Snowboardåkare portade från toppturer!

Niiiicke

Medlem
Trodde i min enfald att man var välkommen att delta i toppturer som anordnas av olika företag men nädå. Jag som har handlat topptursprylar och allt så får man ett NEJ av dem att ens få delta. Visserligen kanske snöskor med snowboard tar lite längre tid att promenera med jämfört medd skidor och stighudar men det borde funka ändå tycker jag! Men första gången jag känner mig diskriminerad!

Jag har en känsla av att det tar ganska mycket längre tid, vilket i så fall gör deras inställning ganska förståelig. Det som däremot är lite konstigt är att det inte finns koncept kring toppturer för snowboardåkare?

Patrick sa:
Jag har en känsla av att det tar ganska mycket längre tid, vilket i så fall gör deras inställning ganska förståelig. Det som däremot är lite konstigt är att det inte finns koncept kring toppturer för snowboardåkare?
STF hade en kurs förra året men de la ner den pga. förfå anmälningar. Har en känsla av att väldigt få snowboardåkare vill topptura och de få som vill det får inte ens följa med skidåkarna, taskigt läge alltså. Och har man inga polare som kan, vill topptura så vad gör man. Kör toppturer själv, knappast! Surt surt surt!!!!

NP_Sweden sa:
SverigeTomten sa:
Hämnden skall serveras i en kall tallrik...

Topptura med dina kompisar i stället, det är roligare tycker jag.
Tyvärr vill inga snowboardåkare jag känner topptura tyvärr därav problemet jag har!
Ah men jag vill topptura! Säg till så får jag se om jag kan göra det eller inte. (Jag har inte all tid&pengar i världen)

Xavier sa:
Om du kommer med ett par approach skis då?
De kanske kan funka men har köpt riktigt fina och lätta snöskor så man vill ju använda dem. Men tack för tipset ändå Xavier! Men jag ska leta vidare, tittar på norge också. De verkar ha mer toppturer överlag än i sverige. Kankse de är lite mer vänliga och positiva till snowboard.

J-Rosenqvist sa:
Tjacka eller bygg en split-board!
Men förövrigt kan dom ju bara lägga sig ner och börja mögla!
Tror inte riktigt på splitboard tyvärr. Tror man tappar så mycket känlsa i brädan när man åker ner att det knappt är värt det.

no offence mot snowboard...
men ofta handlar toppturer om att skråa en hel del och att "hålla höjd" och där hamnar snowboardåkare långt efter.

kanske beror på det?

SwedishMountain sa:
no offence mot snowboard...
men ofta handlar toppturer om att skråa en hel del och att "hålla höjd" och där hamnar snowboardåkare långt efter.

kanske beror på det?
Kan hända men då får man anpassa grupperna för det. Sen är det ju skillnad vilken fysisk form man är i och vilken kondition man har när man går med snöskor också. Det borde vara mest tydligt på flacka partier och minst skillnad när det börjar luta lite. Så det skidåkare tjänar på flacka partier tjänar snowboardåkare in på brantare partier. Har jag fel?

Äh, med bra snowboardåkare är det inga problem. Jag hade med två finska snowboardåkare på SLAO Lavin 2 (en kurs med högt tempo där vi inte kan ta några hänsyn till val av prylar), de använde splitboard och hade inga som helst problem att hänga med.

Förra året var det en snowboardåkare med snöskor med på den avancerad lavinkursen och det var inte heller några bekymmer.

NP, du är väldigt välkommen att hänga med på den avancerad kursen i år! Vi turar varje dag plus att du får lära dig en jäkla massa om laviner. (OBS! Vissa förkrav men det går nog att lösa om du är intresserad).

http://www.arelavincenter.se/lavin_avancerad.php

Senast ändrad:
centralbyrakraten sa:
Äh, med bra snowboardåkare är det inga problem. Jag hade med två finska snowboardåkare på SLAO Lavin 2 (en kurs med högt tempo där vi inte kan ta några hänsyn till val av prylar), de använde splitboard och hade inga som helst problem att hänga med.

Förra året var det en snowboardåkare med snöskor med på den avancerad lavinkursen och det var inte heller några bekymmer.

NP, du är väldigt välkommen att hänga med på den avancerad kursen i år! Vi turar varje dag plus att du får lära dig en jäkla massa om laviner. (OBS! Vissa förkrav men det går nog att lösa om du är intresserad).

http://www.arelavincenter.se/lavin_avancerad.php
Schysst, det finns en vänlig själ som anordnar topturer. Men hur fina åk vandrar ni till? Vill ha minst 30 - 35 graders lutning. Gillar inte flack åkning precis. Men har ni skapligt brant åkning och jag är välkommen med mina snöskor och snowboard bokar jag omgående!

centralbyrakraten sa:
Vadå kasta skit? Det är konsumentupplysning. Ut med det bara! ;-)
Haha, ok! STF och Mountain Guide Travel. Ska dock tilläggas att STF sa blankt NEJ. Mailade guiderna från sylarna till kebbe men det var tvärnej. Mountain Guide Travel däremot var trevliga, tillmötesgående och skulle kolla om det gick att klämma in mig i någon grupp. Men det gällde att alla i gruppen var med på det! Men fick ett förslag på en topptur grundkurs i riksgränsen/narvik/abisko men eftersom det var ingen mer avancerad åkning, inga 30 - 35 grader i alla fall så valde jag bort den. Inte värt ca 15000:- för åkning som man inte är nöjd med. Så ett plus till Mountain Guide Travel fastän jag inte fick följa med till kebbe och lyngen. De försökte trots allt att hitta på något åt mig. STF däremot, STORT minus.

NP_Sweden sa:
J-Rosenqvist sa:
Tror inte riktigt på splitboard tyvärr. Tror man tappar så mycket känlsa i brädan när man åker ner att det knappt är värt det.
Turar mycket med en splitboardare och det är aldrig några problem för honom att hänga på.
Några av världens bästa snowboard åkare använder splitboard när dom går på tur och det vore väl konstigt om inte du skulle kunna använda det (och dom kör betydligt brantare än 30-35 grader)

Se och lär:

Men tappar man inte mycket av brädans egenskaper när man kör med en splitboard jämfört med en vanlig snowboard? En puderbräda som är tiptop i pudret med bredare nos och magnetraction finns väl inte som splitboard? Tyckte det var bättre idé med snowboarden på ryggen och snöskor och stegjärn som jag införskaffat. Men övertyga mig om splitboarden så köper jag en sån också! Och frågan är om man får följa med STF ens då, de kanske ser den som en snowboard ändå!

Lowe71 sa:
NP_Sweden sa:
J-Rosenqvist sa:
Turar mycket med en splitboardare och det är aldrig några problem för honom att hänga på.
Några av världens bästa snowboard åkare använder splitboard när dom går på tur och det vore väl konstigt om inte du skulle kunna använda det (och dom kör betydligt brantare än 30-35 grader)

Se och lär:

Men det borde gå minst lika bra med snöskor igentligen och enda skillnaden borde vara att det går lite snabbare på flacka partier med splitboard?
NP_Sweden sa:
jeez sa:
kolla

http://www.priorsnowboards.com/

och

http://www.venturesnowboards.com/

både venture euphoria-r och priors spearhead, khyber och powstick, är nog helt utmärkta i pudret.

det viktigaste att köpa när man skaffar splitboard är ändå rätt sorts bindning: http://www.sparkrandd.com/

för mer info:
www.splitboard.com

Senast ändrad:
För och nackdelar... men jag tänker aldrig ta på mig snöskor igen. En splitboard gör det helt enkelt lättare. Möjligheten att skida i skidåkarnas spår genom platta dalar är mycket energisparande. Puder eller mjuk vårsnö ger ofta onödigt höga benlyft med snöskor och det blir slitigt i längden. Snöskor funka ofta bra men splitboard är faktiskt en lättnad. Och känslan utför är bra. Visst, inte lika vridstyv om det är hårt men är det renblåst, hårt och jävligt, ja då det inte är värt att gå överhuvudtaget, skier som boarder, eller?

Jimbob sa:
För och nackdelar... men jag tänker aldrig ta på mig snöskor igen. En splitboard gör det helt enkelt lättare. Möjligheten att skida i skidåkarnas spår genom platta dalar är mycket energisparande. Puder eller mjuk vårsnö ger ofta onödigt höga benlyft med snöskor och det blir slitigt i längden. Snöskor funka ofta bra men splitboard är faktiskt en lättnad. Och känslan utför är bra. Visst, inte lika vridstyv om det är hårt men är det renblåst, hårt och jävligt, ja då det inte är värt att gå överhuvudtaget, skier som boarder, eller?
Intressant fakta! Finns det någon butik i sverige som säljer splitboard och har väldigt bra koll på brädorna?

Det är jäkligt slitigt att hänga med skidåkare i vissa fören, men det borde vara upp till dig att avgöra om du orkar och kan hänga med. Jag trodde allvarligt talat att en sån inställning hörde till 80- och början av 90-talet. Men men, skaffa dig skoter, där kommer mjuka skor till sin rätt. Det är nog också på skotrarna du hittar dina toppturande snowboardkompisar.

