Snowboard-Uppmärksamhet

Fest4ever

Ny medlem
Snowboard-Uppmärksamhet
Är det inte någon mer än jag som tycker att Snowboard åkarna minskar hela tiden och uppmärksamheten dras till alla skidåkare??
Jag menar, de finns fan flera backar i USA där det är förbjudet att åka bräda! Då kan man juh fråga sig varför?
För enligt min mening så börjar skidåkningen (Jibb) att växa något ofantligt mycket. Det börjar bli riktigt stora hopp och mycket fler dubblar och komplicerade trick. Sammtidigt som Snowboard åkningen börjar bli riktigt sjuk den med. Dom börjar hoppa i helt extremt stora hopp!! Även att snowboard åkarna har hållt på me dubbels en längre tid. Men ändå så är det inte så många som pratar om det. Bör inte snowboard åkarna ha lika mycket uppmärksamhet som skidåkarna??
Skriv vad ni tycker om detta eller om jag har helt fel?

Senast ändrad:
Snowboard-Uppmärksamhet
Helt rätt, la själv upp en liknande tråd för ett tag sen. Men du har helt rätt tycker att det är lite trist, för det är inte ofta man ser ett gäng snowboard åkare i parkerna nu för tiden.
Men jag tror helt ärligt att många som åkt snowboard och byter till skidor för att det är lättare att åka skidor.
Men jag tycker också att skidåkarna får allderless för mycket uppmärksamhet, snowboard åkarna borde få minst lika mycket.

Snowboard-Uppmärksamhet
Har en sjukt stor kommentar att lägga nu men avstår för alla personangrepp man får känna på då.

Annars kan jag säga att snowboard är fortfarande stort i mittersta europa.

Snowboard-Uppmärksamhet
Det beror nog helt enkelt på att det är samma sorts folk som börjar med skidor nu som började med bräda back in the 90s. På den tiden var ju snowboard det nya lite uppkäftiga etc. och det drog ju dit en hel del folk. Nu för tiden ser ju ungarna upp till skidåkarna i stället för att den på senare år varit mycket mer innovativ.

När man kollar på tex. Snowkid blir man ju helt klart imponerad av brädåkarna men det är ett så smalt fält av åkare som kör på det sättet. Jag tycker det känns som att snowboarden stannat lite i utvecklingen.

Snowboard-Uppmärksamhet
Jag måste ändå säga att jag håller med, trots att jag själv åker skidor. Snowboardens uppmärksamhet försvinner, och skidåkarna tar över. Men då tror jag också det med att många börjar prova på twins å det är för att det är ändå en relativt ny sport, man vill prova på, inte att det är lättare. Men då kan man ju också tänka att snowboard har haft i stort sett all uppmärksamhet väldigt länge, och jag tycker att vi skidåkare förtjänar en kort tid i rampljuset

Snowboard-Uppmärksamhet
snowboard åkarna har väll gjort dubbla flippar ganska länge nu? så känns inte så konstigt att dom inte får så mkt uppmärksamhet för de, snowboardåkarna ligger väll lång före skidåkarna? så tror att skidåkningen får mkt uppmärksamhet just nu för att vi har kommit in i fasen att dubbelvolter är coolt

Snowboard-Uppmärksamhet
snowboarden har legat så långt före skidor helat iden att den helt enkelt hamnat efter...

kul att skidåkarna i Jibbscenen syns lite också.. snowboarden är redan sjuukt stort

Snowboard-Uppmärksamhet
Det här är bara en trend. Om några år så kommer snowboardåkarna och deras plankor revoltera hela skidcenen. Det kommer att komma någonting enormt som gör att de flesta byter till plankan igen!

Snowboard-Uppmärksamhet
Jag får känslan av att snowboard kommer slå tillbaka snart igen och vissa "newschool skidåkare" kommer att övergå till bräda, istället för brädåkarna som går över till skidor.

