Spade

Telislinkan

Medlem
Spade
Hej!
Ska köpa ny spade och funderar på en med plastblad, känns dock lite bräckligt.
Vad har Ni för erfarenheter gällande detta med plastblad?
Kom med synpunkter

Telislinkan

Spade
ingen problemer med min. Har en Ortovox professional og den er jeg kjempefornöyd med. I tillegg er det jo livstidsgaranti på bladet.

Löp å kjöp!

Spade
Hejsan!

Jag har en Life Link med polykarbonatblad(hård plast). Den har fungerat kanon än så länge. Det är mycket starkare och hållbarare än vad man tror...satsa på!!!

Spade
Jag har också en life link me poly carbonat vilket gör spaden till en kanon investering med tanke på att de e livstids garanti på den så det e bara ta o öppna plånkan...köp den...lycka till

Spade
Plastbladen håller. Jag och några kompisar var i en affär i Innsbruck en gång och skulle köpa spade. De hade vanliga Ortovox och en billigare kopia på Orto Economy. Vi frågade om kopian var lika bra som orginalet när det gäller hållbarhet. Givetvis sa säljaren att bladet var okrossbart osv. Vi fick gärna bända lite på det för att testa hållbarheten. En av polarna är ingen klippa på tyska direkt och uppfattade orden något annorlunda. Han la spaden på golvet med undersidan upp och tog lite sats. Han hoppade och stampade ner bladet med FULLT LADD med båda fötterna. Ett krafigt brak hördes i hela sexvåningsaffären och alla, inklusive försäljaren (som ändå givetvis försökte hålla god min framför de här driftiga pojkarna...), trodde att nu hade spaden gått åt pipan. Men vid en granskning så vi att bladet var helt oskatt. Imponerande hållbarhet måste jag säga. Tilläggas bör kanske att vi köpte några spadar senare, dock inte just det testade exemplaret. "Jag skulle vilja ha en i plast istället..."

Spade
Det är inga problem med hållbarheten, de är nog i stort sett okrossbara. Det som däremot kan vara ett minus är att plastbladen kan ge ett något instabilt intryck vid hugg/hack i mycket hårt packad snö (ingen ovanlig situation vid lavinolyckor), dvs det känns inte som blader "svarar" på samma sätt som ett metallblad, det vibrerar mer. Jag och flera av mina vänner har därför satsat på spadar med metallblad, trots att de ofta är något tyngre (väldgt liten skillnad). Om du har möjlighet att välja skulle jag rekommendera ett metallblad, av ovan nämnda skäl.

Spade
Enligt min erfarenhet så håller plastspadarna mycket hög kvalitet vad gäller hållbarhet. Dock så är de ofta(enligt min helt personliga erfarenhet) väldigt svåra att gräva med i hårt packad snö(lavinsnö). Detta må ju då (oxå enligt min personliga uppfattning) uppfattas som ett minus. De är även ofta helt omöjliga att försöka gräva med när det finns is inblandat i historien. Bladet går inte sönder men det eftersom det är såpass lätt och "mjukt" har det inte en chans mot isen.

Spade
Betvivlar inte en sekund att plastspadarna håller, men du köper väl en spade för att kunna gräva fram eventuella lavinoffer, och då är det kanske hyfsat viktigt att spaden fungerar till att gräva med i snö som är hård som isblock.

Jag tycker att folk ska sluta skriva saker som "min spade är jättebra för jag har slagit den i en betongvägg" eller "min spade kan man använda som trampolin".
Om ni inte har testat er spade (+andra typer av spadar) till att gräva i lavinsnö, så ska ni inte yttra er om dess förträfflighet!

Mitt tips: Köp med aluminiumblad, de väger marginellt mer.

Spade
Håller med er ovan att plastbladet är ingen höjdare i hård/isig snö. Det studsar och det är svårt att komma igenom. Skillnaden är stor jämfört med en metallspade. Angående hållbarheten så håller det väl bra några smällar, men när jag byggde en quarter i vintras höll vi på att gräva i säkert en timme i hård snö och då pajade tre Ortovoxblad... Visst fick vi nya men den här gången var det ju inget akut läge direkt.
/J

Spade
Tycker inte att det finns någon anledning till att köpa något annat än en spade i metal. Har varit med när ett aluminiumblad "böjts", bladet gick efter viss möda att böja tillbaks. Spaden kunde användas dagen ut, men efter dagens slut blev spaden självklart slängd/kaserad. Har sett en "sprucken" (var ej med när den gick sönder) plastspade. Utan att vara något större geni kunde jag dra slutsatsen, att när just denna plastspaden väl sprack så blev den oanvändbar. (vill bara påpeka att ingen av spadarna "gick sönder" vid en skarp situation)

Med en metalspade kan man hacka, slå, bända mot is och få ett resultat. Resultatet med en plast spade blir såklart sämre (eller inget resultat alls). Metalspaden känns "stummare", medan plastspaden "studsar" eller "slår tillbaka" när underlaget blir hårt eller "det tar stopp".

Det finns spadar i composit material (hårdplast/härdat plast), vet ej riktigt hur bra de är. Men dessa ,som jag har förståt det, har tagits fram för att med mindre vikt få en spade som mer liknar en metalspade (vasst blad, hållbarare). Vikten enligt min mening är inget problem, en spade i metal väger endast marginelt mer.

Själv har jag en spade i metal (voile, med ett blad som jag tror heter extream, härdat aluminium). Handtaget är ett sk D-handtag (ser ut som ett D), vilket jag har valt för att man kan gräva lika bra med tumvantar, som med fingervantar. Alternativet T-handtaget (ser ut som ett T), används bäst med fingerhandskar.

Alla tillverkare lovar livslång garanti och ersatt blad/skaft om det pajar. Löften hjälper dock ingen när man råkar ut för det värsta, då biter bara rejäla grejer.

Dessutom kom ihåg (lite skämtsamt, efter allvaret):
Metal = hårdrock (skitbra!)
Plast = Pop (bara skit...!)

skidpryot - fördel för metal.

Spade
Metall ska det va! Av skæl redan næmnda. Ortovox kom med alublad i fjor så man kan byta upp sig. Dæremot har jag bøjt skaftet på proffessional ett par gånger, inte bra.
Sen ær det fan inte ballt att slicka på plastblad.
Kolla in B.D. LYNX tele.

Førdelen med kompositplasten ær førutom låg vikt, att den ær stark och bibehåller flexen i stræng kyla dvs den spricker inte. Dock kvarstår problemet med
dåligt genomslag på hårt underlag.

En solid snøsåg ær fint att ha i tillægg! Men ingen sån lættviktare som man stoppar in i skaftet utan en lite grøvre som rår på islagren i snøn.

Spade
Jag har iofs inte försökt gräva fram nån ur en lavin med min spade, men jag har grävt i hårdsnö med den. Bla, efter gånga laviner endast för att pröva. Jag har en Everest nånting. Ingen märkesspade (den har metallblad). Den väger en del men funkar jävligt bra. Man ska juh inte snåla när det gäller säkerhet osv, men den här spaden är för mig en tiopoängare. Med såkallat T-handtag. Funkar kanoners.
Den kostade nåra hundralappar. Så vill du spara lite pengar o ändå ha en kanonspade ere bara o tjacka denna. Finns på stadium...

Tillbaka
Topp