Sökes - Lekfull toppturspuder-ish skida!

Jerrre

Ny medlem
Som rubriken säger är jag ute efter en skida som är inte allt för tung (topptur), inte allt för styv (lekfull) och gärna har en "surfig" känsla i puder!
Har kikat närmare på Line Opus skidan och den verkar helt schyst.
Men slänger ändå ut ett litet hjälp här

Är 170 lång och landar nog på kring 70kg om det är till hjälp!

Hare gott!

Solly Shogun med Dynafit bindningar.

Jag tycker det är en fantastisk skida med mycke pop ut ur svängarna. Den är dessutom hyffsat lätt och jag tycker att 101 midjan är precis lagom för en turskida.

Hade du vart lite tyngre hade jag pekat mot Praxis BC eller Wootest.

Vart ska du åka mest? Hur vältränad är du?
De du listade är ganska tunga om du har ambitioner att gå över 1000fhm och ha tillräckligt med energi kvar för att ha kul nerför.
Ett hett tips är ju alltid DPS Wailer 112RP (1.6kg/skida) om du har pengarna, deras rabatterade sommarkampanjer kommer upp snart föresten..

Ashtraymofucku sa:
2013 års Salomon rocker 2 115 cm? Lekfull och rolig skida!
Men inte lätt... Och har du kört 115? JA tyckte den inte alls var lika lekfull som årets bredare. Och den kändes mer som en Charger för mig i alla fall jämfört med en lekfull skida...

Hasse_Lindborg sa:
Ashtraymofucku sa:
2013 års Salomon rocker 2 115 cm? Lekfull och rolig skida!
Men inte lätt... Och har du kört 115? JA tyckte den inte alls var lika lekfull som årets bredare. Och den kändes mer som en Charger för mig i alla fall jämfört med en lekfull skida...
Nej jag har inte provat den, har däremot 122an och tycker den är mycket lekfull och riktigt stabil, kanske inte så lätt men man kan inte få allt. 115 är väll liknande fast smalare och mindre rocker i tailen?

Håller med hasse, skulle inte kalla 115 för lekfull nej, kanske jämfört med dynastar legend pro 115 men inte annars. Ska bli kul och se vad som inhandlas till slut =)

Var ska skidan användas förresten? Vilka berg alltså...

J-P sa:
De du listade är ganska tunga om du har ambitioner att gå över 1000fhm och ha tillräckligt med energi kvar för att ha kul nerför.
Ett hett tips är ju alltid DPS Wailer 112RP (1.6kg/skida) om du har pengarna, deras rabatterade sommarkampanjer kommer upp snart föresten..
Kommer hålla mig inom norden denna säsong!
Har inte helt kass kondition eller benstyrka, så en del klarar jag ändå av. Hur högt jag kommer gå vet jag faktiskt inte, finns inga bestämda säsongsmål ännu, men vill som sagt ha möjligheterna utan att all energi ska försvinna när jag väl är uppe.
Har kikat på DPS, men priset är ju som sagt lite way up high för mig!

Senast ändrad:
Jerrre sa:
J-P sa:
Har inte helt kass kondition eller benstyrka, så en del klarar jag ändå av. Hur högt jag kommer gå vet jag faktiskt inte, finns inga bestämda säsongsmål ännu, men vill som sagt ha möjligheterna utan att all energi ska försvinna när jag väl är uppe.
Jag har ett par CoreUPT The Slasher som jag går endel med.
Kör dynafit på dem för att få ner vikten yttligare lite och det fungerar utmärkt för mig om man bara skall ta ca 1000 höjdmeter på en dag, efter det blev det bra jobbigt.

Tancoll sa:
Jerrre sa:
J-P sa:
Jag har ett par CoreUPT The Slasher som jag går endel med.
Kör dynafit på dem för att få ner vikten yttligare lite och det fungerar utmärkt för mig om man bara skall ta ca 1000 höjdmeter på en dag, efter det blev det bra jobbigt.
Allright! Så ett par Marker The Duke verkar gå bort nästan helt? Finns det några mer schysta alternativ än dynafit och marker bindningar?

Jerrre

Själv så kör jag Duke på mina Praixis BC 190. Det funkar ok för mig då jag använder dom som allroudnskidor för pist, slackcountry och backcountry. Men om jag skulle köpa en skida för toppturer så skulle jag ALDRIG sätta en Duke på dom.

