Snus & hälsa

Snus & hälsa
SverigeTomten sa:
tja, det kan vara en hel del negativa effekter eftersom snuset filtreras in i kapilärerna under läppen, blodet blir liksom en aning syrefattigt och då måste du ta i lite hårdare i backen än vad du brukar. Snusar du så kommer risken för stroke och hjärtinfarkt att öka.
Men det är i alla fall bättre än att röka, du stör inte omgivningen åtminstone.
Det där var lätt det vettigaste du postat här.
I övrigt så blir det nog inte så stor skillnadså länge du inte dreglar med öppen käft i backen för då blikr det nog lite torrt ;)

Men varför sabba ekonomi bara för att ha nåt under läppen?

Snus & hälsa
snus är kärlek! tror inte dagens jibbers uppskattar snus är nog med för redbull men det är bara min åsikt skidor har ju alltid vart lite för blåbärssoppa,trikåer,hundradelar och barmarksträning. fattar ni vad en snus kan förstöra image?!för en hårt satsande jibber i jakten på sponsorer

jag snusar och är full på samma gång och trivs som bara den

smaken är som baken.....hårig?eller delad ?smaken som avgör..

ha en fin vinter!

Snus & hälsa
Japp. Slutade snusa i februari. Var sjukt jobbigt. Men märkte direkt att pulsen sjönk...

Bara en sån sak..

Så börja inte, om du inte redan är fast. Och om du bara hobbysnusar råder jag dig att lägga ner direkt... det är helt enkelt inte värt det. För en vacker dag kommer du också komma till den punkten när du inte vill hålla på länge. Och då är det så jävla skitjobbigt att sluta, om du ens lyckas.

Och till er som säger att det är gott. Ja det är gott... i några år, sen tycker jag att man inte känner av snusen alls. Man bara måste ju ha den där för att stilla beroendet. Man är ju tom så van vid smaken att den typ inte smakar någonting...

När jag sitter här och skriver detta nu så börjar det klia lite i fingrarna och jag börjar grunna på, att hur gott vore det inte med en snus... Man är ju fucked for life av detta!

Snus & hälsa
akesson91 sa:
AnderZson sa:
När det gäller rökning finns ett klart och vetenskapligt bevisat samband med cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns betydligt mindre data som tyder på negativa hälsoeffekter när det gäller snus. Många idrottsmän och -kvinnor använder snus istället för att röka, eftersom snus inte påverkar lungkapaciteten negativt. Nikotinet har i och för sig en kärlkrympande effekt och framkallar åderförkalkning. Men i och med att snus inte förbränns, så bildas inte de cancerogena ämnen som bildas vid förbränning med syreunderskott.

"Dock visar en studie från 2004 på 10 000 norrmän att snusare löper 67% högre risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln, en cancerform där endast 2% av de drabbade överlever fem år efter diagnos. En liknande studie genomfördes i Sverige i slutet av 2005 av Folkhälsoinstitutet. Detta påstående avfärdas emellertid av vissa ledande cancerforskare [källa behövs], då förekomsten av cancer i bukspottkörteln är mycket ovanlig i Sverige, som har 1,5 miljoner snusare, jämfört med länder där snus inte förekommer.

Muncancer har också påvisats i nyligen gjorda studier, dock med liten förhöjd risk. Det har även påvisats samband mellan idrottskador och snus. Risken att drabbas av idrottsskador ökar enligt vissa studier med upp till 50% hos svenska snusare.

Det är viktigt att förstå att snus inte är ofarligt; tobak innehåller många giftiga ämnen och det finns ingen anledning att tro att dessa inte påverkar kroppen bara för att man inte röker tobaken. Rökning är betydligt farligare än snus - tror man. Det är många studier som pågått om rökning under väldigt lång tid, vilka har gjort att man kunnat påvisa samband mellan rökning och död i förtid. Därför finns det ingen anledning att tro att man går säker bara för att man snusar istället för att röka.

Storsnusare löper 60 procent större risk att drabbas av fetma och förhöjda blodfetter enligt en studie av 16 500 personer i Västerbotten. Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Scandinavian Journal of Public Health 2006 (Svenska Dagbladet den 24 augusti 2006). Trots att forskarna tog hänsyn till skillnader som kön, ålder, fysisk aktivitet och utbildningsnivå visade studien en kraftigt förhöjd risk för så kallat metabolt syndrom för dem som snusat minst fyra dosor snus per vecka."

;)
palla skriva typ en hel uppsats.(inget illa menat) men du verkar vara påläst om snus=P
vadå palla de? helt perfekt svar på hans fråga, sen är det meningen att man ska skriva något betydelsefullt istället för "Nee de suger, eller de påverkar bra..." ^^

Senast ändrad:
Snus & hälsa
FF sa:
Japp. Slutade snusa i februari. Var sjukt jobbigt. Men märkte direkt att pulsen sjönk...

Bara en sån sak..

Så börja inte, om du inte redan är fast. Och om du bara hobbysnusar råder jag dig att lägga ner direkt... det är helt enkelt inte värt det. För en vacker dag kommer du också komma till den punkten när du inte vill hålla på länge. Och då är det så jävla skitjobbigt att sluta, om du ens lyckas.

Och till er som säger att det är gott. Ja det är gott... i några år, sen tycker jag att man inte känner av snusen alls. Man bara måste ju ha den där för att stilla beroendet. Man är ju tom så van vid smaken att den typ inte smakar någonting...

När jag sitter här och skriver detta nu så börjar det klia lite i fingrarna och jag börjar grunna på, att hur gott vore det inte med en snus... Man är ju fucked for life av detta!
Mycket visa ord! Tack för alla svar!
Verkar som om snus inte påverkar ens prestationer i backen så mycket, men som vi alla förstått så är det väl inte speciellt bra att vara beroende av någonting.

Iaf.
Vaddå Lunarstorm? Vaddå 14 år?
Jag snusar själv och ville helt enkelt ha koll på om jag borde sluta ifall jag ska satsa mer på utförsåkning. Om ni nu verkligen måste veta för att inte kalla mig 14 år.

Snus & hälsa
Barnibabs sa:
Jag snusar själv och ville helt enkelt ha koll på om jag borde sluta ifall jag ska satsa mer på utförsåkning. Om ni nu verkligen måste veta för att inte kalla mig 14 år.
Klart du ska sluta om du ska bli bra! Visst, jibbar du bara i parken behöver du ju kanppast nån superfysik. Men ska du knata upp och ner i BC:n eller gå toppturer för att få fin puder så droppa snuset, gör underverk för kondisen. Säger iaf de av mina kompisar som slutat snusa, själv skulle jag aldrig ens fundera på att snusa!

Senast ändrad:
Snus & hälsa
Ni alla vet väl vem Jon Larsson är? En av världens bästa friåkare. Hans fysik är det ju inget fel på, och han snusar. Feta prillor lössnus dessutom. Ett bevis på att det funkar att vara bra skidåkare även fast man snusar.

Snus & hälsa
skiforfreedom sa:
Ni alla vet väl vem Jon Larsson är? En av världens bästa friåkare. Hans fysik är det ju inget fel på, och han snusar. Feta prillor lössnus dessutom. Ett bevis på att det funkar att vara bra skidåkare även fast man snusar.
Vad har det med sakinnehållet att göra?
Vi diskuterar trots allt hur snus påverkar hälsan, inte vilka skidåkare som snusar eller ej.

Snus & hälsa
Jon Olsson snusar intee. kompisens morfar har ju prillan typ nästan vid ögat p.g.a att det fräter så mycket och påverkar tandköttet.!

Snus & hälsa
vafan vill man snusa så får man göra de, de e inget o spekulera om.
vi ska alla ändå dö en dag

Snus & hälsa
Snusning sänker cirkulationen i blodkärlen och du kommer att märka att du inte fryser lika mycket om tår och fingrar om du slutar snusa. Värre är att din rygg troligvis kommer att drabbas av diskbrock i ländryggen pga dålig cirkulation i diskarna om du utsätter den för tuff belastning typ skidåkning med lite plattlandingar.

