”Solbrillor” för topptur?

psortti

Aktiv medlem
Någon i panelen som har tips på bra ”solbrillor” till topptur?
Bekväma, bra glas, skalmarna skall vara platta/raka och få plats under hjälmen utan att det blir obekvämt.

Tackar på förhand!

Jag har ett par Cerjo som jag tyckte var ok pris/kvalitetsförhållande när jag köpte, med tanke på att jag inte använder dem så ofta. Funkar bra med hjälm, polariserade och kategori 4.
Tror det är fördel om du kan prova, beroende på huvud- och ansiktsform sitter olika modeller mer eller mindre bra. Med tanke på att man tittar mer uppåt när man turar föredrar jag mörkare glas än jag normalt har i goggles. Gärna att de är lite böjda så att de skyddar mot ljus från sidorna på ett bra sätt.

Julbo solglasögon eller sportglasögon med reactiv photochromic lins kat 0-3 tycker jag är outstanding. En lins som fungerar oavsett ljusförhållanden, från kvällsskidåkning till soliga dagar👌 Har själv båda varianterna 🔥

Julbo solglasögon eller sportglasögon med reactiv photochromic lins kat 0-3 tycker jag är outstanding. En lins som fungerar oavsett ljusförhållanden, från kvällsskidåkning till soliga dagar👌 Har själv båda varianterna 🔥
Jag är inne på mitt andra par Julbo Shield Spectron 3. Upplever att glaset är tjockt, känsligt för repor och att de ger lite brytningsfel. Immar dessutom mer än sportglasögon. Slutat använda sidoskydden av den anledningen. Får inte du lätt imma på Julbos vanliga glasögon? Har sport-modellen samma tjocka glas? Mina extremt fula Blitz är nästan immfria men inte liga bekväma med hjälm.

Jag har Fury som sportglasögon vilka har små ventilationshål i linsen, därav de effektivare för att motverka imma. Som solglasögon Renegade som jag cyklat med dagligen till jobbet i två års tid, oavsett årstid. Inte tänkt på att linserna skall vara tjockare än brukligt, linserna är antagligen ömtåliga är min erfarenhet så man får vara riktigt rädd om dem. Fick byta ut mina goggles nu i vår, men övriga glasögon ovan har klarat sig. 🙏

Provade "i vintras" att tura med mina glajjor jag använder för mountainbiken, ett par billiga rackare från CHPO - https://chpobrand.com/en-se/product/henrik-16132pr.

Fungerade alldeles utmärkt. Bra mot solen, polariserande, breda och täcker solen fint på sidorna.
Inte en susning om de passar fint under hjälmen, turar mest när det är gött väder, och då åker hjälmen alltid av.
Finns även med fotokromatiska glas.

Provade "i vintras" att tura med mina glajjor jag använder för mountainbiken, ett par billiga rackare från CHPO - https://chpobrand.com/en-se/product/henrik-16132pr.

Fungerade alldeles utmärkt. Bra mot solen, polariserande, breda och täcker solen fint på sidorna.
Inte en susning om de passar fint under hjälmen, turar mest när det är gött väder, och då åker hjälmen alltid av.
Finns även med fotokromatiska glas.
Bra tips! Vilken lins kör du med? Har kvar en planerad tur till gränsen o sen kanske någon spontan till Jämtland om prognosen ser bra ut. Chanser gärna med det priset.

Är också ute efter nya tur (och fika)-brillor.
Kör med ett par Bliz nu, men dom är välvda och blir rätt stora, så fraktas i väskan. Är på jakt efter något som blir slimmat nog för bröstfickan.

Har känt lite på den klassiska Julbo-modellen med lädersidor, men den gick inte direkt att vika ihop helt. Blir det mjukare med tiden?

Tillbaka
Topp