Min rekommendatin blir densamma, köp inte en ortovoxspade, den känns bräcklig och går så bra att att bygga hopp med. Jag har däremot inte hört någon som har lyckats ha sönder den och till lavinsäkerhet duger den. (Annars skulle inte Ortovox sälja den hoppas jag?)
Det bästa är spadar i lättviktsaluminium. Det finns många olika märken men nästan alla spadar ser likadana ut. Det finns 2 storlekar på blad, och 2 storlekar på handtag. Jag kör med det större bladet, inte för stort för att bli omsmidigt och bra till att bygga hopp med. Det lilla är bättre om du inte hade tänkt bygga kickar med et utan bara ha den som lavinutrustning.
De 2 olika handtagen är: ett litet med T-grepp, ett större med T-grepp som även finns även med D-grepp. Det sistnämnda är ganska klumpigt och fungerar bättre med T-handtag. Själv kör jag med det längre; det tar inte så mycket mer plats och man får betydligt bättre kraft i grävandet.
Det vanligaste märket heter Voilé, men de sälja ofta märkeslösa i alpbyarnas sportbutiker också. En Voiléspade kostar ca. 650 kronor i butik i Sverige, och jag vet att Sportkompaniet på Kungsgatan i STHLM säljer den. Lycka till med spadköpet.
>> radikala rAgnar <<