Sudden deathness är ju inte heller kul när du blir döv för resten av livet på ena örat eller båda om du har riktigt otur pga av en blödning vid hörselnerven pga av ditt snusande.

Mvh Borkan

Snus & hälsa
orkade inte läsa alla långa svar så detta kanske redan sagts. Jag hörde idag att man sett att snus kan påverka ens kondition dåligt bla bla bla. Hur vet jag inte, men skit samma säger jag. Gillar man snus så mår man asbra över att ta en snus efter maten eller så och en glad man är en bättre man (på skidor i detta sammanhang). Så resonerar jag!

Snus & hälsa
brudarna tycker inte om en om man lucktar röv o munnen hur sak man då strula. dom vågar inte ens komma metern nära en.. börja aldrig o snusa

Snus & hälsa
CrashX sa:
skiforfreedom sa:
Vad har det med sakinnehållet att göra?
Vi diskuterar trots allt hur snus påverkar hälsan, inte vilka skidåkare som snusar eller ej.
Vi diskuterar ju trots allt hur snuset påverkar kroppens fysiska prestationer. Jag tycker att det där var ett utmärkt exempel på en idrottsman som snusar och har bra fysik. Hoppa inte på folk för ingenting.

Sen så skulle jag vilja se den där morfaren som hade snusen i kinden.
Foto annars har det aldrig hänt!

Snus & hälsa
tjeena!
snus försämrar din prestations kapacitet med 25% konditions mässigt, men i jibb syfte som det ej krävs så speciellt mkt kondition så spelar det itne så stor roll!
men en snus är väldigt upp piggande om man snusar och ger en mer energi.
kolla tex, på jon och vi kan säga simon ax , båda snusar , tror du dom kan köra utan att ladda upp med en fet prilla? skulle inte tro det va , har du ett nikotin beroende så måste det fyllas på för bästa prestation , om man ej tar en prilla blir man hängig och seg, en del kan anses vara ganska frånvarande.!

så upp med en prilla å kör hårt!

/Rasmus!

Snus & hälsa
flowbrow sa:
peteer sa:
Barnibabs sa:
Snus fräter ihjäl de elaka bakterierna i munnen-
Något sånt.
tror inte en sekund på att snus kan vara bra för tänderna.
snus e inte bra för tänderna men de som snusar har mindre hål i dem..har frågat min tandläkare ! de stämmer faktiskt.
Jag tror att anledningen till detta kan vara att istället för att köpa godis så köper man en dosa snus eftersom det gör en mindre sugen på godis och annat socket... tycker jag iaf. Detta reducerar ju mängden sockerintag betydligt.

Snus & hälsa
bL1d sa:
flowbrow sa:
peteer sa:
snus e inte bra för tänderna men de som snusar har mindre hål i dem..har frågat min tandläkare ! de stämmer faktiskt.
Jag tror att anledningen till detta kan vara att istället för att köpa godis så köper man en dosa snus eftersom det gör en mindre sugen på godis och annat socket... tycker jag iaf. Detta reducerar ju mängden sockerintag betydligt.
Dock hål i tänderna > förstört tandkött.
Detta beror ju dock på hur grova skador vi snackar om men hål i tänderna är lindrigare om man hinner borra i tid.

Snus & hälsa
oscarius sa:
Setermannen sa:
Jag ser var du vill gå, men jag skulle inte påstå att ekonomin mår illa av att man mår bättre inombords. Vilket snusare gör, såvitt jag vet.
jepp jepp.
om man är en hyfsat flitig snusare så kanske det går åt 2 dosor veckan(tänker främst på portionssnus). en dosa kostar runt 31 kr. detta blir 62 kr veckan och 248 kr månaden. Detta tycker jag inte påverkar ekonomin särskilt anmärkningsvärt.
Om man då jämför med godis. låt säga att du gillar godis och käkar upp en påse i veckan för typ 20 kr. Och man kan ju inte äta godis utan att äta chips, så vi köper en budget chips påse för typ 10 kr. Men oj vad törstig man blir av allt detta ätande. Så vi köper en cola för 13 kr. Nu är vi uppe i 43 kr/ Veckan, och eftersom flickvännen eller kompisen alltid måste låna av en så måste man betala allt detta åt dem. 86 kr/veckan. shit. Detta är ju hela 344 kr / månaden.

När vi nu har ren fakta här så kan vi ju konstatera att det är ca: 39% billigare att snusa än att vara beroende av godis enligt forskning....

Snus & hälsa
CrashX sa:
bL1d sa:
flowbrow sa:
Detta beror ju dock på hur grova skador vi snackar om men hål i tänderna är lindrigare om man hinner borra i tid.
Orka borra när man redan har hål, hoho. Skämt åsido. Tänk så är man vuxen och måste betala alla tandläkarbesök. Då är det plötsligt ännu dyrare att vara beroenda av godis(refererar till mitt förra forumsinlägg).

Snus & hälsa
bL1d sa:
CrashX sa:
bL1d sa:
Orka borra när man redan har hål, hoho. Skämt åsido. Tänk så är man vuxen och måste betala alla tandläkarbesök. Då är det plötsligt ännu dyrare att vara beroenda av godis(refererar till mitt förra forumsinlägg).
Dock missfärgar snuset tändera och fräter på tandköttet tills det kan orsaka tandlossning.
Så billigare vet jag inte om det blir, detta beror dock på hur mån man är om sin munhygien.
Hålen godis orsakar kan räddas ganska lätt genom effektiv tandborstning,tandtråd osv. värre är det med snus.

Jag själv behöver nog inte oroa mig om tandläkarkostnader då jag inte är 18 än och sen är min mor tandläkare.

Vad som är "bäst" av snus eller godis tänker jag inte stå och predika om då det är upp till individen själv hur stora mängder vi pratar om och hur man sköter sin munhygien.
Sen är ju snus (till viss del, dock inte värt konsekvenserna) gott ibland..

Snus & hälsa
bL1d sa:
oscarius sa:
Setermannen sa:
Jag ser var du vill gå, men jag skulle inte påstå att ekonomin mår illa av att man mår bättre inombords. Vilket snusare gör, såvitt jag vet.
jepp jepp.
om man är en hyfsat flitig snusare så kanske det går åt 2 dosor veckan(tänker främst på portionssnus). en dosa kostar runt 31 kr. detta blir 62 kr veckan och 248 kr månaden. Detta tycker jag inte påverkar ekonomin särskilt anmärkningsvärt.
Om man då jämför med godis. låt säga att du gillar godis och käkar upp en påse i veckan för typ 20 kr. Och man kan ju inte äta godis utan att äta chips, så vi köper en budget chips påse för typ 10 kr. Men oj vad törstig man blir av allt detta ätande. Så vi köper en cola för 13 kr. Nu är vi uppe i 43 kr/ Veckan, och eftersom flickvännen eller kompisen alltid måste låna av en så måste man betala allt detta åt dem. 86 kr/veckan. shit. Detta är ju hela 344 kr / månaden.

När vi nu har ren fakta här så kan vi ju konstatera att det är ca: 39% billigare att snusa än att vara beroende av godis enligt forskning....
Jag håller med, inte är snus speciellt dyrt. Om nu ekonomin skulle vara problemet så kan man ju även köpa billigt snus t.ex Granit som kostar runt 16 kronor?
Sen på tal om portionssnus så har jag hört att det är "bättre" för tandköttet än lössnus?

Snus & hälsa
Barnibabs sa:
bL1d sa:
oscarius sa:
jepp jepp.

Jag håller med, inte är snus speciellt dyrt. Om nu ekonomin skulle vara problemet så kan man ju även köpa billigt snus t.ex Granit som kostar runt 16 kronor?
Sen på tal om portionssnus så har jag hört att det är "bättre" för tandköttet än lössnus?
Yeah baby. Lös är ju sjyst vid en filmkväll eller så... men inte så jävla kul att leka bonde 24/7 kanske... Och ja, har för mig att portion är lite mindre dåligt för munnen också.