Duken och övriga Marker med samma konstruktion är robusta, bra solida bindningar som klarar massa påfrestning MEN dom är gör kassa att gå på. Dels så är dom tunga men det är inte det stora problemet utan det som är kass är att dom är a) otroligt känsliga för nerisning (svårt att öppna och stänga gå funktionen), b) dom är bökiga att höja när man går och c) dom går inte höja högt nog.

En tur skida skall ha Dynafit bindningar så är det bara.

För att ge en referens mina Praxis BC 190 väger 3.9kg paret och ett par Duke väger 2.7kg paret. Så bindingen är nästan lika tung som skidan.

Tackar TexMurphy!

Ja alltså hur många toppturer det i verkligheten blir återstår ju att se, men klättra en del för att få schysta åk kommer jag helt klart göra. Och det kommer ju inte bara vara toppturer som prioriteras utan de kommer vara väldigt allround.

Hur mycke hopp och dropp räknar du med att göra? Det är en faktor som bör spela in när du väljer bindning. Om du vill hoppa och droppa större saker så är Dynafit bindningen fel och du bör gå på Duke, om du inte hoppar och droppar stora saker så kör på Dynafit.

Lite tankar som styrde mitt val av skidor.

* En toppturskida skall vara en allround skida. Många klassiska toppturskidor är först och främst superlätta. Detta innebär att dom är korta, smala och mjuka. Detta tycker jag är hål i huvet då trygghet och säkerhet ivarjefall i mina ögon måste vara prio. En toppturskida skall vara säker på isigt, bortblåst, skarigt och allmänt trasigt underlag.

* Om man vill tillbringa mesta delen av sin åktid offpist (kanske 60% och uppåt) så bör man se mer till egenskaperna i dåliga förhållanden än egenskaperna i bra förhållanden. Dåligt underlag är vanligare än bottenlöst puder.

* Dåligt underlag är svårare att bemästra än perfekta förhållanden. Därför behöver ivarjefall jag mer hjälp av skidan i dåliga förhållanden.

* Puder är alltid kul och alltid lättåkt så länge man har något som är 100+ under foten.

* Jag orkar inte slita för mycke när jag åker. Visst jag är tung så jag behöver styvare skidor men f-n jag har slitit nog i mina år.

* Massor av trådar handlar om att maximera glädjen i grymma förhållanden och folk shoppar mycke efter hur en perfekt skiddag ser ut, inkl jag själv. Kanske borde jag fundera mer på hur maximerar jag den totala glädjen under en skidsäsong.

* Jag har inte råd (och ork, släpande, flygbolags bråk ect) att ha flera skidor med mig på en semester. Snyfft måste flytta till Salt Lake.

Summan av dessa tankar blev att jag letade efter en skida som var...

* Vridstyv och ordentligt dämpad för att ge bra kantgrepp och att inte skaka sönder när det är uppkört och ge trygghet i fart.
* Midja runt 100-110 för att hålla ner vikt och bli snabbare från kant till kant vilket ger mig mer trygghet i hårt/isigt underlag.
* En bra tip rocker för att hjälpa till att hålla nosen över skaren.
* Relativt (min vikt) mjuk så att jag inte behöver jobba ihjäl mig.
* Svängradie under 30

Tittar man på dessa kraven så beskriver dom en bra allround skida. Jag offrar max prestanda på puderdagar för trygghet och stabilitet på skit dagar. Eftersom jag lyckades hitta en skida som uppfyllde det och att den dessutom var rätt lätt så fick jag en i mina ögon bra topptursskida. Men jag fick även en skida som är helt ok i pist och kul i puder.

TexMurphy sa:
Hur mycke hopp och dropp räknar du med att göra? Det är en faktor som bör spela in när du väljer bindning. Om du vill hoppa och droppa större saker så är Dynafit bindningen fel och du bör gå på Duke, om du inte hoppar och droppar stora saker så kör på Dynafit.

Lite tankar som styrde mitt val av skidor.

* En toppturskida skall vara en allround skida. Många klassiska toppturskidor är först och främst superlätta. Detta innebär att dom är korta, smala och mjuka. Detta tycker jag är hål i huvet då trygghet och säkerhet ivarjefall i mina ögon måste vara prio. En toppturskida skall vara säker på isigt, bortblåst, skarigt och allmänt trasigt underlag.

* Om man vill tillbringa mesta delen av sin åktid offpist (kanske 60% och uppåt) så bör man se mer till egenskaperna i dåliga förhållanden än egenskaperna i bra förhållanden. Dåligt underlag är vanligare än bottenlöst puder.

* Dåligt underlag är svårare att bemästra än perfekta förhållanden. Därför behöver ivarjefall jag mer hjälp av skidan i dåliga förhållanden.

* Puder är alltid kul och alltid lättåkt så länge man har något som är 100+ under foten.

* Jag orkar inte slita för mycke när jag åker. Visst jag är tung så jag behöver styvare skidor men f-n jag har slitit nog i mina år.

* Massor av trådar handlar om att maximera glädjen i grymma förhållanden och folk shoppar mycke efter hur en perfekt skiddag ser ut, inkl jag själv. Kanske borde jag fundera mer på hur maximerar jag den totala glädjen under en skidsäsong.

* Jag har inte råd (och ork, släpande, flygbolags bråk ect) att ha flera skidor med mig på en semester. Snyfft måste flytta till Salt Lake.

Summan av dessa tankar blev att jag letade efter en skida som var...

* Vridstyv och ordentligt dämpad för att ge bra kantgrepp och att inte skaka sönder när det är uppkört och ge trygghet i fart.
* Midja runt 100-110 för att hålla ner vikt och bli snabbare från kant till kant vilket ger mig mer trygghet i hårt/isigt underlag.
* En bra tip rocker för att hjälpa till att hålla nosen över skaren.
* Relativt (min vikt) mjuk så att jag inte behöver jobba ihjäl mig.
* Svängradie under 30

Tittar man på dessa kraven så beskriver dom en bra allround skida. Jag offrar max prestanda på puderdagar för trygghet och stabilitet på skit dagar. Eftersom jag lyckades hitta en skida som uppfyllde det och att den dessutom var rätt lätt så fick jag en i mina ögon bra topptursskida. Men jag fick även en skida som är helt ok i pist och kul i puder.
Då går dynafit bindningar bort och Duke sätter sig högst upp.

Ja alltså jag försöker väl se på något liknande sett när det gäller mitt val av skidor nu.
Och just detta med att maximera glädjen under en hel säsong är det jag försöker se mest på. Så en lätt, lagom mjuk och surfig skida som ändå klarar av lite högre farter och hårda förhållanden vore ju drömmen, mest troligt inte bara för mig haha ;)

snej sa:
Har själv en tanke om att rocker2 108 är rätt för detta ändamål
Amen schyst!
Har kikat närmare på skidan och den verkar ju bli en kandidat!
Hittade dock ingen vikt spec på salomons hemsida (lat/dålig på att leta.. de får ni avgöra själv), så har någon nån aning om vad den väger?

Har ingen exakt vikt, men upplevde den varken som jättelätt eller väldigt tung när jag kände på den..

Jerrre sa:
Allright!
Just nu är rocker2 108an eller Line Opus med Dukes rätt högt upp på listan
Som skrivet ovan är det hur skidan beter sig i normala/sämre förhållanden som borde styra ditt val! Jag skulle säga att det blir mycket jobb med 117mm midja eller vad opusen är.
I sverige/norden åker man mycket snö som är ganska hård om man inte enbart turar och turar mycket och då borde en lätt skida vara prio =)

LawndartGustav sa:
Jerrre sa:
Allright!
Just nu är rocker2 108an eller Line Opus med Dukes rätt högt upp på listan
Som skrivet ovan är det hur skidan beter sig i normala/sämre förhållanden som borde styra ditt val! Jag skulle säga att det blir mycket jobb med 117mm midja eller vad opusen är.
I sverige/norden åker man mycket snö som är ganska hård om man inte enbart turar och turar mycket och då borde en lätt skida vara prio =)
Joo! Men har fått känna och klämma på opusen och den verkar vara lagom mjuk och rolig att åka på, även på mindre bra dagar.. Men återstår ju att se vad det blir!

Uppskattar alla åsikter och det gör ju allt lite lättare! :)

Allt det här är ju hopplöst om man inte har nån bra referens. Under en normal säsong blir ju tyvärr piståkning i Sverige det även jag gör flest dagar. Trots det har jag inte åkt på en skida under 110 i midjan sen säsongen 08/09 och då körde jag Gotama på 105. Dessa funkade inte alls för mig, ens i pisten utan jag gick upp på 110 Katana och de var överlägsna även i pist. Sen dess har det blivit bredare och bredare skidor för varje säsong och jag tyckte vinterns Bibby 190 funkade alldeles suveränt även i isiga, branta och smala korridorer och uppkörda puckelfält (sen att de är underbara när det är djupt är ju bara en bonus).

Vad jag försöker säga är väl egentligen att alla har sin egen bekvämlighetszon när det gäller skidbredd och för mig går gränsen nånstans runt 120. R2 på 122 tyckte jag t.ex. var skitjobbig i samma uppkörda pucklar som Bibbyn på 118 klarade galant. En Katana på 110 hade säkerligen gått minst lika bra men jag känner inte att bredden är ivägen på nån av de.

Du kommer få väldigt många tips kring detta och det bästa rådet är helt enkelt att pröva. När du prövat lite modeller och bildat dig en uppfattning, och framförallt fått referenser, så kommer du garanterat få massa bra tips här. De tipsen kommer du sen att kunna sätta i ett bättre sammanhang utifrån dina egna referenser.

Kolla på black diamond justice, dom är jag sugen på till nästa säsong. Har inte provat eller ens klämt på dom, men dom verkar vara både lätta och lekfulla och jag brukar gilla black diamond. Blir med plum guide ett bra komplement till mina lätta turskidor hoppas jag. Någon här som har provat dom?

Angående att droppa och köra hårt med tech-bindningar så sätter pjäxorna gränsen innan bindningen gör det, iaf för mig som turar med dalbello virus tour. Ändå väljer jag numera dom även om jag turar med dukes (vilket händer sällan), så otroligt mycket skönare uppför än alpinpjuck.

Intressant att så många dissar Dynafit för lite hårdare åkning. Undrar vilka grunderna är?
För att bindningen ser klen ut är nog mest troligt. Dessutom att den "bara" är DIN 12.
Bytte till Dynafit förra säsongen. Pjucken blev ett par Scarpa Mastreale. Fördelen med Dynafit bindningarna är (förutom det självklara touringläget) är att de har absolut inget flex i sidled. Salomon, Marker, Look får skämmas i jämförelse.
Återigen är det intressant att det finns så många här på Freeride som tycker att den inte håller för stora dropp. Med tanke på det så borde vi ha MYCKET fler kända åkare än vad vi har i Sverige. Dessa åkare torde ju åka MYCKET hårdare än Eric Hjorleifson. Duger detta för honom så är det fullt tillräckligt för mig. 2kg mindre är MYCKET!
Min ödmjuka åsikt.
T-son
P.s Ända abret är att jag investerade i ett par Stroltz Freeride några månader innan. Bästa pjucken någonsin. Dock tror jag att innerskon funkar i Scarpan.......

jocke_torkelson sa:
Intressant att så många dissar Dynafit för lite hårdare åkning. Undrar vilka grunderna är?
För att bindningen ser klen ut är nog mest troligt. Dessutom att den "bara" är DIN 12.
Bytte till Dynafit förra säsongen. Pjucken blev ett par Scarpa Mastreale. Fördelen med Dynafit bindningarna är (förutom det självklara touringläget) är att de har absolut inget flex i sidled. Salomon, Marker, Look får skämmas i jämförelse.
Återigen är det intressant att det finns så många här på Freeride som tycker att den inte håller för stora dropp. Med tanke på det så borde vi ha MYCKET fler kända åkare än vad vi har i Sverige. Dessa åkare torde ju åka MYCKET hårdare än Eric Hjorleifson. Duger detta för honom så är det fullt tillräckligt för mig. 2kg mindre är MYCKET!
Min ödmjuka åsikt.
T-son
P.s Ända abret är att jag investerade i ett par Stroltz Freeride några månader innan. Bästa pjucken någonsin. Dock tror jag att innerskon funkar i Scarpan.......
Glömde du att alla på freeride droppar minst 15 meter?

Har du rätt teknink som Eric så är det verkligen inga problem........ Tror lätt att Utter, Reine och några andra skulle klara av att köra en del dropp på Dynafit. Sedan har vi Fransson som kör hårdare än någon här på freeride.se på dynafit....

*trumvirvel*.... Atomic Bent Chetler med Marker Duke blev det.
Fick ett bra pris på paketet så det var ingen riktig tvekan för min del, återstår ju att se om det är något av de jag letar efter! :)

Jerrre sa:
*trumvirvel*.... Atomic Bent Chetler med Marker Duke blev det.
Fick ett bra pris på paketet så det var ingen riktig tvekan för min del, återstår ju att se om det är något av de jag letar efter! :)
bra val! Du kommer inte bli missnöjd :)

Tillbaka
Topp