Snowscoot

sandkvist

Ny medlem
Snowscoot
Jag har vart intresserad av en snowscoot väldigt länge. Har aldrig testat men vill ändå köpa en men jag har ingen aning om vart man kan köpa en. Kan man åka med dom tex i svenska fjällen och norska? Har aldrig sett det här omkring, bara i alperna. Skulle vara schysst om någon svarade på tråden.
Så vart kan man köpa en och vart kan man åka den ?

Snowscoot
sandkvist: jag skulle rekommendera dig att prova en först. jag gjorde misstaget att göra det förra vintern. det va det tråkigaste jag gjort i hela mitt liv. åkte ett åk, sen lämnade jag tillbaka skiten igen.

Snowscoot
Jag har en. Köp den billigt. Tycker den är kul. Men inget jag skulle åka på jämnt!

//H

Snowscoot
images

Senast ändrad:
Snowscoot
man kan hyra sån där fast 1 000 000 gånger bättre i kittelfjäll med mycket bättre ram och tre skidor dom med två är skit typ :P dom med tre e fett kul!

Snowscoot
har haft kontakt med i stort sett alla som säljer/hyr ut dessa. Vad det gäller skidbackar som tillåter dessa så är det som ni sagt ett fåtal som stöjder allt, sen är det lite olika från vilka tillverkare du åker vissa backar har stöd för en tillverkare och jag tror inte dom skickar ut dig om du åker ett annat märke. totalt sett finns det säkert ett gäng

www.snowbmx.se /www.aquilo.se har en annan modell som är mer lik bmx än snowsccoot och robustare skidor framförallt än snowbike. tror det är den modellen bodenis åkte

kommer förmodligen med brädor som har riktiga träkärnor etc så det är hög klass på dem

Snowscoot
jag har en snowscoot från sunn det var dem som började med att göra dem.

Men pappa köpte den av en kompis som ägde affes mc i falun men dem har gåt i kk nu

jag har inte kollat om man får åka i någon skidbake för vi har den i våran fjällsstuga

Snowscoot
Jag är fett sugen på en snowscoot men var kan man köpa den här i sverige ?
någon som säljer en ?
eller måste man beställa från någon hemsida eller bygga en ?
Mvh lukas forsberg

Snowscoot
toys'r'ur = sämst av alla. min kompis har en. i en 45 grader lutning kommer man 1-8 meter. och skidan gick av efter 1 vecka. fast han gör inte backflip's och så utan bara hoppar normalt. jag skulle säga att den höll i 3-5 dagar. :(

Snowscoot
Tjena alla snowscoot och snowbike intresserade!

Jag är en snowscoot åkare från Norrbotten som har hållit på i snart 3 säsonger och undrar om det finns fler som åker snowscoot/snowmoto här i Sverige?

Varför jag skriver detta är att SLAO verkar vara ett riktigt stort problem när man ska åka på större backar som Hemavan, Riksgränsen, Funäsfjällen osv. där backens försäkringar hänger på SLAOs rekommendationer.

SLAO har en lista över alla ej rekommenderade åkredskap finns, där kan man se alla möjliga typ av snowbikes. Det verkar vara svårt att ändra på listan då SLAO följer rekommendationer från Europa, bl.a. från Österrike och Tyskland. Till skillnad från Sverige så har Finlands SMHY tillåtit snowbikes och där är det grönt i de flesta backar.

Det man kan försöka göra att ändra på "svartlistan" är att samla oss ihop och kolla vilka backar i närheten tillåter snowbikes och trycka på SLAO inifrån.

Här är backar som jag har fått tillåtet att åka hittills:
Kåbdalis
Kittelfjäll
Svanstein
Vallsberget
Måttsund

P.S. Gäst med alias "rOlLe" som skrev en recension om Svanstein (Pullinki), kontakta mig snarast om du läser det här!

Snowscoot
För att få tillåtelse att åka i backarna brukar jag ta kontakt med deras chefer via telefon, mejl eller personlig kontakt och visa att snowscoot är ett säkert åkredskap som inte ska anses som farlig. Det som brukar oftast krävas är fångrem och stålkanter och de saker är snowsscoot utrustad med. Följer backen SLAO och du har tur, så kan de tillåta ändå!
I Kåbdalis till exempel blev det grönt efter en minut av personlig kontakt ;)

Jag har fått min nya förresten! :cool:

10rnyis.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp