Spatziba om Jon Olsson

Spatziba om Jon Olsson
Fiberteknologi sa:
Haha.. Låt mig få mitt ord sagt i denna röra.

Att Jon köper in 150 flaskor champagne kan kanske ses som en liten överdrift men vad jag inte förstår är hur folk reagerar på det. Han har kommit längre än vad förmodligen någon på detta forum kommer göra, och bara för det får inte han göra fel. Om man nu ser det som fel att köpa in all denna champagne...
Som sagt så vill han ju att alla åkare ska få en oförglömlig vecka för att vilja komma tillbaks nästa år igen. Det är ju just de här Jon tjänar pengar på, att synas!
Jons jobb är alltså att synas inom skidvärlden så hur sjutton kan man klaga på att han bör rikta in sig på skidåkningen mer?!
Att 150 flaskor är mycket eller inte tycker jag är totalt ointressant. Jag bara skräms över hur avundsjuka så många är.
Intressanta reflektioner av dig Fiberteknologi. Jag var inne på något liknande men råkade klicka bort sidan utan att spara inlägget. Så skriver något nytt istället.

150flaskor kräver ju självklart en förbeställning och utökad personal speciellt när varje flaska även hade en specialmonterad fyrverkerianordning. Jag såg det som en liten överraskande Champagnecermoni och med givmildhet skapa en ny feststämning. Alla Jons åkuppvisningar som idrottare, tävlingsansvarig för eventet i Åre innebär ju faktiskt ett tecken på att han är gnutta givmild och vill att fler än han själv ska få uppleva lite kul tillsammans med honom.

Att han är ett varumärke är ju sant det är ju även alla andra idrottare på hans nivå skillnaden är bara att han tar tillvara de tillfällen som han kan bryta de svenska normerna om vad man som svensk idrottare bör eller får göra. Jon gör som han vill eftersom att han har förmåga att få till det tillsammans med olika samarbetspartner.

Tänk om alla rika idrottare på elitnivå skulle vara lika givmilda som Jon även om deras överraskningar och spektakel skulle vara på ett annat sätt, ja då skulle säkert även dem få en egen tråd på Freeride. :cool:

Jag tycker det såg festligt ut, säkert hade de som var där något att fira.

Senast ändrad:
Spatziba om Jon Olsson
Utter sa:
Ja faktiskt, gotlandsveckan har en oerhört köpstark målgrupp. Dvs ett mycket bra ställe att synas. Speciellt om man vill ha sponsorer som egentligen inte har med skidåkningen att göra (t ex banker etc). Sponsorer som faktiskt har pengar.
Och hur syns man bäst på gotlandsveckan?
Du har alltså kännedom om att Jons sponsorkontrakt med Carnegie är tecknat eftersom han sprutar champagne under gotlandsveckan, på Bygget i Åre samt på Stureplan?

Sen att folk tror att man är avundsjuk. På riktigt? Att brats/stekare/jetsets tror att deras liv är något som "vanliga" avundas är bara löjeväckande.

Spatziba om Jon Olsson
maertin sa:
All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet när man som person är ett varumärke.
Uppenbarligen gäller inte din hypotes Einstein, kolla inläggen.

Blir djävlar i mig svårt nedstämd när jag ser att folk är sådana starfuckers och stöder sånt här skit.

Spatziba om Jon Olsson
Heinz_p sa:
Väljer att citera herr Jonsson:
"Jag vet inte om det bara är ett rykte, men jag hörde att Jon Olsson köpte champagne för ungefär 100 000 i en smäll en gång. Jag skulle vilja fråga honom om det inte hade räckt att dricka en flaska skumpa själv, och bjudit/sprutat ut champagne på golvet för 8000? Då hade han kunnat ge 90 000 till någon som verkligen behövde det. Till exempel hade han kunnat köpa 23 000 paket med skolböcker och pennor från UNICEF för de pengarna (bra tips till alla som vill köpa en fin present eller julklapp). Då hade han ändå haft en tusenlapp över till lite bakislunch.

Jag har inget mot Jon personligen. Han är supertrevlig och grymt duktig! Men rika människors äckliga jävla slöseri och konsumtion gör mig illamående. Jag säger inte att vi ska flytta ut i lerhus, klä oss i säck, aldrig festa och gå och ha dåligt samvete för att vi bor i ett rikt västland. Men om alla bara försökte lite mer, så är jag övertygad om att världen skulle kunna bli mycket trevligare. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något."

https://www.freeride.se/content/4441/
Det finns för få människor med den inställningen!

Spatziba om Jon Olsson
cookaduck sa:
maertin sa:

Blir djävlar i mig svårt nedstämd när jag ser att folk är sådana starfuckers och stöder sånt här skit.
Oj, Attityd. Tror inte du förstår riktigt. Så länge han skapar rubriker och syns tjänar han pengar, spelar ingen roll vad rubrikerna säger.

Tror din ilska och attityd gör dig lite trånsynt.

Spatziba om Jon Olsson
Fiberteknologi sa:
Haha.. Låt mig få mitt ord sagt i denna röra.

Att Jon köper in 150 flaskor champagne kan kanske ses som en liten överdrift men vad jag inte förstår är hur folk reagerar på det. Han har kommit längre än vad förmodligen någon på detta forum kommer göra, och bara för det får inte han göra fel. Om man nu ser det som fel att köpa in all denna champagne...
Som sagt så vill han ju att alla åkare ska få en oförglömlig vecka för att vilja komma tillbaks nästa år igen. Det är ju just de här Jon tjänar pengar på, att synas!
Jons jobb är alltså att synas inom skidvärlden så hur sjutton kan man klaga på att han bör rikta in sig på skidåkningen mer?!
Att 150 flaskor är mycket eller inte tycker jag är totalt ointressant. Jag bara skräms över hur avundsjuka så många är.
Nej. Tycker inte han kommit så långt i detta avseende. Champagnebubblan luktar mest surt.

Spatziba om Jon Olsson
IngemarH79 sa:
Jag kan bara konstatera att jag föredrog den andra filmen och att det varit mer rock'n roll med ett badkar starköl samt en hink fernet eller möjligen jäger.
Det är alldeles för vanligt påhitt, kanske det passar din stil mer. Om drycken spills ut i ett badkar skulle alla då som ville dricka ta med sig en egen kåsa till festen och håvat i sig en klunk? :)

Spatziba om Jon Olsson
Tjäna egna pengar era bönder istället för att sitta och dela ut moralkakor på internet, så får vi väl se om ni oavkortat ger överskottet till hyddbyggen i Afrika eller om ni köper snöskotrar, renar och HB för alla pengar.

Senast ändrad:
Spatziba om Jon Olsson
maertin sa:
cookaduck sa:
maertin sa:

Oj, Attityd. Tror inte du förstår riktigt. Så länge han skapar rubriker och syns tjänar han pengar, spelar ingen roll vad rubrikerna säger.

Tror din ilska och attityd gör dig lite trånsynt.
Nej, men tack för omtanken. Det verkar vara du som inte fattar. Kolla inläggen (för andra gången). Dina gymnasiekunskaper i marknadsföring känns mossiga.

Spatziba om Jon Olsson
IngemarH79 sa:
I3ea sa:
IngemarH79 sa:
Jag kan bara konstatera att jag föredrog den andra filmen och att det varit mer rock'n roll med ett badkar starköl samt en hink fernet eller möjligen jäger.
Det är alldeles för vanligt påhitt, kanske det passar din stil mer. Om drycken spills ut i ett badkar skulle alla då som ville dricka ta med sig en egen kåsa till festen och håvat i sig en klunk? :)
Så champagne är väldigt originellt? Njae, skulle inte tro det.
Näe champagne är inte så ovanligt när det gäller val av speciella festtillfällen och inte heller fyrverkeri som tomteblossvarianten. Det enkla kan ibland vara det mest praktiska. Men din idé kan säkert vara kul det med, bara o prova vettja!

Huvudsaken är att drycken hälls ut och skapar en annan upplevelse än vad den var tänkt för från början, så att det blir lite kreativitet i det hela om jag nu får tycka till.

Senast ändrad:
Spatziba om Jon Olsson
Synd att använda Champagne som både är en bristvara och fantastiskt gott till råfylla. Ser dock betydligt hellre att de dricker upp 150 flaskor än sprutar ut de.