Snowboard-Uppmärksamhet
Håller med dig "snowboardeliten" , det är fler som byter till skidor och det kan ju också vara för att många ids inte börja lära sig snowboard eftersom att det är helt enkelt inte lika lätt i början...

skidor är ju på det sättet lättare i början för att du är mer "fri" om jag säger det så, om man tänker att du är ju i stort sätt helt fri med armar ben som man kan stödja sig med osv....

själv åker jag bräda och tycker detär grymmt skönt å så tycker jag också med skidor det är minst lika kul och det är kul när alla kör tillsammans skido och snowboard åkare sen är det HELT olika hur folk tycker. Sen äre ju så fett snyggt när skidåkare gör sina korsade flippar och bios ojojoj ;D

Snowboard-Uppmärksamhet
henning2 sa:
Jag får känslan av att snowboard kommer slå tillbaka snart igen och vissa "newschool skidåkare" kommer att övergå till bräda, istället för brädåkarna som går över till skidor.
Jag känner samma sak. Det är bara en tidsfråga när brädan får sin uppmärksamhet igen :)

Snowboard-Uppmärksamhet
De är i sverige som skidor är så stort. Bor sen ett år tillbaks i finland och här är det precis tvärtom, skidjibbers är väldigt ovanliga i parkerna, nu är väl finland kanske ett extremt exempel eftersom bräda är så sjukt stort här, men i övriga europa är snwbrd fortfarande ganska stort. Så alla brädåkare får väl flytta när dom börjar känna sig för ensamma:P
tror för övrigt att som många andra här att snowboard kommer bli större i sverige igen

Snowboard-Uppmärksamhet
JtoB sa:
snowboard åkarna har väll gjort dubbla flippar ganska länge nu? så känns inte så konstigt att dom inte får så mkt uppmärksamhet för de, snowboardåkarna ligger väll lång före skidåkarna? så tror att skidåkningen får mkt uppmärksamhet just nu för att vi har kommit in i fasen att dubbelvolter är coolt
Nä de ligger ju inte före längre. Visst finns det massvis med bra brädåkare men den stora massan man ser i backen brukar vara riktigt dåliga. Man blir ju imponerad om man ser en snowboardåkare landa en 1a. Så är det iaf i Vemdalen.
Sen är det väl lättare med skidor helt klart, men tycker ändå det är konstigt att det är så då det var snowboardåkarna som pushade på under 90-talet.... Förjävla konstig utveckling

Snowboard-Uppmärksamhet
Jibbfjolleriet är en förhoppningsvis snabbt övergående trend. Snart kommer alla inse igen att det är monoski som är det enda sanna åkdonet.

Och det var någon som sa att "jibbing" idag är som brädåkning i början av 90-talet...

Är du inte klok? Snowboard var i början ett sätt att vara rebellisk och skita i alla regler. Sen när är det annorlunda och rebelliskt att jibba? Det är snarare mer mainstream idag bland ungdomarna att hoppa i parken än att "åka" på skidorna.

Snowboard-Uppmärksamhet
Läste tråden och angående dubbel flippar, de gjordes på snö av bla Benedek och Travis Rice före skidåkarna lärde sig sina på vatten hoppen först innan dom gjorde dom på snö ;)

Travis gjorde fs 1080 dubbelcork över Pyramids i Grizzly gulch, Utah.

Youtuba lite =)

Sen är väl inte kanske den tekniska biten det man ska fokusera på enbart för då finns det ju under betalda cirkus artister från öststats länder som jonglerar med 8 bollar medan dom går på lina 20 meter över marken utan säkerhets lina som tjänar mindre på ett år än vad vissa proffs gör på 1 dag...

Då ter sig nog en bs7:a ganska lätt för dom ;)

Snowboard-Uppmärksamhet
faktan att skidor är lättare finns ju men den skiter ju folk i och då verkar ju snowobardåkarna inte lika häftiga nu när skidåkarna gör helt cp grejer... pretzelhypen tex. de är ju i princip omöjligt på snowboard...

men nu ska vi inte va så himla negativa, åk för att de e kul istället.

