Sommarskidåkning i europa?

Timbe

Medlem
Tjenare, Tim här.

Jag och några polare som för tillfället fortfarande bor hemma hos våra familjer i regninga Lund håller på att planera in så många skidresor som möjligt i kalendern.

Någon skid-vecka här och där har man fått in under vintern, och tanken kommer fram att man skulle vilja testa glaceäråkning i sommar! Går väl på sommarlov från skolan i mitten på Juni, och efter det finns inga gränser för vart idéerna flyger iväg. Har varit i Mayerhofen några veckor, och testat Hintertux, men annars har jag aldrig testat "Sommarskidåkning på glaciär"

Funderade lite snabbt på att köra på SJ´s "Interrail" 10 dagar så kan man testa kanske två olika ställen?`
Eller kanske lättare med flyg?

Så? Vad har ni för erfarenheter?

Vilka orter borde man testa?
Hur många dagar orkar man spendera på en glaciär?
Flyg eller tåg?
Vart ska man bo? och hur?
När är bäst? Juni/juli/augusti?

Tack på förhand!

Tim

Ta saas-fee och les deux alpes. I julibörjan öppnar de. Optionalt plus en tur via val senales och eller dachstein slutet pa juni/början på juli.

Det beror lite pa hur ni vill kombinera samt pa vädret som är helt sjukt random pa sommaren. (Du skrev mitten pa juni-augusti)
Mitten pa juni är ungefär när Tux brukar bli icke akbart.
Dachstein brukar öppna sin park nagon gang runt maj och stänga början pa juli.
Val Senales öppnar början pa juni säg och stänger typ slutet pa juli.
Jag har ingen aning men jag tror bade dachstein och val senales är svart om man inte är pa plats med bil.
Saas-fee öppnar alltid början pa juli. Les deux alpes slutet pa juni och stänger i augusti.

September är min gissning pa den manad som har stabilast väder men men.
Tidigt pa juli har fördelen att det är störst chans att vintern/varens snö är kvar, och att det ännu kanske inte har blivit som varmast..
Senare ar har det ju kommit en hel del snö i maj/juni men även juli... sa kan ju bli random sa att det är lite snö kvar fran vintern men kommer massa ny fin snö senare...
Som sagt vädret är ju random med en del dimma pa sommaren och risk för thunderstorm och stängda liftar.
Jag har aldrig varit i les deux alpes men har följt dem pa FB och det har ju genomgaende sett bra ut där pa fotona... de har ju sommarcamps i juli och augusti sa det lär ju inte vara nagra som helst problem.

mkt text men kanske slutsats saas-fee och/eller les deux alpes närsomhelst i tidsperioden sa far ni se vad som händer med vädret..eller bättre om det gar bestäm i sista minuten vart och när... inga som helst problem att hitta bra och billigt boende i sista minuten pa sommaren...

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp