Köra röjsåg i tre veckor i solen, och käka mammas mackor och dricka saft. Inte lätt det där. Förstår att det är jäääätte jobbigt.
Själv jobbade man i fabrik på somrarna när jag var i din ålder. Började 05.45 varje dag och jobbade hela sommarlovets typ 8-9 veckor. Oftast fick jag svetsa plastbälgar, vilket var okej, förutom här högfrekvennssvetsen gav överslag... brända fingertoppar. mmmmmm. Andra kul grejjer man gjorde var att rensa avlopp, stansa vattenmätarpackningar (en och en, 16 000 st). Roligaste var att avfetta 800 metallringar! Stod i två dagar framåtböjd och gned de där förbannade ringarna. Avfettningsmedlet var så starkt så gummihandskarna varade max en kvart... händerna var torra som fnöske sen kan jag lova! När jag var färdig fick man reda på att det var en felbeställning och att skiten skulle slängas. Jätteroligt.
I din ålder vinterjobbade jag också i en skidanläggning. Skolan på vardagar, hyra ut skidor på helgerna 10-14 timmar i sträck.
Att komma hem svettig och skitig efter en lång arbetsdag är något som fler arbetsskygga, klena ungdomar borde känna på. Tacka vet jag "Veiron i ottan"...
http://www.gunnismark.se/halogen/images/Veiron.gif
Vad som däremot är fel är ungdomar som får skitlöner för sommarjobben. 37 kr/h låter helt åt skogen. Jag hade i.a.f. en 50-60 spänn när jag sommarjobbade...