Snowboard-Uppmärksamhet
vad snowboardarna saknar är en "jon olsson" som tar tag i det hela och för fram sporten i rampljuset. för ett tag sen var det tvärtom då var det mkt mer snowboard (freestyle) på tv:n än skidor.

Snowboard-Uppmärksamhet
ja men de finns nog mycket mer proffsgjorda snowboardfilmer än skidfilmer också, bara att det har minskat mycket i sverige men vissa land är det fortfarande stort. Förresten har ju snowboardåkarna hållt på med dubbelflippar rätt länge, du får det att låta som att dom nyss börjat med det.

Snowboard-Uppmärksamhet
Setermannen sa:
JtoB sa:
1-ICONAGENCY sa:
Nä de ligger ju inte före längre. Visst finns det massvis med bra brädåkare men den stora massan man ser i backen brukar vara riktigt dåliga. Man blir ju imponerad om man ser en snowboardåkare landa en 1a. Så är det iaf i Vemdalen.
Sen är det väl lättare med skidor helt klart, men tycker ändå det är konstigt att det är så då det var snowboardåkarna som pushade på under 90-talet.... Förjävla konstig utveckling
Läste tråden och angående dubbel flippar, de gjordes på snö av bla Benedek och Travis Rice före skidåkarna lärde sig sina på vatten hoppen först innan dom gjorde dom på snö ;)

Youtuba lite =)

Sen är väl inte kanske den tekniska biten det man ska fokusera på enbart för då finns det ju under betalda cirkus artister från öststats länder som jonglerar med 8 bollar medan dom går på lina 20 meter över marken utan säkerhets lina som tjänar mindre på ett år än vad vissa proffs gör på 1 dag...

Först vill jag kommentera settermannen.

Jag förstår ingenting av det du säger.
Att utvecklingen gått förjävligt konstigt. Vadå förjävligt konstigt ?
Snowboardåkarna har langat cp dubbelflippar och galna miffade 1080 sen början av 90talet. Men allt eftersom utrustningen har utvecklats så har även möjligheten att göra tricken större och snyggare.
- helt apropå ingenting - Jag skulle vilja säga att snowboarden är så extremt mycket mer tekniskt än skidor. Tusentals ( inspirerad av svenska spel mannen ) tweakar kan göras på massa olika grab:ar. ( med riktiga namn ).

Nu blev det alldeles för flummigt. Hursomhelst så har snowboard utvecklingen gått åt "rätt" håll och förhoppningsvis så ter sig skidåkningen på samma sätt snart.

Sen vill jag kommentera Iconagenasdasdvsdf eller vad du nu kallar dig själv här på Freeride.

Jag tycker du borde läsa på lite innan du uttalar dig här på freeride när det gäller såna här "viktiga" frågor.
Dubbelflippar på skidor har också gjorts väldigt länge, dock inte i tävlingar eller dylikt.
Då det inte existerat en ( seriös ) skidscen innan 2000.

Men jag kan ju alltid ha fel. Travis och Benedek kanske langade dubbelflippar som 3åringar. Inte vet jag. Men om så vore fallet så skulle nog det kunna läsas/höras någonstans.

Aja, Jag vill inte vara en besserwisser och klaga.

Värna om snön !

Senast ändrad:
Snowboard-Uppmärksamhet
Jag vet inte hur gammal du är men...

1. Det där gäller för Sverige, i USA/Canada är det en majoritet av snowboardåkare i parkerna/pisterna.

2. Dubbelflippar har funnits länge i snowboard, så länge att det nu inte används utan man prioriterar stil (något som kommer hända inom skidor med tids nog då allt snurras för mycket).

Anledningen till att det känns som att snowboarden får mer expo är pga att du bor i sverige och vi har Jon Olsson som är en av de ledande skidåkarna. Ingen svensk kan sägas vara på samma position inom brädscenen från sverige atm, därav mindre medial uppmärksamhet här hemma om bräda.

Om Shaun White hade varit Svensk kan jag lova att det varit annorlunda.

SÅ det du pratar om gäller Sverige i synnerhet, inte alltid hela världen,

Snowboard-Uppmärksamhet
Teku sa:
Setermannen sa:
JtoB sa:

Youtuba lite =)

Först vill jag kommentera settermannen.