Jag tror att det skulle kunna försvaras och förklaras på både Gotland och i Åre med att bygga varumärke och i PR syfte. Jon är ändå en av ytterst få skidåkare vi har i sverige som frekvent syns i annan media än sportrelaterad och detta beror till stor del på hans sett att vara, överallt.
Jag tror nog att Jon säkert kan ha en förkärlek för livsstilen vilket kanske gör att det går fler tusenlappar än vad som är nödvändigt, vilka är vi att döma?

Sen kan jag ofta tycka att det är lite tragiskt att inte fler med överflöd spenderar mer av sina tillgångar på de som verkligen behöver, men detta är ju ett fritt val. Nu har inte jag en aning om Jon gör detta redan.

Spatziba om Jon Olsson
felix sa:
Grunken sa:
det är ju klockrent det han gör, sluta h8a, även om jag gärna skulle se att han satsade mer på hoppningen. Dock rår han inte på tomas jisander
Om ni inte har hört hela dokumentären, gå in på sr.se/p3 och leta upp Trustorhärvan under dokumentärer, värd att lyssna på!
har precis lyssnat på den och måste säga att den va sjukt bra, rekommenderas verkligen!!

Spatziba om Jon Olsson
sen är jag inte god för en helvetes massa miljoner och har inte riktigt möjlighet att göra så mycket som Jon har, han har ju faktiskt chans att göra sjukt mycket. Så var intresserad om han tar tillvara på den chansen och gör något.

Men man kan ju alltid bli bättre, det är lätt att sitta här o kasta sten det har du rätt i.. Men känner väl att det finns bättre sätt att bränna 100 000 på än att hälla ut..

Spatziba om Jon Olsson
Jag fattar inte direkt varför så många hatar på honom. Personligen tycker jag det är gay as fuck att vaska skumpa och köpa flotta bilar men har man så pass mycket pengar som (jag antar att) Jon har får man väl spendera dem precis hur man vill. JOIs efterfest var töntig när de stoppade all musik och bar in all den där champagnen, men som tidigare sagts så handlar det nog mest om PR: tror nog det dricks och sprutas (heh) mer på t.ex. X-games.
I andra delar av världen betraktas Jon som typ skidvärldens svar på Chuck Norris, varför måste man hacka på honom här hemma?

Spatziba om Jon Olsson
PeeGee sa:
sen är jag inte god för en helvetes massa miljoner och har inte riktigt möjlighet att göra så mycket som Jon har, han har ju faktiskt chans att göra sjukt mycket. Så var intresserad om han tar tillvara på den chansen och gör något.

Men man kan ju alltid bli bättre, det är lätt att sitta här o kasta sten det har du rätt i.. Men känner väl att det finns bättre sätt att bränna 100 000 på än att hälla ut..
Yepp, man kan ju göra som Gudrun Schyman och bränna upp dom istället

Spatziba om Jon Olsson
Ne ärligt talat så är det ju bara ett PR-trick, Schyman brände 100k och Jon olsson vaskar det istället

Då är ju vaskningen bättre då det iaf gynnar champange industrin samt bygget och reklam va det ju iom att alla skriver om det här och förmodligen på alla andra forum.

Det gav garanterat mer marknadsföring än vad dom pengarna skulle gjort i reklam. Jon må vara "dum" enligt vissa men han gör det iaf i ett syfte och det lyckas han med.

Gillar ni det inte så borde ni inte ens kommentera sådant här för det är vad han vill.

Han vill att hans namn ska synas så alla ska känna igen det.

Spatziba om Jon Olsson
Grunken sa:
felix sa:
Grunken sa:
det är ju klockrent det han gör, sluta h8a, även om jag gärna skulle se att han satsade mer på hoppningen. Dock rår han inte på tomas jisander
Om ni inte har hört hela dokumentären, gå in på sr.se/p3 och leta upp Trustorhärvan under dokumentärer, värd att lyssna på!
har precis lyssnat på den och måste säga att den va sjukt bra, rekommenderas verkligen!!
Grymt! Kul att du gillade den :)

Finns fler dokumentärer för den som är sugen, brukar köra dom som podd i bilen under långkörningar.

Spatziba om Jon Olsson
Heinz_p sa:
Utter sa:
Ja faktiskt, gotlandsveckan har en oerhört köpstark målgrupp. Dvs ett mycket bra ställe att synas. Speciellt om man vill ha sponsorer som egentligen inte har med skidåkningen att göra (t ex banker etc). Sponsorer som faktiskt har pengar.
Och hur syns man bäst på gotlandsveckan?
Du har alltså kännedom om att Jons sponsorkontrakt med Carnegie är tecknat eftersom han sprutar champagne under gotlandsveckan, på Bygget i Åre samt på Stureplan?

Sen att folk tror att man är avundsjuk. På riktigt? Att brats/stekare/jetsets tror att deras liv är något som "vanliga" avundas är bara löjeväckande.
Nej absolut inte, men syns man inte finns man inte. Detta gäller speciellt en sån som Jon som faktiskt försöker få både sig själv och sporten han håller på med mer mediautrymme. Utrymme i mainstreammedia dvs, där den stora massan konsumenter finns och där det således finns mycket mer pengar att hämta.
Vad ska han göra istället? Bokstavligt talat bränna pengar på Almedalsveckan istället? (Där snackar vi slöseri om nått iaf...)

Sen allt snack om vad han borde göra med sina pengar. Notera sina i den meningen. Det om nått är väl upp till honom?
Vi lever mig veterligen endast en gång, då bör man leva det livet så som man vill och inte som en massa andra vill att man ska leva.

Spatziba om Jon Olsson
Jon har "allt" men ändå får jag bara känslan att mycket av det han gör är för att försöka öka sin (låga) självkänsla på grund av något som hänt i högstadiet eller liknande. Det gäller iofs människor i allmänhet men alla får inte chansen till att visa upp det så tydligt.
Det är ok Jon, du duger som du är, det räcker nu.

Spatziba om Jon Olsson
Marknadsföra sig eller en produkt kan man göra på olika sätt

Helsida i kvällspress 100000 ,bortglömd nästa dag
Någon minut TV reklam 100000, bortglömt efter någon dag
150 flaskor champagne kommer man minnas i åratal ,kommer dyka upp då och då när man pratar om Jon
Massor med mediautrymme kommer han säkert att få för en förhållandevis liten summa pengar

kostnad 100000
Moms 20000
50 % marginalskatt 40000
Verklig kostnad 40000
Gör man ett event gör man det i företaget

Senast ändrad:
Spatziba om Jon Olsson
Utter - alla får göra som de vill. Men det handlar ju om vilka förebilder folk i den här branschen har, och vart man vill att saker ska utvecklas i för riktning, om man får välja. Om någon säger att det där är osmakligt, är det ju för att man föredrar att stureplansmentaliteten håller sig på Stureplan, och att skidåkarmentaliteten (som det inte finns någon klar definition på, men väl är ungefär "Jag åker skidor för att det är roligt.") är den som råder inom skidåkningen. När Jon (all respekt åt honom på andra plan, men inte som champagnesprutande förebild för barn som jibbar) väljer att lägga de där pengarna på champagne, istället för att ge 90% av det till välgörenhet, eller höja prispengarna till åkarna med 100 000 (borde inte det vara en motivationsfaktor att komma tillbaka nästa år?), eller betala funktionärerna en bättre lön, då tycker jag att det är fel. Det har ingenting med avundsjuka att göra, det kan jag lova. Det finns många som är långt mycket rikare än Jon, och gör långt mycket osmakligare saker än honom, men de påverkar inte min vardag som skidåkare, för de är inte skidåkare. Men när en person som många barn (och vuxna) här har som förebild gör det, så är det en rikemansmentalitet som inte hör hemma i skidåkningen som får väldigt stor plats. Det är i mina ögon väldigt tråkigt, då det är en mentalitet jag inte tycker är sund, och en mentalitet som säger "Titta på mig, hur mycket pengar jag kan slösa bort på saker som inte hjälper någon." istället för en mentalitet som säger "Titta på mig, jag har lyckats, har massa pengar, men tänker använda dem till att hjälpa människor som inte har varit lika lyckligt lottade som mig."

Vilken mentalitet vill ni att skidåkningen ska vara uppbyggd på?

Till sist kan jag säga att jag är mycket medveten om att det är dylika stollerier som även gör att Jon kan tjäna så mycket pengar. Hade han inte gjort idiotiska saker som att beställa en helikopter bara för att hämta sina pjäxor, och spruta ut champagne för hundratusentals kronor, så hade han ju inte fått egna TV-serier, eller lika många besökare på sin blog. Men bara för att Jon tjänar pengar på att köpa 150 flaskor champagne, behöver det ju inte betyda att det är bra. För mig handlar inte livet om att tjäna pengar, och därför tycker jag inte man kan argumentera med saker som "Men Jon gör det för att det är bra för hans varumärke." Men det är ju i min värld. Andra människor vill leva i en värld där man får respekt när man kastat 100 000 kronor i sjön, men jag tror jag hellre kämpar för en mänskligare version, där de där 100 000 kronorna går till någon som behöver dem.

Spatziba om Jon Olsson
Förstår inte snacket om avundsjuka. Vem är avundsjuk på en sådan uppenbar brist på god smak? Att beställa in 150 flaskor schneekskumpa med 20 halvfula och tomtebloss är väl så tacky det bara kan bli?

Känns som att han har varit nyrik utan att ens vara särskilt rik väldigt länge nu. Kom igen nu Jon, kom ner på jorden och inse hur fåniga dina spektakel är.

Spatziba om Jon Olsson
jjosefsson sa:
...

kostnad 100000
Moms 20000
50 % marginalskatt 40000
Verklig kostnad 40000
Gör man ett event gör man det i företaget
Kanske fungerar i Monaco, vad vet jag. Alkoholrelaterade krognotor går inte att dra av hursomhelst som en vanlig kostnad, med tanke på att du ger ett svenskt exempel. Skatteverket skulle garanterat sätta både morgonkaffe och kaffekopp i halsen om skumpavaskningen fanns med som kostnad i eventet. Hyfsat fet representation.

Spatziba om Jon Olsson
För att bryta ner det på ett annat sätt, tänk er följande scenario:

Jon Olsson är med i en TV-show som heter "Valet". Ett ett av avsnitten står han och tittar på två TV-skärmar. I den ena skärmen ser han fulla, glada människor på after ski i Åre, som har det gott ställt, äter sig mätta varje dag, och i många fall till och med är ganska rika. I den andra skärmen ser han 15 000 malariasjuka afrikanska barn, som inte har råd med rätt medicin, och dör utan denna. Programledaren tittar leende på Jon och säger: "Nu är det upp till dig Jon. Vad väljer du att lägga dina 100 000 på?"

Det här är på riktigt. Jon kan välja att lägga sina pengar på vad han vill. För Jon, så är det inte ett dugg svårare att lägga sina 100 000 på de malariasjuka barnen. Det kanske till och med är lättare. För er som tycker det låter osannolikt att kunna rädda livet på 15 000 barn med 100 000 kronor, kan ta er en titt här, och se vad malariamedicin kostar, och hur många doser 100 000 kronor räcker till: http://www.unicef.se/stod-oss/gavoshop/kategorier/6-alla-gavor/186-malariamedicin

Men det är klart. Det kanske bara är jag som är konstig, som tycker att champagne och Jons varumärke är mindre viktigt än döende barn...

Spatziba om Jon Olsson
Jonsbert sa:
Men det är klart. Det kanske bara är jag som är konstig, som tycker att champagne och Jons varumärke är mindre viktigt än döende barn...
Hur mycket pengar lägger du själv på skidåkning? Hade du kunnat göra något vettigare för de pengarna?

