Söker information om Banff's skidresort.

richie_sthlm

Ny medlem
Tjenare!

Vi är 5st bummare som ska till Kanada i vinter, det stället som vi är intresserade är Banff området.

Dock så söker jag mer information från folk som har varit där.

Om man är ute efter skön pillowåkning och lite parkåkning vilket av ställena ska man välja?

Banff
Sunshine Village
Lake Louise

Vi är intresserade av att skaffa ett större boende för oss samtliga. Men då är frågan, i vilket av områdena finns detta? Finns det i samtliga områden?

Jag har kollat på www.skibig3.com och http://www.skibanff.com men informationen är ganska tafatt.

Tack för på förhand.

//Richie

Åk till Whistler istället.

(Annars så är väll Banff storbyn där man lätt tar sig till de andra skidorterna du nämner.)

Senast ändrad:
Hinner inte skriva ett långa svar idag, men kan göra det imrgoon. Men en kort version. Kör inte park, men utgår från vad andra sagt.

Norquay (Banff)- väldigt litet område. Väldigt korta backar. Dock en kul lift om man gillar att åka puckel. Har en mindre park att hoppa runt i. Har någon/några tävlingar per säsong där. 10 min från Banff med bil.

Sunshine - Större än norquay, ändå inte jättelånga backar. Goat's eye, delirium dive samt olika varianter av Wawa är det enda vettiga man åker då det finns snö. Lite goa pillows under mellanstationen på gondolen. Har dock en rätt stor park att leka runt i då det inte fallit snö på ett tag. Ingen konstsnö, vilket alltid är guld. 30 min med bil från banff (+ 20 min lång gondol från botten för att ens komma dit där själva systemet börjar, så ca 50 min med bil från dörr till lift)

Lake Louise - Längst backar. Fina offpistrepor. Baksidan är nästan alltid kul. Purple bowl väldigt hikevärd, kul åk. Framsidans backar har konstgjord snö så de är inte så kul. Har en park, dock lite mindre än sunshines. Men den sak duga enligt parkåkarna. Någon tävling här med per säsong.

Jag skulle bott i Banff av dessa ställen då det är helt dött i Lake Louise. Banff har väl 10 krogar och 2 nattklubbar. Stor turiststad och det finns alltid något att göra på downdays. Tisdagsbion då popcorn och läsk ingår för 10$ är nice. En förhållandevis dyr stad att bo i om man jämför med hålorna. Händer dock mer. Liftkortet ganska dyrt för det man får. Är ni fem pers kan ni nog hitta ett ställe som är hyffsat billigt att på bo, samt köpa en bil. Billigare med försäkring om man är över 25 i alberta. Vet inte hur det ligger till i BC med den åldern. Går dock väldigt bra att lifta till backarna, tar allt mellan 1-70 min att få lift, Men då måste man gå en liten bit till liftstället.

Bor man i Canmore får man lägga till en 20 min varje resväg till områdena. Mindre krogar och nattklubbar och annat kul att göra. Kan vara lite billigare booende, men som sagt längre restid.

Om ni istället väljer whistler kostar allt i princip 20% mer, men backen ligger i staden. Ni behöver ingen bil. Bra party och mycekt turister. Större park än på någon av banff orterna. Områdets storlek kan jämföras med valfri alport av hyffsad klass., medans sunshine och lake louise mer är som Åre. Dock är det tokmycket folk i Whistler och puderhets är gigantisk. Räkna med två åk på varje nyöppnad lift efter dump innan det är uppåkt. I Banfforterna är det mindre folk och snön ligger därför orörd längre. Hänt att jag vart helt ensam på hela baksidan av Lake Louise när det kommit 10-15 cm :)

Det blev ganska långt ändå :p fråga gärna om nått ni undrar något mer så kan jag eller någon annan här på forumet svara på det..

Nice info Soppan!
Går det att hitta boende i Sunshine Village eller är det bara stora o dyra lodger/hotel som finns i det området?

Vår tanke var att komma bort från en frestelse som sprit o nattklulbbar :) Halva gruppen är över 25 o resten under.

Whistler har vi sedan dag ett valt bort pga. för mkt fest & för mkt puderhets.

Helt enkelt en mellow stad/by med tjockt med puder och en liten park med några kickers o rails.

Då kanske inte Banff området är det bästa? Om det är någon som har andra förslag så tar jag gärna emot de. Har kollat lite på Red mountain inatt o de såg helt okej ut, anser dock att med 7-9 m i snö per säsong inte är så där överdrivet mycket. Eller har man bara blivit fartblind?

//Richie

Banff är en riktigt trevlig stad, Norquay är inte riktigt värt att åka till, att det är närmre är väl det enda pluset om du bor i Banff dvs. Älskade Sunshine, var dock sjukt bra förhållanden när jag var där, have fun!

Kolla in Nelson (whitewater) eller nagon annan ort i B.C isallet for Alberta.

Fernie far inte ha hopp, men dom har en liten railpark. Var dar i vintras och da fick vi runt 11m. Berget stangde med 4,5m i snobas.

richie_sthlm sa:
Nice info Soppan!
Går det att hitta boende i Sunshine Village eller är det bara stora o dyra lodger/hotel som finns i det området?

Vår tanke var att komma bort från en frestelse som sprit o nattklulbbar :) Halva gruppen är över 25 o resten under.

Helt enkelt en mellow stad/by med tjockt med puder och en liten park med några kickers o rails.

Då kanske inte Banff området är det bästa? Om det är någon som har andra förslag så tar jag gärna emot de. Har kollat lite på Red mountain inatt o de såg helt okej ut, anser dock att med 7-9 m i snö per säsong inte är så där överdrivet mycket. Eller har man bara blivit fartblind?

//Richie
Om ni tar bort park från era kriterier så har ni æven Kicking Horse ( de har iofs en liten liten park...några rails och några hopp) och Revelstoke. Det sistnæmnda ær, som ni sækert har læst i andra trådar, ett riktigt puderhål!

PNyberg sa:
richie_sthlm sa:
Nice info Soppan!

//Richie
Om ni tar bort park från era kriterier så har ni æven Kicking Horse ( de har iofs en liten liten park...några rails och några hopp) och Revelstoke. Det sistnæmnda ær, som ni sækert har læst i andra trådar, ett riktigt puderhål!
Som kanadamästare per säger så finns det flera bättre (snörikare, mer utmanande) ställen än Banff. Dock är ju parker inte så förekommande. Tänk på att Sunshines 10 m snö per säsong sträcker sig från tidigt november(då det brukar vara bra åkning) til slutet av maj. Så väldigt lång tid då det faller snö, därmed inte lika mycket hela tiden. Dock ska ajg inte klaga för mycket. Var själv i Banff det varmaste året kanada haft på 40 (eller 100 kommer inte ihåg) år. Var bara whistler som fick snö, inte ens revelstoke kom upp i någon vettig mängd. När det väl kom snö så var det hur kul som helst. Förra året var ett ganska bra snöår har vad jag hört :(

I sunshine finns bara dyra lodger samt staff-acom. Där händer inte mycket så bo INTE där. De som jobbade i sunshine flyttade vanligtvis tillbaka till banff efter någon månad då de tröttnat på tristessen. Man kan även åka till Kicking horse från banff, tar två timmar och kan vara väl värda pengar.

Ett alternativ är ju att bo i Golden (Kicking horses stad 10 min från backen) Då är det lika långt till Lake Louise som från Banff så de dagarna ni vill hoppa och raila lite så kan ni åka dit. (dock inte världes största park). KH har lite roligare terräng men mindre liftar och något mindre snö per år än banff. Dock bra möjligheter till bra offpist om man är beredd at ta på sig skins eller skidorna på ryggen. Billigare boende än i banff med. Har inte bäst koll på golden, men det är ju en skogshuggarhåla och inte en turiststad så lugnare måste det ju vara. Fråga per om golden.

Ett plus för alberta är att skatten är på 5% så att köpa skidor, utrustning etc. i någon av banffs alla skidaffärer är inte fel då de i bc har 15%(eller 20). PLus att hålorna i bc inte alltid har 5-6 skidbutiker att välja bland som banff.

Bah, långt svar igen. Är dålig med korta svar.

PNyberg sa:
richie_sthlm sa:
Nice info Soppan!

//Richie
Om man tar bort parken och kanske är mer intresserad av BCjibb, stora feta lines tilltalar inte vårt gäng så mycket. Dock sköna pillowruns & mindre drops 3-5m där man kan latja runt mer. Är det Revel Stroke eller Kicking som gäller då?
kollade på
som dök upp i en Kicking horse tråd om jag inte minns det fel, där ser majoriteten av terrängen ut o vara feta lines. Fast det kanske helt o hållet beror på vad de har prioriterat för åkning.

Väldigt tacksam för informationen som folk orkat lägga tid på att förmedla :D

Snödjup

Tillbaka
Topp