Dirtbag sa:
Det är jäkligt slitigt att hänga med skidåkare i vissa fören, men det borde vara upp till dig att avgöra om du orkar och kan hänga med. Jag trodde allvarligt talat att en sån inställning hörde till 80- och början av 90-talet. Men men, skaffa dig skoter, där kommer mjuka skor till sin rätt. Det är nog också på skotrarna du hittar dina toppturande snowboardkompisar.
Man kan förvisso lägga in en skoteruthyrning när man vandrar mot topparna men tycker det tappar lite med grejen då förvisso. Men ska kika lite på splitboard annars kör jag med snöskor, stegjärn och teleskopstavar. Skam den som ger sig! Har hittat några vänliga själar som tycker det funkar bra med snowboardåkare!!!

Senast ändrad:
Dirtbag sa:
...Det är nog också på skotrarna du hittar dina toppturande snowboardkompisar.
Det är väl bara dirtbags med plåtlock på snusdosan som väljer skoter :)

Niclas Pålsson driver www.uhrweder.se och säljer både Voilé och Prior. De senare kostar en del mer men ser grymt bra ut. Skarjärn är bra men alpinyxa + stegjärn är oftast mer användbart. Tjohho!

"Men tappar man inte mycket av brädans egenskaper när man kör med en splitboard jämfört med en vanlig snowboard? En puderbräda som är tiptop i pudret med bredare nos och magnetraction finns väl inte som splitboard? Tyckte det var bättre idé med snowboarden på ryggen och snöskor och stegjärn som jag införskaffat. Men övertyga mig om splitboarden så köper jag en sån också! Och frågan är om man får följa med STF ens då, de kanske ser den som en snowboard ändå! "

http://www.sparkrandd.com/
Ouff! den länken till split-bucklebindningen var ju GULD! SKA HA!

Men du kan ju ta din favvobräda och kapa upp den själv, det är en ganska vanlig metod!

Vilken bräda är det du syftar på? låter najs!

J-Rosenqvist sa:
"Men tappar man inte mycket av brädans egenskaper när man kör med en splitboard jämfört med en vanlig snowboard? En puderbräda som är tiptop i pudret med bredare nos och magnetraction finns väl inte som splitboard? Tyckte det var bättre idé med snowboarden på ryggen och snöskor och stegjärn som jag införskaffat. Men övertyga mig om splitboarden så köper jag en sån också! Och frågan är om man får följa med STF ens då, de kanske ser den som en snowboard ändå! "

http://www.sparkrandd.com/
Ouff! den länken till split-bucklebindningen var ju GULD! SKA HA!

Men du kan ju ta din favvobräda och kapa upp den själv, det är en ganska vanlig metod!

Vilken bräda är det du syftar på? låter najs!
Är alldeles för oteknisk kombinerat med förlat för att såga till mig brädan själv. Köper en i så fall isstället! Vad man nu köper om man vill ha det bästa!

Instämmer att splitboard ser helt ok ut och blir förmodligen sån också. Men gör absolut ingen skillnad när det gäller att följa med vissa guideföretag i alla fall. Hittade förresten många trevliga guideföretag på denna sida om någon missat det! http://www.sbo.mountainguide.se/medlemmar/index.htm

Lowe71 sa:
NP_Sweden sa:
J-Rosenqvist sa:

Se och lär:

Jimbob sa:
Dirtbag sa:
...Det är nog också på skotrarna du hittar dina toppturande snowboardkompisar.
Det är väl bara dirtbags med plåtlock på snusdosan som väljer skoter :)

Niclas Pålsson driver www.uhrweder.se och säljer både Voilé och Prior. De senare kostar en del mer men ser grymt bra ut. Skarjärn är bra men alpinyxa + stegjärn är oftast mer användbart. Tjohho!
En liten fundering ang. splitboard, hur är som freeride dvs. isigt, hård packad snö och puder? Alla brädor är ju bra i puder men frågan är hur de är isigt och hårt underlag. Gärna en hård granskande bedömning tack! :-) Fick mail från uhrweder och inser att det finns lite olika modeller beroende på förhållanden. Men om man kör med en rätt så allround splitboard så är man sjukt nyfiken på hur den beter sig i olika underlag eller om den bara är skitkass i allt utom puder. Gör gärna en jämförelse med splitboard vs. libtech! :-)

UCPA, har speciella Snowboard off pist randonnée kurser. Har inte gjort någon av dessa själv men åkt snowboard off pist med dem, hur bra som helst.

Härligt att höra, libtech gör otroligt fina brädor. Hoppas bara att de gör splitboards som är uppåt 172 cm bara, alla snowboardåkare är ju inte dvärgar somsagt! Men tack för tipset, då avvaktar jag till nästa vinter!

HARS sa:

Tillbaka
Topp