Söker mjuka all mountain lagg

Tjena, jag söker ett par nya skidor. Jag har nu ett par k2 mindbenders 108 ti 186. Jag tycker att de är lite stela när man bara vill åka runt och glassa typ på våren, eller när det snöat lite mindre (20cm isch). Kollar därför om någon har tips på skidor som är lite lekfulla, poppy, typ 100mm midja, 180 isch längd som kan funka bra i pudet och ha kul i pisten. Tänker helst kolla begagnat pga student

Atomic Bent 100 klockren, även maverick. Faction Prodigy 2.0 (98mm) klockren. Ett par Reckoner 102 om du kan hitta dem är riktigt najs.

Atomic Bent 100 klockren,

Jag valde själv mellan bl a Atomic Bent 100 och Nordica Unleashed 98 (det blev Unleashed) så jag kastar in den i högen av förslag. Finns nu dessutom en nyare Unleashed 98 CA med mindre metall i, troligen mer "lekfull".

Hyggligt pris här:

Atomic Bent 100 trodde också på, alla sa att den var lekfull.
Slog till men tycker den blev för hård.
Så jag bytte ut den till QST98 som ja upplevde mjukare och blev mer lekfull för mig.

Skall noteras att jag väger 77 kg och gillar mjuka skidor Freeride skidor iv vårslasket. Medens QST blir sportlovskida.

Kör själv Bent 100 - tycker inte heller att de är så mjuka och lekfulla. Något för hårda och lite för lång svängradie för lekfull skidåkning. Men det beror ju på hur du vill åka förstås.

Jag valde själv mellan bl a Atomic Bent 100 och Nordica Unleashed 98 (det blev Unleashed) så jag kastar in den i högen av förslag. Finns nu dessutom en nyare Unleashed 98 CA med mindre metall i, troligen mer "lekfull".

Hyggligt pris här:

Måste försöka prova CA iår då. Nordica gör jätteroliga skidor med ofta mer chargeiga än vad man kanske alltid vill ha.

För mig, 88kg 182cm, är atomic bent 100 i 180cm superroliga. De är ganska styva för sin vikt, precis som prodigy. Det är någonting jag gillar med dem då de blir mer responsiva, poppiga samtidigt som de behåller sjukt låg swing-weight.

Elan Ripstick är supermjuka.
Mycket skön skida så länge det inte är stenhård och isig pist, då finns det mycket bättre skidor.
De svänger fint, flyter bra och är roliga i skogen, bland pucklar och i mjuk pist. De går att köra fort med oxå om man kan böja på knäna..! Jag köpte ett par på chans när det var rea och blev väldigt nöjd.

+1 för Ripsticks. Roliga och rappa skidor, som jag har verkligen gillat.

K2 Reckoner är betydligt mera freestyle med sin forward mount point. Rossignol Sender Soul 102 kan vara intressant.

Tillbaka
Topp