Snowboardköp

chrippaz

Ny medlem
Snowboardköp
Hejsan allihopa!
Jag ska köpa ny snowboard i år och har funderat över Burton Johan med Burton Mission bindningar.

Blir 99% freeride, oftast i pisten.
Jag väger ~90kg
Har 27.5cm-28.0cm långa fötter.

Ska jag välja Burton Mission i Medium eller Large?
Ska jag välja Burton Johan 163 eller 166?
Brädan har rätt kort "Sidecut Radius" (7,93m) gör den väldigt snabba nästan okontrollerade svängar eller kan man ta stora svängar?
Varför har den så hög tail?

Och det här med vaxning, läste i en tråd att man skulle vaxa 10ggr när brädan var ny, stämmer detta?

Tack på förhand!
//chrippaz

Snowboardköp
Hej!

Bindningarna ska du Large.

Brädan är grym o carva stora svängar med.
Dock är den en högfartsbräda vilket gör att man tappar fart ganska lätt när det är flackt och mycket lössnö.

Har för mig att att årets bara går i 163. Har själv 163:an, är 180cm, men jag skulle inte tveka på att köpa lite längre för att få bättre flyt.

Brädan är bra, dock inte lika styv som Burton vill få det till i deras gradering.

Snowboardköp
Jag har varit och kollat på den. Och kom en version som är 166 två andra färger (grön, grå) som enligt försäljare ej var planerat ifrån början.

Han rekomenderade också 166, så det får nog bli en sådan..
Men vadå är det dåligt glid när det börjar bli plant?

Och angående bindningarna.
Dom skor jag testade var storlek 43, 28cm. Och dessa skulle tydligen passa med mediumbindningar. Han sa att det är bra att ligga så nära skiftet som möjligt, för att då sitter det tight. Ifall jag skulle välja Large så skulle det inte bli lika tight. Eftersom jag ligger precis efter skiftet.
Är det så det ligger till, eller ska jag välja large?

//chrippaz

Snowboardköp
jag skulle nog välja mediumbindningar om de passar. ska du köpa allt i samma affär eller har du vissa grejer, be dem montera ihop det lite snabbt så du kan prova boots och bindningar på brädan, helt klart bäst sätt att avgöra vilken kombination som blir bäst.

det är inte dåligt glid när det är plant, du tappar fart väldigt lätt men i ärlighetens namn, vilken bräda tappar inte fart när man är i djup snö och det är flackt. olika brädor kanske tappar fart olika snabbt men jag tror inte jag skulle välja att inte köpa en bräda för det. det beror ju även på dig som åkare hur pass mycket fart du kommer att tappa, kanske kommer att få jobba mer på att åka "smart" ;-). känner du att 166an inte är för stor så gå på den precis som locke säger.

jag trodde det var vid 44+ som man oftast får köpa större grejer, men som sagt, försök att montera ihop grejerna och prova, det är bäst.

Snowboardköp
Ja, jag går på vad säljaren säger och innan jag köper den så testar jag allt funkar, att det inte blir för litet.
Jag är 17 så jag hoppas att mina fötter inte växer mer för då får jag köpa allting nytt.

Men om vallning då? Ska man valla 10ggr efter att man köpt den?

//chrippaz.

Snowboardköp
Hej,
Vallning: När den är ny säger många att man behöver "mätta belaget" och själv brukar jag göra det med att valla 3-4 gånger (10ggr tycker jag verkar vara lite för jobbigt). Jag använder lagom hård vax (5-8 minus kanske). Du behöver inte vänta att vaxet helt ska kallna innan du skrapar bort vallan mellan varje gång, det räcker med att vänta 5-10 minuter.

Denna typ av "mättning" kan du göra några gånger då och då under säsongen, när du märker att belaget verkar torrt (helst innan är väl allra bäst). När säsongen sedan är slut kan du göra samma sak (efter att rengjort belaget), men skrapa inte bort det sista lagret, det fungerar som skydd (skrapa bort lagret först nästa säsong).

Den vanliga vallningen gör du som vanligt (ett lager med lämplig valla) så ofta du vill.

På Swix och några andra stora vallafabrikanters hemsidor kan du finna lite mer "vallahandledning". Burton och andra tror jag också har "vallahandledning" på sina sidor.

Hans

Snowboardköp
Jag har ingen kunskap och ingen utrustning för att valla, och jag vill inte förstöra belaget, så jag tror jag lämnar in den.
Känns samtidigt jobbigt att springa dit och var och varannan vecka.
Känns helt överdrivet att man skulle behöva valla 10ggr och sedan så gott som mellan varje åkdag.
Tror jag gör som han i butiken rekomenderar.
//chrippaz

Snowboardköp
du kommer att tjäna in pengarna fort om du köper egna vallagrejer ist för att lämna in den hela tiden..

men det beror ju oxå på hur mkt du åker varje säsong..

mvh/daniel

Snowboardköp
Men då blir det nog en Burton Johan 166 med Burton Mission bindningar. Sen får jag se hur jag gör med vallning tror inte jag har ork att valla, lämnar in den istället.
Men är det någon som har åkt Brädan här?
Vad tycker ni?
//chrippaz

EDIT: Går årets Johan sönder lika lätt som Frontiern verkar göra?

Tillbaka
Topp