väldigt konstigt och o specifikt. Själv så kör jag ganska mycket park och jag kör med 57cm bred stance.

snowboard stance
combatspenat sa:
Bredaste skiftar ju väldigt mycket beroende på vilken bräda ni har. en del brädor har ju 56cm som bredast medans andra har 67cm. att sätta ut det på "bredaste" låter väldigt konstigt och o specifikt. Själv så kör jag ganska mycket park och jag kör med 57cm bred stance.
okok men är de oftast skönast att maxa ut stancen helt när man kör park?

snowboard stance
Boardberg sa:
combatspenat sa:
okok men är de oftast skönast att maxa ut stancen helt när man kör park?
Förmodligen inte om man är typ 160 lång. Finns bloggar på nätet som tar upp detta med stancebredd i förhållande till längden. Allt är ju individuellt. Det som passar den ena kanske inte passar den andra. Att pröva sig fram tror jag är bättre än att gå på genrella mått som t ex längden från knät till golvet = stancebredd.

snowboard stance
Jag föredrar att köra med en bred stance, har provat smal stance nån gång när jag började köra men jag tycker det är bekvämare att köra brett. Jag upplever att jag får mer kontroll med bred stance och ett annat argument för bred stance, Smal stance är inihelvetes fult.

snowboard stance
Jag kör 58 cm brett +15 +32 för pist med långt ner vinklade bakkappor när jag kör pist/boardercross, bindningarna är bakmonterade.

För park så har jag runt 65 cm brett duckstance -7 +30 och mittmonterat.

Desto bredare stance, ju bättre balans men sämre tryck på brädan. Smal stance gör det lätt att stå på skär, brädan svarar snabbare i svängarna men balansen försämras.

Justja, jag är ca 175 cm lång och väger runt 60 kg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp