Spara pengar till säsong

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
Spara pengar till säsong
somebody sa:
Att spara 16.700 i månden går fint i norge om man vill och orkar! Tror inte tidsmässigt att det blir några problem förutom att du kommer lessna!
Vad fasen har du haft för jobb i Norge som kunnat täcka mat och boende samtidigt som du kunnat spara 16700? Har du bott på gatan och ätit ur sopkorgar eller?

Spara pengar till säsong
Jarle sa:
felix sa:
Men med en halv miljon har det öppnat sig nya möjligheter och därför lämnar jag nu Norge för lite andra projekt... jag droppar ur, eller byter strategi, det beror på hur man ser på det.

Är det någon som undrar något får ni gärna fråga.
Har du varit i Ryssland och köpt på dig maskiner?
Hehe...

stighall sa:
somebody sa:
Att spara 16.700 i månden går fint i norge om man vill och orkar! Tror inte tidsmässigt att det blir några problem förutom att du kommer lessna!
Vad fasen har du haft för jobb i Norge som kunnat täcka mat och boende samtidigt som du kunnat spara 16700? Har du bott på gatan och ätit ur sopkorgar eller?
Det gör man utan problem, utan övertid. När jag hade alla mina jobb (jobbade som gravgrävare, parkeringsvakt, städare och väktare samtidigt) så hade jag över 50.000kr brutto. Du kan göra ganska mycket avdrag på skatten som svensk så du skattar ungefär 20%, och sen en hyra på 3500-4000NOK är rätt vanligt i Oslo, och köper man mat i Sverige blir det en tusenlapp i månaden. Med andra ord har jag mina bästa månader lagt undan 40.000kr svenska. Det är helt sjukt när man tänker efter! Men då jobbade jag 200%.

När jag jobbar heltid som väktare har jag ungefär 30.000, efter skatt 23.000, efter hyra och mat 18.000, det blir över 20.000kr svenska i månaden som du kan lägga undan.

Ett smart tips är att skattejämka i början av året eller när ni hämtar ut skattekort... säg att ni ska tjäna runt 5000kr i månaden hela året och kräv procentkort, då får du en extremt låg skatt direkt och slipper vänta på dina pengar tills nästa år som är fallet om ni istället hade gått efter tabellkort. Jag har haft 10% i skatt, det betyder alltså att jag kommer behöva betala tillbaka lite nästa år men det är bättre att DU tar ett gratis lån och investerar pengarna än att staten lånar DINA pengar gratis. Dessutom kommer jag kunna betala tillbaka det med semesterersättningen.

Spara pengar till säsong
stighall sa:
somebody sa:
Jobbade som snickare, bodde med ett gäng polare i Oslo och käkade dyr norsk mat..

Spara pengar till säsong
hummm

om du lyckas knö ihop den där miljonen och räknar med en budget pa 50 lax/säsong kan du ju annars helt skita i investerandet och börja bränna pengarna rakt av... Där har du 20 säsonger med en gang med den budgeten.

Spara pengar till säsong
kallejolle sa:
hummm

om du lyckas knö ihop den där miljonen och räknar med en budget pa 50 lax/säsong kan du ju annars helt skita i investerandet och börja bränna pengarna rakt av... Där har du 20 säsonger med en gang med den budgeten.
Haha ja, med skillnaden att 20 säsonger då kommer kosta mig en miljon... hela min idé bygger ju lite på att det ska vara gratis att säsonga och jag ska ha kvar pengarna när jag är klar.

Spara pengar till säsong
Vad fasen ska du med en ynka mille när du är...40? En miljon är ju inga pengar. Räcker ju max till en halv lägenhet.

För övrigt kostar dig ju säsongen precis lika mycket pengar oavsett vilket.

Senast ändrad:
Spara pengar till säsong
Detta är ett intressant sätt att välja att leva sitt liv. Jag har valt att utbilda mig och gjort 3 säsonger däremellan. Nu jobbar jag med ett kul jobb hela året och är ledig 5 v på sommaren, någon vecka på höst vår samt åker skidor 7-8 v per vinter varav 6 sammanhängande i alperna. Pengarna räcker till det familjen behöver (vilket inte är så lite när alla åker skidor). Jag är 34 och knäna håller ännu. Jag har tur som kunnat välja ett sådant liv men det är faktiskt som Felix säger ganska mycket av ett val. Hade jag valt att jobba järnet och skippa utbildning helt så hade jag nog fått ihop en högre total bruttolön i livet men jag har haft så kul på utbildningen och jobbet att det är värt att det inkräktat lite på utförsåkningen. Man blir trött på godis om man bara äter samma bit hela tiden men alla tycker inte likadant.

Helt oavsett om Felix ljuger, skojar, lyckas eller misslyckas så är det helt klart värt att fundera på hur man vill leva sitt liv. Alla har inte samma förutsättningar men man kan göra förvånansvärt mycket med det man har, dvs tid.

Spara pengar till säsong
Hej,

Jag hade tänkt att uppdatera den här tråden för ett par år sedan när jag nådde en halv miljon och i princip gav upp, men det kändes som ett misslyckande och på något vis fortsatte jag.

Idag nådde jag en miljon. Det känns väldigt konstigt och ännu konstigare när jag läser mina inlägg som 19-åring. Det var inte så länge sen, men jag känner knappt igen mig själv. Vilka sjuka idéer jag hade! Jag antar att man kan förändras väldigt mycket från 19 till 25.

Periodvis har det varit väldigt tufft och jag har behövt vara väldigt disciplinerad, men jag har kunnat leva ett bra liv samtidigt som jag har gjort mycket saker. Framförallt har jag lärt mig en hel del av att jobba mot ett mål under så lång tid, och den kunskapen betyder nog mer än pengarna idag.

Någon skidåkning har det dock inte blivit. Som någon gissade för fyra år sedan har jag idag en underbar flickvän som inte alls åker skidor. Hur åker man på säsong då? Jag har nog inte stått på ett par skidor på över två år och än en gång känns det konstigt att läsa mina gamla inlägg. Allt byggde ju på att jag ÄLSKADE att åka skidor.

Det är en intressant diskussion hur man väljer att leva sitt liv. Kanske har jag under tiden bara glömt bort hur kul det är att åka skidor, så jag funderar faktiskt på att göra en säsong ändå. Kanske blir jag hooked igen och använder min miljon till att ”säsonga gratis” resten av mitt liv som planen faktiskt var. Jag vet faktiskt inte, men jag vet att det en gång var det absolut bästa jag visste.

När det gäller avkastningen på en miljon så vet jag idag att den är bra mycket högre än jag trodde då. Idén hade gått att genomföra redan på en halv miljon, men det är en annan diskussion som jag kan fortsätta på i timmar. Oavsett vad jag väljer att göra så känns det som en frihet (och trygghet) att inte behöva jobba för det och kunna göra det när jag vill.

Spara pengar till säsong
Grattis! Inte sett tråden innan men den är ju fantastisk. Hoppas det är på riktigt och att du börjar gilla skidåkning igen! Lite av en pyrrhusseger annars - sparade ihop för passionens skull men tappade passionen under tiden. Men det är klart - pengar kan ju användas till annat också.

Spara pengar till säsong
Grattis!! Verkligen kul att du nådde ditt mål! :D

För min egen del hade det nog blivit galgen om jag insett att mitt livs drömmar efter så mycket om och men inte blir av och tanken på alla säsonger av Total skid-eufori som runnit mig ur händerna...!!! :lol: :lol: Halva nöjet med säsong (för min del) är ju att vara spontan och bara dra iväg o se vad fan som händer!? :cool:

Spara pengar till säsong
Haha, helt sjukt! Grymt jobbat! =)

Jo, gör en säsong iaf, jag började bumma sent, lite mindre fest men mer skidåkning oftast. Kör! =)

Spara pengar till säsong
Stort grattis!!

Se nu till att göra MINST en säsong!

Jag kan garantera att du inte kommer att ångra det! Att göra första säsongen som 25-åring är inte försent på något vis. Enda problemet är väl att du kommer vara helt trasig dagen efter en riktig festarväll, men som "mogen" 25-åring (med flickvänn dessutom!) så kommer det nog bli färre sådana och dessutom kanske du då är smart nog att låta morgondagens väderprognos fälla slutliga avgörandet om det ska festas eller ej.......

Jag hoppas dessutom (för din skull) att du blir riktigt "hooked" och fortsätter att säsongs för det är svårt att hitta något roligare än det! Jag längtar fortfarande tillbaka till den tiden nu när jag sitter med seriöst jobb, villa, fru, barn, huslån etc......

Spara pengar till säsong
Om inte annat har du gått om pengar för att bjuda flickvännen på saker hon gillar som kompensation för att du är iväg och åker skidor ;)

Spara pengar till säsong
Otroligt kul att läsa igenom denna tråd, bra jobbat. Hade jag varit du hade jag tagit med mig damen min på en säsong.

Spara pengar till säsong
Shit vad fränt! Kommer ihåg när den här tråden skapades. Tänkte att det verkade som en sjukt dum idé, varför vänta liksom? Men såhär 6 år senare hade det ju varit jävligt fett med en miljon på kontot. Vad har du gjort? Vad har dj för olika jobb och hur har du liksom lagt upp ditt sparande? Vore kul att veta med detaljerat hur du burit dig åt.

Klart du ska göra säsong! Eller två! Eller 10! Eller bara far ut och res om du inte är sugen på säsong, och ta med dig tjejen. Eller så kan du starta en stödfond för fattigt skibums/dirtbags.

Spara pengar till säsong
Det kanske dock mest deprimerande med den här tråden är ju att om man för 6 år sen istället bara köpt sitt boende hade man haft en miljon idag ändå om man köpt i rätt stad... Det får en dock att inse hur skruvad bostadsmarknaden varit

Spara pengar till säsong
Jag är på gång, nu väntar jag bara på att euron ska gå ned mot 8kr igen ;)

Tillbaka
Topp