waspshuffler
Ny medlem
snowboard:träna mer!
Till er nybbörjare.
Jag har nu åkt snowboard varje dag från julafton till slutet av april varje dag i tre år.
Och enda sättet att bli bra är att träna,nöta,träna,nöta och VÅGA!
Du tjänar ingenting på att åka fallande lövet flera timmar i backen.
Du kan läsa igenom alla frågor kring snowboard men inte bli ett dugg bättre för det.
Det kräver praktik,som när du ska lära dig läsa,cykla,simma. Allting kräver träning.
Massor av träning. Det tar dig kanske två kvällar i backen för att åka ner i pisten utan problem.
Men det kommer endå ta dig ett tjugotal kvällar i backen för att lära dig svänga ordentligt och ligga på skär.
Alla frågor kring snowboard,skidor med mera. Kommer inte lära er någonting.
Trick hjälp och allt vad det heter kan ju också hjälpa. Det har jag märkt.
Men det är att nöta i backen,hemma på gården var som helst bara ni tränar!
Träning ger er allt. Inte tips,träning!
Jag till exempel,lusläste allt om snowboarding. Men endå så tog det mig två veckor att lära mig ens att svänga.
Jag är seglärd. Kanske inte ni är. Men förvänta er inte att ni kan hänga med polarna efter en helg i åre.
Det tar minst en vinter innan ni,du,polarna ens kan ligga på skär,dvs slalom elr svänga skarpt.
Jag kan ge er lite tips nu på åkning. Men det lär inte hjälpa er mycket.
Hur du börjar:
Liften: Stå med bakre foten,goofy eller regular. Regular=höger fot bak goofy=vänster fot bak
Va beredd på att ta bygeln. När den väl kommer så fånga den snabbt och he bygeln så den pressar mot låret som pekar upp mot backen.
Koncentrera dig inte på den eventuella kompisen utan fokusera allting på att hålla brädan rak och så du kan följa med i diverse gupp. Hellst ska kompisen åka skidor
Om du nu hållt balansen och inte ramlar och kommit till toppen av backen. Ungefär 5 meter innan avstigning,släpp bygeln och håll i den med händerna. När du väl kommit upp och är på plan yta så släpp helt enkelt bygeln och knuffa/kryp åt sidan.
Spänn på dig snowboarden som jag hoppas du kan? Och åk så spetsarna pekar mot sidorna av backen. Då kommer du bromsa så det inte går allt för fort.(detta är fallande lövet)
Om du trycker med tå spetsarna uppåt så kommer du bromsa och neråt så går det snabbare.
Räkna med att du kommer ramla både en och två gånger och musklerna kommer bli slutkörda.
När du ska svänga så luta dig mot högersidan ifall du ska svänga höger. Det kommer krävas teknik för det här men det är bara att öva och öva. Samma sak med vänster. Öva öva öva.
Det kommer ta dig minst en kväll elr dag innan du kan det här redigt.
Du kommer långsamt åka ner för backen innan du slutgiltigen når botten.
då är det bara ta liften och repetera allting.
Tillslut ska rörelserna sitta i ryggraden.
När det blir dags att svänga med nosen pekandes neråt i backen.
så är det
Ett: från fallande lövet sväng till med brädan så nosen pekar neråt mot backen.
Två: nu när du ska svänga så luta dig lite frammåt och luta upp brädan med tåspetsarna
Tre: använd framfoten(vrid den) och bakfoten(som du går) och luta dig bakåt.
Då kommer du svänga och samtidigt bromsa lite. Du kommer förmodligen få felskär men då är det bara att resa sig upp och göra om det.
Allting handlar om att nöta,öva,träna,öva,nöta,träna.
Förlåt för eventuella stavfel. Och dålig grammatik.
Jag är bara 13 år.
Jag har nu åkt snowboard varje dag från julafton till slutet av april varje dag i tre år.
Och enda sättet att bli bra är att träna,nöta,träna,nöta och VÅGA!
Du tjänar ingenting på att åka fallande lövet flera timmar i backen.
Du kan läsa igenom alla frågor kring snowboard men inte bli ett dugg bättre för det.
Det kräver praktik,som när du ska lära dig läsa,cykla,simma. Allting kräver träning.
Massor av träning. Det tar dig kanske två kvällar i backen för att åka ner i pisten utan problem.
Men det kommer endå ta dig ett tjugotal kvällar i backen för att lära dig svänga ordentligt och ligga på skär.
Alla frågor kring snowboard,skidor med mera. Kommer inte lära er någonting.
Trick hjälp och allt vad det heter kan ju också hjälpa. Det har jag märkt.
Men det är att nöta i backen,hemma på gården var som helst bara ni tränar!
Träning ger er allt. Inte tips,träning!
Jag till exempel,lusläste allt om snowboarding. Men endå så tog det mig två veckor att lära mig ens att svänga.
Jag är seglärd. Kanske inte ni är. Men förvänta er inte att ni kan hänga med polarna efter en helg i åre.
Det tar minst en vinter innan ni,du,polarna ens kan ligga på skär,dvs slalom elr svänga skarpt.
Jag kan ge er lite tips nu på åkning. Men det lär inte hjälpa er mycket.
Hur du börjar:
Liften: Stå med bakre foten,goofy eller regular. Regular=höger fot bak goofy=vänster fot bak
Va beredd på att ta bygeln. När den väl kommer så fånga den snabbt och he bygeln så den pressar mot låret som pekar upp mot backen.
Koncentrera dig inte på den eventuella kompisen utan fokusera allting på att hålla brädan rak och så du kan följa med i diverse gupp. Hellst ska kompisen åka skidor
Om du nu hållt balansen och inte ramlar och kommit till toppen av backen. Ungefär 5 meter innan avstigning,släpp bygeln och håll i den med händerna. När du väl kommit upp och är på plan yta så släpp helt enkelt bygeln och knuffa/kryp åt sidan.
Spänn på dig snowboarden som jag hoppas du kan? Och åk så spetsarna pekar mot sidorna av backen. Då kommer du bromsa så det inte går allt för fort.(detta är fallande lövet)
Om du trycker med tå spetsarna uppåt så kommer du bromsa och neråt så går det snabbare.
Räkna med att du kommer ramla både en och två gånger och musklerna kommer bli slutkörda.
När du ska svänga så luta dig mot högersidan ifall du ska svänga höger. Det kommer krävas teknik för det här men det är bara att öva och öva. Samma sak med vänster. Öva öva öva.
Det kommer ta dig minst en kväll elr dag innan du kan det här redigt.
Du kommer långsamt åka ner för backen innan du slutgiltigen når botten.
då är det bara ta liften och repetera allting.
Tillslut ska rörelserna sitta i ryggraden.
När det blir dags att svänga med nosen pekandes neråt i backen.
så är det
Ett: från fallande lövet sväng till med brädan så nosen pekar neråt mot backen.
Två: nu när du ska svänga så luta dig lite frammåt och luta upp brädan med tåspetsarna
Tre: använd framfoten(vrid den) och bakfoten(som du går) och luta dig bakåt.
Då kommer du svänga och samtidigt bromsa lite. Du kommer förmodligen få felskär men då är det bara att resa sig upp och göra om det.
Allting handlar om att nöta,öva,träna,öva,nöta,träna.
Förlåt för eventuella stavfel. Och dålig grammatik.
Jag är bara 13 år.