Spatziba om Jon Olsson
Jonsbert sa:
Utter - alla får göra som de vill. Men det handlar ju om vilka förebilder folk i den här branschen har, och vart man vill att saker ska utvecklas i för riktning, om man får välja. Om någon säger att det där är osmakligt, är det ju för att man föredrar att stureplansmentaliteten håller sig på Stureplan, och att skidåkarmentaliteten (som det inte finns någon klar definition på, men väl är ungefär "Jag åker skidor för att det är roligt.") är den som råder inom skidåkningen. När Jon (all respekt åt honom på andra plan, men inte som champagnesprutande förebild för barn som jibbar) väljer att lägga de där pengarna på champagne, istället för att ge 90% av det till välgörenhet, eller höja prispengarna till åkarna med 100 000 (borde inte det vara en motivationsfaktor att komma tillbaka nästa år?), eller betala funktionärerna en bättre lön, då tycker jag att det är fel. Det har ingenting med avundsjuka att göra, det kan jag lova. Det finns många som är långt mycket rikare än Jon, och gör långt mycket osmakligare saker än honom, men de påverkar inte min vardag som skidåkare, för de är inte skidåkare. Men när en person som många barn (och vuxna) här har som förebild gör det, så är det en rikemansmentalitet som inte hör hemma i skidåkningen som får väldigt stor plats. Det är i mina ögon väldigt tråkigt, då det är en mentalitet jag inte tycker är sund, och en mentalitet som säger "Titta på mig, hur mycket pengar jag kan slösa bort på saker som inte hjälper någon." istället för en mentalitet som säger "Titta på mig, jag har lyckats, har massa pengar, men tänker använda dem till att hjälpa människor som inte har varit lika lyckligt lottade som mig."

Vilken mentalitet vill ni att skidåkningen ska vara uppbyggd på?

Till sist kan jag säga att jag är mycket medveten om att det är dylika stollerier som även gör att Jon kan tjäna så mycket pengar. Hade han inte gjort idiotiska saker som att beställa en helikopter bara för att hämta sina pjäxor, och spruta ut champagne för hundratusentals kronor, så hade han ju inte fått egna TV-serier, eller lika många besökare på sin blog. Men bara för att Jon tjänar pengar på att köpa 150 flaskor champagne, behöver det ju inte betyda att det är bra. För mig handlar inte livet om att tjäna pengar, och därför tycker jag inte man kan argumentera med saker som "Men Jon gör det för att det är bra för hans varumärke." Men det är ju i min värld. Andra människor vill leva i en värld där man får respekt när man kastat 100 000 kronor i sjön, men jag tror jag hellre kämpar för en mänskligare version, där de där 100 000 kronorna går till någon som behöver dem.
Mycket bra skrivet och en världsyn som jag helt ställer mig bakom (om än utövar på tok för lite).

Sen går det ju att diskutera om han överhuvudtaget hade haft valet att lägga pengar på välgörenhet eller champagne utan att byggt upp det varumärke som är Jon Olsson idag, en stor del i detta varumärke är "stekaren" Jon.

Men om alla tänkte som du tror jag personligen att världen skulle vara ett mycket trevligare ställe att leva på.

Spatziba om Jon Olsson
mkallstrom sa:
Jonsbert sa:
Hur mycket pengar lägger du själv på skidåkning? Hade du kunnat göra något vettigare för de pengarna?
Det är väl inte vad det handlar om? Ingen som har sagt att varken stekar-Jon eller nån annan ska sluta åka, utan det handlar ju om att pengar spenderade på "excesser" kunde använts lite mer smakfullt/solidariskt/altruistiskt osv.
Rik gubbe som spelar golf kan gott fortsätta spela golf, men om han köper 10 klockor för mer än 100.000kr/st kunde han kanske skippat några av klockorna och skänkt/investerat i något vettigare.

Spatziba om Jon Olsson
JL76 sa:
mkallstrom sa:
Jonsbert sa:
Det är väl inte vad det handlar om? Ingen som har sagt att varken stekar-Jon eller nån annan ska sluta åka, utan det handlar ju om att pengar spenderade på "excesser" kunde använts lite mer smakfullt/solidariskt/altruistiskt osv.
Rik gubbe som spelar golf kan gott fortsätta spela golf, men om han köper 10 klockor för mer än 100.000kr/st kunde han kanske skippat några av klockorna och skänkt/investerat i något vettigare.
För döende barn är skidåkning lyx, men det är klart att det är mer bekvämt att ha åsikter om vad andra ska lägga sina pengar på.

Tillbaka
Topp