Jag förstår ingenting av det du säger.
Att utvecklingen gått förjävligt konstigt. Vadå förjävligt konstigt ?
Snowboardåkarna har langat cp dubbelflippar och galna miffade 1080 sen början av 90talet. Men allt eftersom utrustningen har utvecklats så har även möjligheten att göra tricken större och snyggare.
- helt apropå ingenting - Jag skulle vilja säga att snowboarden är så extremt mycket mer tekniskt än skidor. Tusentals ( inspirerad av svenska spel mannen ) tweakar kan göras på massa olika grab:ar. ( med riktiga namn ).

Nu blev det alldeles för flummigt. Hursomhelst så har snowboard utvecklingen gått åt "rätt" håll och förhoppningsvis så ter sig skidåkningen på samma sätt snart.

Sen vill jag kommentera Iconagenasdasdvsdf eller vad du nu kallar dig själv här på Freeride.

Jag tycker du borde läsa på lite innan du uttalar dig här på freeride när det gäller såna här "viktiga" frågor.
Dubbelflippar på skidor har också gjorts väldigt länge, dock inte i tävlingar eller dylikt.
Då det inte existerat en ( seriös ) skidscen innan 2000.

Men jag kan ju alltid ha fel. Travis och Benedek kanske langade dubbelflippar som 3åringar. Inte vet jag. Men om så vore fallet så skulle nog det kunna läsas/höras någonstans.

Aja, Jag vill inte vara en besserwisser och klaga.

Värna om snön !
No doubt att det finns snowboardåkare som drar drubblar etc. men det va inte så jag menade inlägget. Jag menar bara att det är så enormt mycket lägre nivå på genomsnitts brädåkaren i parken än hos skidåkarna. Det va det jag menade med konstig utveckling.
Jag menar, för några år sen va det ju precis tvärtom.

Sen FF, läs innan du kommenterar så förstår du nog inlägget något bättre....

Snowboard-Uppmärksamhet
Ja dubbla volter gjordes flitigt under hot dog epoken och bland de som sysslade med arials och freestyle.

Fast iofs gjorde väl simhopparna det ännu tidigare ;)

Men nu var det ju inte den typen av dubbelflippar utan mer åt de som Travis, Wiig, Eero, Jon mfl gör eller missuppfattade jag det helt?

Snowboard-Uppmärksamhet
Jibbing inom skidor har växt något sjukt thats for sure, men samtidigt går snowboardingen framåt. Det med att snowboarding har förbjudits på vissa skidorter kan ju varit att vissa snowboard åkare har röjt i backen det vet man ju inte.

Senast ändrad:
Snowboard-Uppmärksamhet
Snowboard är ju så mkt mer steeze!
Skulle säga att jag åker skidor med lite drag av snowboard med tanke på att jag bara försöker på presses med mera i stortsett. Galet roligt och poppa runt med en bräda faktsikt men endå åker jag skidor haha

Mer uppmärksamhet åt snowboard!

Snowboard-Uppmärksamhet
RailReppin sa:
Det med att snowboarding har förbjudits på vissa skidorter kan ju varit att vissa snowboard åkare har röjt i backen det vet man ju inte.
I de orter som snowboardåkning är förbjudet så har det alltid varit så. Det är inget nytt påhitt om ni tror det.

Sen finns det en mycket enkel anledning till varför brädåkningen inte får så mycket uppmärksamhet nu för tiden. Den är att all försäljning och därmed nyrekryteringen till sporten är totalt stendöd. Det säljs knappt några brädor längre och de flesta ungarna väljer skidor istället.

Snowboard-Uppmärksamhet
Utter sa:
RailReppin sa:
Det med att snowboarding har förbjudits på vissa skidorter kan ju varit att vissa snowboard åkare har röjt i backen det vet man ju inte.
I de orter som snowboardåkning är förbjudet så har det alltid varit så. Det är inget nytt påhitt om ni tror det.

Sen finns det en mycket enkel anledning till varför brädåkningen inte får så mycket uppmärksamhet nu för tiden. Den är att all försäljning och därmed nyrekryteringen till sporten är totalt stendöd. Det säljs knappt några brädor längre och de flesta ungarna väljer skidor istället.
I Sverige, ja.
Jag har en kompis som åkte i sierra nevada i spanien, han sa att vartenda tonåring åkte bräda där. Alla åkte snowboard förutom gubbarna. Men brädåkarna var inte duktiga, det var noobs hela bunten som invaderade alla blågröna backar, haha. Men det glädjer mig att se att snowboarden ökar i andra länder, även om det är "dött" här borta.

Snowboard-Uppmärksamhet
SverigeTomten sa:
Utter sa:
RailReppin sa:

I Sverige, ja.
Jag har en kompis som åkte i sierra nevada i spanien, han sa att vartenda tonåring åkte bräda där. Alla åkte snowboard förutom gubbarna. Men brädåkarna var inte duktiga, det var noobs hela bunten som invaderade alla blågröna backar, haha. Men det glädjer mig att se att snowboarden ökar i andra länder, även om det är "dött" här borta.
Jo men det var väl uppmärksamheten i Sverige som du klagar på?

Snowboard-Uppmärksamhet
Det är, som alla säger, en trend som går i Sverige precis som snowboard-traden gick för ett tag sedan. Där jag bor (Hofors) var det, för ett par år sedan, flera som började med snowboard. Nu ser jag fler och fler som tar fram ett par ultra-carvade skidor och åker som proffs. Tror de.
Den här trenden kommer som trea i en rad som jag ser det. Först var det snowboarden, men folket har glömt en period mellan. Nämligen Snowblades:ens. Den trenden kom och fler snowboardåkare, och totalt alpina nybörjare, stälde sig på dessa och gav sig ut i bakcen som galningar utan koll på något alls. Många av dessa har nu gått över till Twintips i samband med den nya perioden som kom nu med all uppmärksamhet på svenska jibbare.

Det kommer att blåsa över, folk kommer att återgå till det de trivs med, eller det nästa trend säger, och allt kommer att gå vidare. Det behövs bara att vi får någon ny som tar lite av jibbarnas rampljus.

Detta kan jag säga som genom dessa tre perioder stått på både bräda och skidor utan att vika mig helt åt endera. Jag törs nog också säga att jag är en av de mycket få som gjorde hoppet från skidor till bräda när alla andra gick åt motsatt håll.

Snowboard-Uppmärksamhet
Så jävla dålig uppmärksamhet är de ju inte... klart man tror de om man bara hänger på freeride som ändå är en skidsida i grunden...

Snowboard-Uppmärksamhet
det är nog en trend som flera andra har sagt, jag minns förr när nästan alla åkte runt på bräda då åkte ju bara gubbar skidor, de kommer nog vända

Snowboard-Uppmärksamhet
Utter sa:
SverigeTomten sa:
Utter sa:

I Sverige, ja.
Jo men det var väl uppmärksamheten i Sverige som du klagar på?
Som eliten klagar på, bättre sagt. Jag skapade aldrig denna tråd.

Snowboard-Uppmärksamhet
v-larsson sa:
vad snowboardarna saknar är en "jon olsson" som tar tag i det hela och för fram sporten i rampljuset. för ett tag sen var det tvärtom då var det mkt mer snowboard (freestyle) på tv:n än skidor.
Jag och Niklas Mattson är dom nya Jon Olsson och Tanner Hall.

sen vänder allt och snobard äger igen;)

Snowboard-Uppmärksamhet
Det går över...Snowboard kommer igen. I Whistler ser man nästan bara brädåkare. Vet inte varför men i Sverige speciellt verkar skidåkningen vuxit sig sjukt stark vilket är kul. Då känner man sig lite unik som brädåkare iaf. Här är man bara en i bottenskiktet. Randomsnubbar som lägger ner switchback 900s på rad är det fullt av här :D

Tillbaka
Topp