Sond=Onödigt?

IvanTheMan

Medlem
Sond=Onödigt?
Hej jag har funderat över en sak. Om man kör lagg utrustad me tranceiver och spade, måste man då även ha en sond för att vara rätt utrustad? Jag personligen tycker det verkar onödigt eftersom digitala tranceivers ändå är ganska precisa. Behövs verkligen även en sond ovanpå spade och tranceiver?
Nån som har nåt att säga om detta?

Sond=Onödigt?
Låt säga att personen som har blivit begravd saknar trancever!! Då kanske det inte e så dumt med en sond ändå.. Du kanske ser nån tysk turist i rosa overall bli begravd och han har garanterat inte tranciver..
Men jag förstår vart du vill komma med ditt inlägg, om alla har rätt utrustning så kan det verka onödigt...

Sond=Onödigt?
Självklart ska man ha en sond som komplement i ryggan, även om man nu har en digital tranciever. Visst, dom är rätt precisa men det finns tillfällen då det helt enkelt inte går att lokalisera den begravda personen speciellt nära. Ett exempel: tänk att lavinkäglan är ett par tre meter djup och offret ligger två meter under snön. Trancievern kan då självklart inte visa något närmare avstånd än två meter och det på en relativt stor yta, så man har bara en grov uppskattning på var offret ligger. Alternativet då är väl att gräva på hela den ytan men det är ganska uteslutet pga det lär ta ganska lång tid och tiden är ju det som avgör om den begravda ska klara sig. Alltså fram med sonden för att snabbt kunna lokalisera åkaren. Solklart, eller hur?

Sond=Onödigt?
Har ni övat med tranciver när ni grävt ner en ryggsäck typ 1-1,5 meter eller mer så vet ni att en sond snabbar upp sökandet eller rättare sagt grävandet ordentligt. Finsöket går fortare med sond tycker jag... Placera tex ut två trancivers med 2-3m mellanrum och prova utan sond så får ni gräva en stund...

Lavinsnö är ju inte direkt lättgrävd och sparar man 15 minuters grävning så är det ju definitivt värt att ha sond med sig.

Jag tycker att en sond är bra att ha, man kan se hur mycket man måste gräva innan man gör sitt snöshakt, man kan sondera hur djup snön är, om det är lämpligt med snöbivack osv så jag brukar ha både tranciver, spade och sond med mig!

Sond=Onödigt?
Hmmm....jag förstår synpunkterna.....det jag nu undrar är hur pass tränad man måste vara med sond...Jag personligen tror att jag skulle ha svårt aytt känna skillnad på marken och en kropp med sond....hur funkar det där egentligen?

Tillbaka
Topp