Snowroller (har du sett den vet du allt!)

burtonfeather

Ny medlem
Hmm.. vissa tror faktiskt så.

Hör på denna:

Var på fest för inte så längesen... snackade med en tjej som skulle till Sälen och åka skidor med sin pojkvän och med ett annat par. Jag nickade artigt och sa "vad trevligt för er". Men sen kunde jag inte låta bli att smyga in en kommentar lite försiktigt och säga att "alperna är iof mycket mycket(!!) bättre än svenska fjällen enligt mej". Då sa tjejen "Vadådå?" (ganska ifrågasättande och det verkade som hon kände sig kränkt av min fråga då hon säkerligen var relativt exhalterad inför sin Sälen skidsemester) Ölen som var halvvägs ner i halsen var på väg att komma upp igen när hon ifrågasätta min mening med att Sälen skulle kunna jämföras med alperna. Paniken började göra sig till känna, en känsla av frustration gick igenom min kropp, jag sa åt mej att jag skulle "tygla mig själv" så jag log vänligt och sa bara: "Du lär förstå min mening när du åker dit en vacker dag". Hennes gensvar var "Jag har inte varit i alperna men jag vet precis hur det är där för jag har sett Sällskapsresan(Snowroller)".

Luften gick ut mig efter den kommentaren. Jag blev likblek i ansiktet och jag blev så tagen av detta svar så jag bara nickade med ett leende, reste mej upp och gick därifrån...

Men alltså... ALLA vet att Sälen ( eller The Seal som det heter i USA, Le Sell i frankrrike) äger alla skidorter i världen!! Och detta är sanning absolut inte ironi.

Cool tjej ... när och vart i Sälen skulle hon? Faktum är att hennes iaktagelse inte alls är speciellt dum. Snowroller som är inspelad i Verbier 1985 ger en riktigt bra bild av vad som händer under en alldeles normal chartervecka i alperna. Visserligen saknas scener med KHE och liknande underkroppsaktiviteter, men dessa kan ju faktiskt utövas i Sälen med stor framgång. Och ... vad är det för fel på Sälen? Blindvallens baksida kan få den mest garvarde brantåkare på knä ...

That´s all folks! / MM

Som inlandsbo eller skåning så är nog inte sälen något fel men bor man i dalarna eller i fjällen så vet man att det finns bättre ställen att åka till än sälen! Skulle defenitift åka till alperna!

arrogant brutta, Alperna är en solig och vacker bergskedja. Svenska fjällen är kullar lågt norrut där det är svinkalt.

Hahaha, skönt inlägg.

Asså allt är relativt, har man inte åkt mycket så uppskatts till och med vallåsen/kungsbygget som ligger i skåne, men ingen kan ju förneka att känslan att sitta på en uteservering i alperna någonsin kan bli slagen av sälen eller svenska fjällen. Utsikten lika med magnafik, men som sagt för nybörjare så kan jag förstå att de lägger mindre pengar på skidåkning och väljer sälen. Men dock kan jag tilläga att man kan hitta många bättre ställen i sverige som slår sälen med längder till samma pris.

Mvh / Gustaf

"Har du sett hedlund"

Mountain_Man: Hon skulle till fjällens metropol(!): Lindvallen..

Och för övrigt.. ni som har skrivit att som skåning så kan till och med vallåsen/kungsbygget uppskattas.... jag är skåning och jag har tyvärr aldrig lärt mig att uppskatta det.. jag har verkligen försökt vara positiv inför en dags åkning där.. men det går helt enkelt. blir väl så när backen är ockuperad av galna danskar.. haha. inget illa mot danskarna.. dom är faktiskt ganska härliga ibland.

Inget svenskt fjäll slår alperna. Men pratar vi sverige så finns det bara ett talesätt:
Öva i Sälen - Åk i ÅRE!!

sälen är ju cleant ju bästa stället i europa om man är ute efter fina parker har massa goa parker inom en timmas avstånd från sälen.

sen en öl och burgare i ute grillen i botten av gusten en solig april med goda vänner kan lätt jämföras med en uteservering i alperna.

som sagt gusten i mitt hjärta!

Men du Bf....

I en annan tråd skriver du ju:
"är det bara jag som tycker att där finns en massa dumma människor som inte ser sig för utan tar upp hela backen med sina megasvängar så att vi vanligt folk som faktiskt kan åka och vill hålla uppe farten blir skitförbannad på dessa "agneta och bengt" som envisas om att åka i den röda backen för att klappa sig själv på axeln efter dagens "fenomenala" åk som dom presterade (inte) i den röda backen enbart för att jävlas med oss andra.

Är det inte bra då att hon håller till i Sälen och inte åker till alperna så att hon kommer med sin breda orutinerade röv och är i vägen för dig?

Du får sluta tipsa om "alperna" för då kanske kreti och pleti börjar åka dit! Vet man om en bra spot så håller man klaffen om den annars blir det snabbt uppåkt!!

Var låg det där "alperna" sa du förresten.....

Alperna vs Sälen? Hånskratt! Jag tror inte jag behöver säga min mening om detta. He he.

Men det som hade vart ball var om denna "Sälentjej" var supervass på skidor (eller vad hon nu åker), och dessutom är memeber på underbara freeride och skulle komentera denna tråd. Det hade vart spex!

Snowroller for president!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp