Snowboardåkningen på väg att dö ut?

Niiiicke

Medlem
Jag kikade på toppturer med stf men man undrar verkligen om snowboardåkare är ett utdöende släkte. Inte bara det att det knappt går att få tag i en vettig bräda i en butik och att man får åka till stockholm om man vill få tag i ett par vettiga boots och prova i en butik. När man åker med stf åker man som snowboardåkare med på egen risk och håller man inte tempot i gruppen som enbart är SKIDOR tydligen så får man vända. Kul om man lagt ut nästan 10 000:- Och när stf väl anordnar en topptur för snowboardåkare till sylarna och man tänker boka får man veta att den resan är inställd pga. förlågt antal anmälningar, alltså 0 st.

Dethär är absolut inget gnäll på stf utan mer en fundering om den underbara snowboardåkningen är påväg att dö ut. Det anordnas inte ens några toppturer för snowboardåkare som jag sett. Vet ni någon sådan resa, tipsa gärna mig. T o m en blind ser ju att utbudet för snowboard i sportbutikerna har minskat radikalt de sista åren. Nu är det hets på skidor och jibb, jibb, jibb *Gäsp*

Tur att det finns internet så vi snowboardåkare som gillar hårda, långa brädor och styva boots kan få tag i prylar.

Mer snö och snowboardåkning åt folket!

Over and out!/NICKE

Jag känner också att alla åker skidor nu för tiden.

I Sverige är det nog tyvärr så :( alla vill vara lika fräcka som jon olsson..

Senast ändrad:
Nu så är det skidor som är inne. När jag var 12 år, så var det Terje och Ingmar som regerade, och då åkte vi alla Snowboard, sen kom Jon Olsson, och alla ville åka skidor. Snart så kommer någon mega stjärna på Snowboard som kommer tilltala massorna, och alla kommer börja med bräda.

Är vad jag skulle tippa på!

Visst har skidåkning dominerat de senaste säsongerna, men det känns som att det är på väg att bli mer snowboardåkare igen. Är själv sugen på att köpa mig en bräda och leka loss:) Har kommit upp mycket roliga snowboardklipp på freeride i vinter som gjort mig ordentligt sugen på bräda. Ser mycket lekfullare ut än skidor.

Det är helt klart något man märkt! Det är naturligtvis tråkigt, men kanske är det för att de flesta tycker ofta att det är lättare att åka skidor då du åker rakt framåt, och har dessutom en skida på vardera fot, då blir det enklare att få in balansen, och sedan är det ju också enklare att gå på tur med skidor, eftersom att du kan skaffa turskidor som fungerar på samma princip som längdskidor ungefär. Men tråkigt är det att snowboarden börjar dö ut! =/ det är ju kult..

Det går nog snart över, men ser endå mycket bräd åkare när ja är ute o kör, även äldre

Senast ändrad:
Grejjen med det hela skulle jag tippa på att det är enklare att åka skidor och pga. detta gör att fler väljer skidor framför snowboard.

haha, tvekar på det, mer att snowboard är på väg tillbaks. Har varit ganska dött nu ett tag men fler skidåkare börjar åka både bräda och skidor.

Sverige - 30% snowboard - 70% skidor

Finland - 50/50

Det är intrycket jag har fått iaf! Då menar jag bland parkåkare.

I vännäs är balansen också orubbad där har det alltid varit mer brädåkare sen snowboardgymnasiet startade. Jag tror också att de som bytte till skidor för att bli häftiga kommer inse att det är tufft med snowboard också och vilja åka båda. Det vill jag iaf.

Någon som vet hur det är i USA? jag menar, "That's It That's All" kan ju inte precis vara gratis att producera och den verkar det ju gå bra för t ex. Det känns även som om det kommer fler snowboardproffs från USA än skidproffs men det kanske bara är något som jag har fått för mig eftersom jag är brädåkare..

Har inget emot snowboard som sport. Tvärtom, det är sjukt skönt att surfa djupt puder med bräda. Minst lika läckert att titta på. Jag hyser stor respekt för duktiga snowboardåkare.

Däremot tycker jag att trenden är bra med färre snowboardåkare för man slipper dåliga åkare som förstör pisten och offpisten genom att åka på tvären å därmed skyfflar bort snön så hård is blir kvar.

Störande med kassa snorungar på skidor också, men de förstör inte underlaget fullt så mycket.

Har under det senaste halvåret varit i Idaho, och mitt intryck är iallafall att det är snowboardåkning som det fokuseras mest på.
Shaun White och Travis Rice är mycket större en vad tex Tanner Hall och Simon Dumont är.

Senast ändrad:
I USA och Canada är Snowboard sjukt stort och det är ju där marknaden finns.

Ang att folk väljer att åka skidor i Sverige har jag bara en kommentar som en viss man en gång sa;

"det är bara döda fiskar som flyter med strömmen"

samma sak i österrike, dom flesta säsongare kör snöbrett, dom enda som köra skidor är väl svenskarna som säsongar här.

Själv kör jag snowboard på ena foten och en skida på andra. På så sätt berör jag inte statistiken.

Inse att det går i cykler. För 5 år sedan va snowboard det enda du såg i parkerna i princip! Snowboard kommer bli mer vanligt igen när man spunnit sönder sig på skidor och vill ha lite feeeeeling

Jag tror snowblades blir det nya. Ser en ökad trend av bladesåkare här nere i österrike nu under finanskrisen när tyskarna är fattiga o inte har råd med långa skidor. Tror det kommer bli en genomgående trend världen över inom en snar framtid.

jag tycker de verkar som att snowboard är på väg tillbaka från att ha dött ut totalt? de är ju skitmånga som både åker bräda å skidor nu för tiden :P

RCroy sa:
Jag tror snowblades blir det nya. Ser en ökad trend av bladesåkare här nere i österrike nu under finanskrisen när tyskarna är fattiga o inte har råd med långa skidor. Tror det kommer bli en genomgående trend världen över inom en snar framtid.
Det är ascoolt med snowblades!

Åkte skidor med klassen. Alla fjortisar gick från "tja jag har satt upp byxorna med gummiband och sminkat mig rejält, jag är skitcool" till.. Inte så cool, på en halv sekund när dom hyrde snowblades..

Det som var ännu värre var att dom trillade hela tiden, och försökte ragga på varenda tjej i backen.

Tror du dom fick något ragg?

RCroy sa:
haha, de är iaf coolt när man kan köra bigjumps med blades och göra feta corks etc. men annars ser de bara gay ut ju! :S >.<

bifteksupernova sa:
RCroy sa:
Det är ascoolt med snowblades!

Åkte skidor med klassen. Alla fjortisar gick från "tja jag har satt upp byxorna med gummiband och sminkat mig rejält, jag är skitcool" till.. Inte så cool, på en halv sekund när dom hyrde snowblades..

Det som var ännu värre var att dom trillade hela tiden, och försökte ragga på varenda tjej i backen.

Tror du dom fick något ragg?
ofta dom inte fick nått?!? ^^
jag menar om jag var tjej skulle jag lätt nappa på den kroken! lol

Senast ändrad:
Snowboarden är som en ubåt, åkte ner under för några år sedan men är nu påväg upp!

gött

Utdöd sport kan jag ändå inte säga... snowboardåkningen befinner sig kanske som en svacka idag men antalet brädåkare ökar. Mina vänner åkte skidor tidigare men nu har jag lärt dem åka bräda (det finns en kvar att lära). Om alla brädåkare visar sina skidkompisar hur man åker bräda då kommer brädåkningen växa mycket mer.

Det känns som att många "gamlingar" försvunnit och jag tror faktiskt många runt 40 delar min story: Åkte skidor från 70-talet fram till början på 90-talet. Bytte till snowboard under hysterin på 90-talet och sedan tillbaka till skidor igen när carvingskidorna kom... Nu var det säkert inte oss gamlingar du tänkte på i första hand men det är klart att utbudet och intresset påverkas när man tappar en sån till antalet stor och dessutom köpstark grupp...

(Jag har dock sparat min gamla Santa Cruz och brukar dra nåt surfåk med jämna mellanrum. Det är fortfarande j-t kul om det är mycket snö...och mjukt. Om inte annat är det kul att visa sönerna att mamma och pappa faktiskt kan åka bräda :-)

snowboardåkningen håller inte alls på att dö ut... snarare tvärtom.. om man kikar på hur det ser ut på exempelvis i parken och på berget i Åre... bräda is back..
kolla in Byssas blogg tex. (tvare.se)

Däremot har det väl aldrig funnits någon större tradition med att göra just toppturer med snowboard. ??

SwedishMountain sa:
snowboardåkningen håller inte alls på att dö ut... snarare tvärtom.. om man kikar på hur det ser ut på exempelvis i parken och på berget i Åre... bräda is back..

Däremot har det väl aldrig funnits någon större tradition med att göra just toppturer med snowboard. ??
Det är synd om det inte är någon större tradition att snowboardåkare gör toppturer och man undrar såklart vad det kan bero på. Jakten på det vita pudret borde få många snowboardåkare som kan hantera brantare åkning och som vill ha grymm naturupplevelse att intressera sig för toppturer. Eller kan det vara så att förmånga snowboardåkare bara är lata och endast vill ha bra åkning och ev. puder som man kommer åt vid liften? Och man undrar också hur skidåkare kan vara så hipade på toppturer jämfört med oss brädåkare.

Själv har jag gått och blivit riktigt intresserad av toppturer med min snowboard men visst, det kräver båder mer kunskap och prylar som du inte riktigt behöver i liftansluten åkning.

NP_Sweden sa:
SwedishMountain sa:

Det är synd om det inte är någon större tradition att snowboardåkare gör toppturer och man undrar såklart vad det kan bero på. Jakten på det vita pudret borde få många snowboardåkare som kan hantera brantare åkning och som vill ha grymm naturupplevelse att intressera sig för toppturer. Eller kan det vara så att förmånga snowboardåkare bara är lata och endast vill ha bra åkning och ev. puder som man kommer åt vid liften? Och man undrar också hur skidåkare kan vara så hipade på toppturer jämfört med oss brädåkare.

Själv har jag gått och blivit riktigt intresserad av toppturer med min snowboard men visst, det kräver båder mer kunskap och prylar som du inte riktigt behöver i liftansluten åkning.
Det kostar väl en del att göra toppturer? Det kanske bara är rika stockholmare som har råd med det ;) och om vi nu ska fortsätta på min fördomsfulla teori så kan jag tillägga att rika stockholmare oftast åker skidor :)

wire sa:
NP_Sweden sa:
SwedishMountain sa:

Det kostar väl en del att göra toppturer? Det kanske bara är rika stockholmare som har råd med det ;) och om vi nu ska fortsätta på min fördomsfulla teori så kan jag tillägga att rika stockholmare oftast åker skidor :)
6 dagar i kebbe med stf drygt 8 papp och då ingår turprylarna har jag för mig. Men vem vill låna såna prylar, man vill ju äga egna ju...hehe. Men man köper såna typ en gång och har dem många, många år framöver.

Nä, mer toppturer för snowboardåkare nu!!! :-)

Tillbaka
Topp