Sommarsäsong med bra parkåkning

bellibo

Ny medlem
Hallå!

Vi är två personer som vill göra en sommarsäsong med snowboardåkning. Vi har funderat på Les 2 Alpes och Hintertux, men kan även tänka oss andra ställen. Någon som har säsongat där tidigare och har tips om billigt boende och andra nyttiga grejer? Det vi är ute efter är bra parkåkning. Tacksam för svar.

Ha det!

När hade du tänkt att åka och hur länge hade du tänkt att stanna?

En klassiker är ju att bo nere i mayrhofen och åka upp till hintertux när vädret är bra.

Hade tänkt dra ner i slutet på maj/början på juni, och stanna till oktober. Men då måste vi fixa jobb ganska direkt. Annat alternativ är att vi stannar och jobbar i Sverige och åker ner i september ish när parken öppnar igen, och åker hem i november. Läste nämligen något om att den är stängd i augusti. Vet du något om hur det är med jobb där nere, går det att fixa lätt? Vi har erfarenhet av att shapea park osv, kan man få shaperjobb tror du? Vet du om det är mest värt att köpa säsongskort, eller kan man komma undan billigare om man köper månadsvis om man bara är där i två tre månader?

Parken i Hintertux brukar stänga i slutet på Juni eller början på Juli för att sedan öppna på hösten i slutet på september. Tror det är något liknade i Les 2 alpes, men där har jag inte så bra koll.

Visst finns det möjlighet att arbeta i parken, har själv arbetat med parken där nere. Just nu tror jag dock att ett par britter lagt beslag på sommarjobben och har kört de senaste somrarna. Men är ni intresserade så kan ni skicka PM till mig så kan jag se till att ni får kontakt med parkasvarig.

Problemet med att planera är ju att man inte vet om det är bra väder eller inte. Är det dåligt så åker man inte, det kan ju vara dåligt väder i ett par veckor i streck om man har otur. Därav är det kanske bättre att köpa liftkort per dag/ ett par dagar åt gången. Men det beror på hur länge ni tänkt att stanna.

Annars finns ju Saas fee, Zermatt, Dachstein och Val Senales som alternativ i alperna också. Mitt bästa tips för bra parkåkning under sommaren är att dra till Nya Zeeland och köra Cardrona eller Remarks.

Hej,
Deux Alpes är öppet mellan 20 juni och 29 augusti.
Det är ganska svårt att få jobb under sommarsäsongen, för det är mindre aktivitet än under vintern, men det är lättare att fixa boende. Tidigare har man kunnat hjälpa till i parken mot att få liftkort till dagen därpå, men jag tror att det har slutat med det, pga skatteregler.
Jag kan kolla vad säsongskortet kostar, skickar info via PM.
/Jane

Tillbaka
Topp