Snus & hälsa
SverigeTomten sa:
tja, det kan vara en hel del negativa effekter eftersom snuset filtreras in i kapilärerna under läppen, blodet blir liksom en aning syrefattigt och då måste du ta i lite hårdare i backen än vad du brukar.
Indirekt blir du alltså starkare av att snusa också! Och mjölksyretåligare!

Och helt seriöst så är det precis så, att man får sämre prestanda styrekemässigt. Men det vägs ju upp mot att åka utan snus är som att åka på en skida...

Snus & hälsa
oscarius sa:
Barnibabs sa:
bL1d sa:
jepp jepp.

Yeah baby. Lös är ju sjyst vid en filmkväll eller så... men inte så jävla kul att leka bonde 24/7 kanske... Och ja, har för mig att portion är lite mindre dåligt för munnen också.
Jaa precis!
Tänkte också nämna hur bondigt det var, men vågade inte riktigt. Man vet ju aldrig, kanske sitter det just nu en väldigt ilsk bonde och läser detta med en fet lös under läppen? (Eventuellt så har den spruckit och befinner sig lite överallt i käften)

Snus & hälsa
bL1d sa:
jepp jepp.

quote]

Det är snarare så att det går 7-9 dosor i veckan om man är en flitig snusare.. slå det på miniräknarn du...

Ingen skattesmitare jag inte

Snus & hälsa
men om man kör en dosa om dagen al a 20 kr om dagen och mår sjukt bra av det och blir
en super glad och nöjd människa är inte det en rätt bra grej bland alla bittra sura,stela svenskar som finns i dagens samhälle?

kanske har fel men låter vettigt i mina öron

gör det ni trivs med skit i vad folk tycker på ett forum personlig nöjdhet is the shit!

ra hand om er peaches och peace!

Snus & hälsa
phillepille sa:
så jävla onödigt att snusa!! ser inger fördel alls.
MEN BRA FÖRSÖK!!
Vi har ju redan haft en tvåsidig lång konversation om bl.a. detta.

Jag ser fördel med att det är gott och ger en bra känsla. Inte fan är det onödigt?
Ja, det är onyttigt (och dåligt mot vissa saker) men fan finns fördelar.

Snus & hälsa
peteer sa:
Barnibabs sa:
peteer sa:
slipper hål i tänderna ??? wtf
Snus fräter ihjäl de elaka bakterierna i munnen-
Något sånt.
Njaa.. nu måste jag säga emot. "Fräter ihjäl bakterier" "slippa hål i tänderna"...

Snuset gör att tändernas emalj blir dålig, precis som allt annat. Syreattacker på tänderna gör tänderna svagare & missfärgade. Eftersom emaljen förstörs av syreattackerna så är hål i tänderna nästa steg. Tandköttet mår ju inte direkt bra av det heller..

Men ni som gillar å snusa, snusa på.. Men tänk ett steg framåt å skydda tänderna (borsta morgon å kväll + skölj med munvatten typ. Listerin eller liknande) så slipper ni betala onödigt mycket pengar när ni besöker tandläkaren om något år för att laga massa hål.

Det vet jag om vad som händer med munnen... Men hälsan har jag ingen större koll på.

Snus & hälsa
Snus är göttanz, spec på raster när man inte vill köpa godis så drar man upp en snus i käften! Man kan bli skitinödig och bajja eller t.o.m spy ifall det är första gången men man vänjer sig :D

OBS OBS !! Ta en snus och håll käft.. OBS OBS!!

Snus & hälsa
TT-JONTE sa:
Snus är göttanz, spec på raster när man inte vill köpa godis så drar man upp en snus i käften! Man kan bli skitinödig och bajja eller t.o.m spy ifall det är första gången men man vänjer sig :D

OBS OBS !! Ta en snus och håll käft.. OBS OBS!!
Jävlar i havet vilket givande svar du klämmer till med såhär på slutspurten.

Tillbaka
Topp