Hinner inte skriva ett långa svar idag, men kan göra det imrgoon. Men en kort version. Kör inte park, men utgår från vad andra sagt.
Norquay (Banff)- väldigt litet område. Väldigt korta backar. Dock en kul lift om man gillar att åka puckel. Har en mindre park att hoppa runt i. Har någon/några tävlingar per säsong där. 10 min från Banff med bil.
Sunshine - Större än norquay, ändå inte jättelånga backar. Goat's eye, delirium dive samt olika varianter av Wawa är det enda vettiga man åker då det finns snö. Lite goa pillows under mellanstationen på gondolen. Har dock en rätt stor park att leka runt i då det inte fallit snö på ett tag. Ingen konstsnö, vilket alltid är guld. 30 min med bil från banff (+ 20 min lång gondol från botten för att ens komma dit där själva systemet börjar, så ca 50 min med bil från dörr till lift)
Lake Louise - Längst backar. Fina offpistrepor. Baksidan är nästan alltid kul. Purple bowl väldigt hikevärd, kul åk. Framsidans backar har konstgjord snö så de är inte så kul. Har en park, dock lite mindre än sunshines. Men den sak duga enligt parkåkarna. Någon tävling här med per säsong.
Jag skulle bott i Banff av dessa ställen då det är helt dött i Lake Louise. Banff har väl 10 krogar och 2 nattklubbar. Stor turiststad och det finns alltid något att göra på downdays. Tisdagsbion då popcorn och läsk ingår för 10$ är nice. En förhållandevis dyr stad att bo i om man jämför med hålorna. Händer dock mer. Liftkortet ganska dyrt för det man får. Är ni fem pers kan ni nog hitta ett ställe som är hyffsat billigt att på bo, samt köpa en bil. Billigare med försäkring om man är över 25 i alberta. Vet inte hur det ligger till i BC med den åldern. Går dock väldigt bra att lifta till backarna, tar allt mellan 1-70 min att få lift, Men då måste man gå en liten bit till liftstället.
Bor man i Canmore får man lägga till en 20 min varje resväg till områdena. Mindre krogar och nattklubbar och annat kul att göra. Kan vara lite billigare booende, men som sagt längre restid.
Om ni istället väljer whistler kostar allt i princip 20% mer, men backen ligger i staden. Ni behöver ingen bil. Bra party och mycekt turister. Större park än på någon av banff orterna. Områdets storlek kan jämföras med valfri alport av hyffsad klass., medans sunshine och lake louise mer är som Åre. Dock är det tokmycket folk i Whistler och puderhets är gigantisk. Räkna med två åk på varje nyöppnad lift efter dump innan det är uppåkt. I Banfforterna är det mindre folk och snön ligger därför orörd längre. Hänt att jag vart helt ensam på hela baksidan av Lake Louise när det kommit 10-15 cm
Det blev ganska långt ändå :p fråga gärna om nått ni undrar något mer så kan jag eller någon annan här på forumet svara på det..