Söker allround/jibb -skida

Fredrik-S

Ny medlem
Hej

Jag söker som rubriken säger en bra allroundskida. Jag åker mest pist och även park. Så jag söker en skida som fungerar bra inom det området. Har läst i lite andra trådar där folk rekommenderar K2 public enemy funkar dessa bra? Körde på ett par FS förra året och tyckte att dessa var hyfsade.

Sitter med samma funderingar, är ganska ny vad gäller skidor. Vill att de ska fungera bra i park och pist men de får ändå inte vara HELT värdelösa utanför pisten. Är ingen stjärna på något område så att kompromissa lite mellan pist, park, puder är inget problem.
Jag har sneglat på K2 PE och Völkl Karma.

Fundering nr 2. Karman finns bara i längderna 169, 177. Jag är 175cm lång och ca.67kg tung. Hur mycket sämmre blir offpistegenskaperna på 169:orna och hur mycket lider parkegenskaperna på 177:orna.
Lite av mina tankegångar, tacksam för hjälp.

jag kör på public enemy å dom funkar finfint i park, pist, puder. klart den bästa allround skidan enligt mig :D

Jag ska köra Atomic Urban Triplets i år..
Dom vart väldigt högt rankade i pist och högt rankade i park
i åkaskidors twintips test ;D

Fredrik, PE kan nog passa utmärkt, men glöm inte att kolla vad det är för bindningar du får!

Per, du skriver att du är ny på skidor. Är du ny inom skidköparvärlden på så sätt att du inte riktigt vet vad som är bra, eller är du nybörjare på skidor? Om tekniken inte riktigt sitter där den ska är Karma för mycket skida för dig. De blir för styva och har för mycket svängradie. Dock är det en ruggig skida när man tröttnat på mjukåkning och gillar högfartscarving.

Om du dock bara inte vet vad som "gäller" och är bra på att åka, då är det 177:orna du skall ha. 169 blir bra i park och pist, men 177 funkar lika bra i parken, och du får en stabilare skida i pisten plus att den fungerar i pudret. Iaf. mycket bättre än vad en 169 hade gjort!

Lycka till båda två!

Tillbaka
Topp