Tycker inte att det finns någon anledning till att köpa något annat än en spade i metal. Har varit med när ett aluminiumblad "böjts", bladet gick efter viss möda att böja tillbaks. Spaden kunde användas dagen ut, men efter dagens slut blev spaden självklart slängd/kaserad. Har sett en "sprucken" (var ej med när den gick sönder) plastspade. Utan att vara något större geni kunde jag dra slutsatsen, att när just denna plastspaden väl sprack så blev den oanvändbar. (vill bara påpeka att ingen av spadarna "gick sönder" vid en skarp situation)
Med en metalspade kan man hacka, slå, bända mot is och få ett resultat. Resultatet med en plast spade blir såklart sämre (eller inget resultat alls). Metalspaden känns "stummare", medan plastspaden "studsar" eller "slår tillbaka" när underlaget blir hårt eller "det tar stopp".
Det finns spadar i composit material (hårdplast/härdat plast), vet ej riktigt hur bra de är. Men dessa ,som jag har förståt det, har tagits fram för att med mindre vikt få en spade som mer liknar en metalspade (vasst blad, hållbarare). Vikten enligt min mening är inget problem, en spade i metal väger endast marginelt mer.
Själv har jag en spade i metal (voile, med ett blad som jag tror heter extream, härdat aluminium). Handtaget är ett sk D-handtag (ser ut som ett D), vilket jag har valt för att man kan gräva lika bra med tumvantar, som med fingervantar. Alternativet T-handtaget (ser ut som ett T), används bäst med fingerhandskar.
Alla tillverkare lovar livslång garanti och ersatt blad/skaft om det pajar. Löften hjälper dock ingen när man råkar ut för det värsta, då biter bara rejäla grejer.
Dessutom kom ihåg (lite skämtsamt, efter allvaret):
Metal = hårdrock (skitbra!)
Plast = Pop (bara skit...!)
skidpryot - fördel för metal.