Snowboarders...

prego

Medlem
Snowboarders...
Sitter i Whistler och läser tidningen Ski Canada. I den finner jag en artikel om laviner och utrustning som är bra att ha med sig vid åkning ute i "the back country". Jag citerar:

"The newer digital tranceiver are much easier to use-
even a snowboarder could save your life."

Vad säger man...? Ganska kul.

Snowboarders...
Jag blir så trött! Varför säger man "digital tranceiver" när sökfunktionen egentligen är densamma som en "analog". Man säger ju inte att man har en "digital radio" bara för att man har en LCD skärm att titta på och hör lite pip när man trycker på knapparna!?!

Snowboarders...
Superstar,

Nu var det ju inte hurvida en digital transiver är digital eller ej det handlade om. kan du inte se humorn i inlägget??

Och för alla oss andra. Det känns alltid lite säkrare att gå backcountry med skidåkare ;) .

Snowboarders...
Haha. Ganska ball...

Och som snowboardåkare jag är, så föregår jag med gott exempel, och skriver för alla mina brädåkande fjortiskompisar på detta forum:

-DU ÄR FAN DUM I HUVUDET!
-DRYGA JÄVLA KRYCKÅKARE!
-HUR FAN KAN DU SÄGA SÅ, JAG HAR RÄDDA TRE HJÄLMFOTINGAR UR EN RAVIN EN GÅNG!
-"!#¤%& #"!¤& !"#¤%&.

Go natt.

ps. Brädåkande fjortiskompisar, nu har jag skällt på honom, ni kan låta bli. ds.

Snowboarders...
OjOjOj

Mycket känslor här? Det är bara humor. Ursäkta om jag stötte mig med någon. Kan inte förstå hur man kan bli upprörd över lite humor.

Puss på alla, Love y all / Mr: T

Snowboarders...
Snb vs skiers.... Denna ständiga kamp..! (",) *även i magasinens värld* ;-)
Citatet har dock en mkt komisk poäng... =))

// en dumförklarad snb-åkare... =/ *sss*

PS. Equaly amused over it though... *ler*

Snowboarders...
VEm sa att en analog tranciever är samma som en digital... det stämmer inte för 1 öre...

de digitala kan ge helt andra visningar i displayen osv, det är känt bland alla insatta. jag skulle inte rekommendera nån att köpa en "gammal " analog, de är inte alls lika effektiva...

en digital, tex ortoxvox variant, kan ge utslag i riktningsledet och hänvisa med riktning, medans deras analoga ger betydligt mindre atta rbeta med,.... det gäller ju sekunder,,

så det så

...
wg.

...

Snowboarders...
Men inse, en sk "Digital" tranciver använder samma system av sökning, med andra ord pejling av radiovågor. Det digitala med en av de "digitala" är att det sitter en A/D-omvandlare, som gör om signalen till ettor och nollor, som styrchipset sedan omvandlar till siffror, pilar och annat tjafs på displayen. En annan fundamental skillnad är, om jag inte har helt fel för mig, att de digitala har två mottagare, som är "korslagda", så att den kan bestämma vinkeln till signalen som man pejlar in. Den "analoga" (den blå/gula) har bara en, som du som ni kanske vet får vrida själv, och istället för att ett styrchip anger när det piper mest, får du göra det själv med dina öron.
Skål.

Snowboarders...
jag åker bräda men stämmer ändå in i ironin.
jag har ju en digital men chansen att jag räddar ditt liv är inte stor.
det finns ju inte digitala spadar eller sonder än så jag vet inte hur det ska gå.
har aldrig varit med om en lavin, det har släppt fem minuter efter jag åkte på nordalsbranten i gränsen men jag är än så länge lyckosam.
har du några lavinerfarenheter eller.
och förresten har du träffat en sluskig långhårig brädåkare från luleå som heter hannes där borta i whistler.

Snowboarders...
Har denne sluskiga brädåkare nån e-post address eller så?

Jag och en polare sitter i Banff nu men försöker få tag i boeende i Whistler en vecka. Vi betalar fint för oss.

Tillbaka
Topp