snurra

snurra
Precis. Det är bara att försöka ligga lite "före" med överkroppen och titta över axeln för att på så sätt få fart på rotationen. Viktigt är ju också att du redan innan upphoppet har förberett dig på att just snurra.

Något jag använt mig av vid inpluggning av snurrtrick är "sneda" hopp (eller kick om man så vill), vilket företrädesvis står att finna vid kanten till pisterna. Om du t.e.x. nu är sugen på att snurra åt vänster i åkritningen tar du ett hopp där du hoppar in i pisten från höger sida om backen uppifrån sett. Detta hjälper dig på två sätt: För det första kommer du att få hjälp i själva snurren eftersom hoppet nästan alltid svänger lite uppåt backen till (åt vänster alltså); för det andra kommer det inte göra alltför mycket om du bara gör en 270 eftersom du då ändå landar med skidorna i backens åkriktning.

Och som grädde på moset sen behöver du här inte göra bort dig i det största BJ:et utan kan träna i en blå pist av modellen "Skogssvängen" eller "Blå bandet". När du sen sätter tricket där kan du ge dig ut tillsammans med de tuffa killarna och tjejerna utan mindervärdeskomplex.

Fast var noga med uppsikten över backen. Alltför många gånger har jag som ung och radikal snowboardligist ofrivilligt korsat bana med oförstående pistrejsare.

snurra
har haft samma problem, kommer aldrig riktigt runt i snurren, men nu är de bara ut o köra igen. snurrarna är ju grunden i väldigt många hopp...dessutom har jag nån psykisk spärr som är störande som fan...men gränser är till för att tänjas på lr hur??

snurra
När det nu diskuteras 360:s här på forumet kan jag lägga in en liten fråga. Jag har problemet att jag alltid får bakvikt när jag har roterat färdigt och slår alltid i min kära bakdel i den hårda snön... Nån som har något tips att ge?

/Mattias

snurra
Ett bra snurrhopp ska först o främst vara BRETT. Lägg ner tid på att få hoppet minst en meter brett. Detta gör att man kan stå bredare och får därmed bättre balans. Hoppet behöver inte vara så brant, huvudsaken är att man får lite tid i luften så du slipper rycka runt rotationen.
Ett tips för er som lätt får bakåtvikt i snurrar: Ni tittar för mycket neråt mot tailarna. försök att sträva med blicken mot horisonten ungefär. Landar ni fortfarande på bakändan, så kan ni prova att titta lite ovanför horisonten och lägga tyngd framåt i hoppet när ni trycker ifrån. Då kommer ni definitivt inte få bakvikt. Överdriver man det momentet i en 720, då kan ni skriva in "Bio spin" i trickregistret, en framåtcorkad spinn.

Lycka till//jacob W

snurra
Sitter i samma sits som initiativtagaren till detta inlägg... Kom 270 grader. Tur att landningen bestod av massa lössnö... Annars hade det nog gjort ont. Då insåg jag också varför man inte ska börja med 360 i Big Jump. Där är det hårt, och 1+1=2... Smärta m.a.o.

Dr. Snö; Ingen hejare på att hoppa.

snurra
Ett annat tips kan vara att man inte ska göra samma sak som när man gör 180... mina 180 är fina som snus, men jag klarar inte 360... =) slagit mig hårt... iallfall... det gäller att låta hela överkroppen vrida sig... sägs det.

/Dunder - han som inte kan göra en 360.

snurra
Det största felet de flesta gör när dom snurrar är att man börjar gör tidigt. allså man roterar redan innan man lämnar hoppet så att tailen hakar fast i kicken vilket oftast resulterar i en rygglandning= aj..

gör istället såhär:

1. ha bra fart in i hoppet = lagom, så man kommer över ev platåer.

2. när du har ca 2m (beroende på farten, hög fart = längre avstånd till hoppet) kavar till kicken börja ta sats med överkroppen o armarna. obs! det ska vara en snabb rörelse så att man inte ligger stilla med armarna bakom sig. det ska vara en rörelse som tajmas så att man har armarna rakt framförsig i uthoppet.

3. i luften strax efter uthoppet så har överkroppen redan roterat ca 90 rader och huvudet något mer. nu kommer den kritiska delen i hoppet där man ofta "bangar", istället för att se på sina skidspetsar så gäller det att kolla över axeln efter landningen. tänker man bara på att se över axeln så är man i stort sett runt.

4. Landa! och se så baggy ut som möjligt.

hoppas det hjälper
/kim

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp