Snowboardköp

fredrikpers

Ny medlem
Snowboardköp
Hej, jag har för två år sedan konverterat ifrån skidor till snowboard vilket jag inte ångrar en sekund. Började med att hyra men känner nu att jag vill ha en egen bräda och bindningar såklart. Jag har redan investerat i ett par Salomon boots.

Min längd: 173cm
Vikt: 75kg
Ålder: 18
Åker mellan 1-3 veckor/år

1. Bör jag köpa ett par salomon bindningar pga att jag har ett par Salomon boots?

2. Vilken längd ska jag välja?

3. Skulle ni kunna ge mig några tips på några bra brädor?

4. Jag var i Alperna förra veckan så missade helt Junkyards rea:/ Har kollat lite på Blue-tomato.com törs man beställa från utländska hemsidor? Jag tänker mest på garanti och sådant om något skulle paja.

Ha det gött och tack för all hjälp
Mvh

Snowboardköp
1. nej du behöver inte köpa salomon bindningar. de flesta boots passar i de flesta bindningar :).
2.längden är en smaksak beroende på var du åker, men riktlinjer kan vara, park-till hakan ungefär, pist-mellan hakan och näsan, offpist-10cm längre än dig själv men sådan offpist hittar du inte i sverige :P . det viktigaste är bredden på brädan så att du inte tårna eller hälarna skrapar i snön när du svänger, och en för bred bräda blir tung att svänga med. Om bootsen sticker ut ca 1 cm på båda sidorna är det ganska ok.
3. var åker du mest? park? pist? puder?
4. JA, du vågar beställa från blå-tomaten, jag har beställt massor med gånger därifrån, dom brukar vara hjälpsamma om nått blir fel eller om nått ska reklameras :). men du kan också titta på boardstore.se dom har också rea nu.

lycka till :)

Snowboardköp
Som sagt har jag bara åkt typ 3-4 veckor så är inte inriktad på någon sorts åkning än. Vill mest ha en bräda som jag kan utvecklas på. Lättåkt i pisten och samtidigt fungera på hopp, rail etc.

Snowboardköp
fredrikpers sa:
Hej, jag har för två år sedan konverterat ifrån skidor till snowboard vilket jag inte ångrar en sekund. Började med att hyra men känner nu att jag vill ha en egen bräda och bindningar såklart. Jag har redan investerat i ett par Salomon boots.

Min längd: 173cm
Vikt: 75kg
Ålder: 18
Åker mellan 1-3 veckor/år

1. Bör jag köpa ett par salomon bindningar pga att jag har ett par Salomon boots?

2. Vilken längd ska jag välja?

3. Skulle ni kunna ge mig några tips på några bra brädor?

4. Jag var i Alperna förra veckan så missade helt Junkyards rea:/ Har kollat lite på Blue-tomato.com törs man beställa från utländska hemsidor? Jag tänker mest på garanti och sådant om något skulle paja.

Ha det gött och tack för all hjälp
Mvh
På 1,2 och 4: instämmer med föregående talare
På 3. Ride Concept UL fick mkt bra kritik i Fri Flyts test över all mountain brädor.

Grattis till konverteringen. Jag har köpt samma koncept.

Snowboardköp
Boardberg sa:
Jag har också funderat på att beställa från blue tomato. men hur mkt kostar frakten och sånt?
frakten när man beställer från blue-tomato beror på hur mycket man handlar för, jag vet inte exakt men ungefär om du köper för mindre än 100€ så blir frakten 20€, köper du för över 100€ så blir frakten 15€ osv. men om du shoppar för över 300€ så är det fraktfritt (det är jag iaf säker på) :).

Snowboardköp
petterlundberg sa:
Boardberg sa:
Jag har också funderat på att beställa från blue tomato. men hur mkt kostar frakten och sånt?
frakten när man beställer från blue-tomato beror på hur mycket man handlar för, jag vet inte exakt men ungefär om du köper för mindre än 100€ så blir frakten 20€, köper du för över 100€ så blir frakten 15€ osv. men om du shoppar för över 300€ så är det fraktfritt (det är jag iaf säker på) :).
"Free Delivery: above € 200 free delivery within the EU!"
Står det på deras hemsida.

Snowboardköp
Jag har en Rome artifact bräda i längden 153, med 1 vecka åkta flux titan bindningar, i "regnbågensfärger".

Bindningarna är förra säsongens och brädan från 07/08 eller 08/09. Jag är "enda ägaren" på grejerna.

Bräda + bindningar är ditt för 2000kr och jag betalade 2500kr för bindningar och 5000kr för brädan...

Mvh

Senast ändrad:
Snowboardköp
fredrikpers sa:
Som det verkar nu så lutar det åt en Burton Clash eller en Burton Deuce längd 152cm.
Vad tycker ni om dem?

Mvh
känns som de e lite budgetbrädor, när du ändå ska lägga ut x antal tusen så kan du slänga upp 1000:- till o få en mycket bättre bräda, speciellt nu på rean :P

Snowboardköp
Raaz sa:
fredrikpers sa:
Som det verkar nu så lutar det åt en Burton Clash eller en Burton Deuce längd 152cm.
Vad tycker ni om dem?

Mvh
känns som de e lite budgetbrädor, när du ändå ska lägga ut x antal tusen så kan du slänga upp 1000:- till o få en mycket bättre bräda, speciellt nu på rean :P
Smart tips:)

En till liten fråga. Tror jag har bestämt mig för en lite dyrare burton bräda nu.
När det gäller bindningar, passar alla burton bindningar till alla burton brädor?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp