Speciella bindningar på vissa skidor? hjälp!

schweet

Ny medlem
tjena!
i år ska jag införskaffa ett par nya skidor och har kollat på salomon suspect men vet inte än vilken bindning..
har läst lite på forumet och många verkar fråga om den bindningen passar på den skidan osv... men spelar det så stor roll egentligen?
om det nu är så, tror ni att rossignol scratch axial2 140 skulle passa bra på dom då? eller ska jag ta ett par marker griffon istället? det är dom jag kollat mest på.

väger runt 60kg tror jag

själv hittade jag ingen tråd om detta men om det finns en kan ni gärna länka :)

de flesta bindningar passar på de flesta skidor.
på salomon suspect kommer både bindningarna funka fint!
det jag tycker man skall tänka på är om skistoppern passar skidans bredd.
har man en för smal stopper så passar säger de sig självt att den inte kommer gå på.
oftast går det att köpa till en bredare eller byta med någon.
har man däremot en för bred stopper så kommer den ta i snön när man vinklar skidan och det är inte heller speciellt önskvärt är man e ute och åker.

peronligen så gillar jag varken ross eller marker bindninar.
om jag var du skulle jag köpa en salomon eller atomic bindning.

//Aron

aronjansson sa:
har man en för smal stopper så passar säger de sig självt att den inte kommer gå på.
har man däremot en för bred stopper så kommer den ta i snön när man vinklar skidan och det är inte heller speciellt önskvärt är man e ute och åker.

//Aron
tack som fan! :) ska köpa från sport-conrad och där finns inte salomon bindningar.. men atomic ffg 12 och 14 finns där, är det något att ha? :)

aronjansson sa:

//Aron
tack som fan! :) ska köpa från sport-conrad och där finns inte salomon bindningar.. men atomic ffg 12 och 14 finns där, är det något att ha? :)

atomic FFG är samma bindning som solly sth12/14, likaså är scott's bindningar ommålade salomon

Lånar tråden.

Vilka bindningar passar till ett par Ep Pro?

Är salomons sth ett bra val? om man är lätt?

Eller är markers bättre?

Både Salomon och Markers bindningar finns med olika Din-skalor så det är en fråga om tycke och smak. Problemet är att hitta tillräckligt breda skistoppers och det vet jag att Salomon har varit dåliga på att göra.

vicksson sa:
Både Salomon och Markers bindningar finns med olika Din-skalor så det är en fråga om tycke och smak. Problemet är att hitta tillräckligt breda skistoppers och det vet jag att Salomon har varit dåliga på att göra.
www.skidbutiken.com säljer EpPro enbart med sth 1, 14 eller 16 till?

Skulle inte skistopperna passa?

vicksson sa:
Va? Jag har både 115 och 130mm breda stoppers till Salomon, vart har du fått det ifrån?

vicksson sa:
Det var ett tag sedan ;)

Väger sth mindre än marker bindningar?

Jarle sa:
vicksson sa:
Det var ett tag sedan ;)
Om jag inte har fel så är skistopper själva bindingen främre del? VAd har det med skidans bredd att göra?

Teufel sa:

Jarle sa:
vicksson sa:
Det var ett tag sedan ;)
Om jag inte har fel så är skistopper själva bindingen främre del? VAd har det med skidans bredd att göra?
Mer metall i Salomon (med driver-tån) så gissningsvis är solly några gram tyngre. Svingvikten är lägre på markers "friåkningsbindningar", dvs att vikten ligger närmare foten. Nojlas och Carled kan väl väga sig förgäves och komma med ett svar? Fast då kanske det behövs en helt ny tråd? :P

Skistopper på tådelen? Sluta skoja med mig ;)

- Det beror på vilken STH vi pratar om och vilken marker vi pratar om. Både salomon och marker bygger ju som bekant mer än en modell.

Svingvikt är ren BULLCRAP från markers sida. Jag trodde det var ett skämt när jag hörde det första gången på en clinic från völkl. Jag skrattade - ingen annan skrattade... (Pinsamt läge) Hursomhelst. Det är rent skitsnack. De har flyttat ca 20-50 gram en sträcka av uppskattningsvis 2-5 cm - på ett paket som har en totallängd på, tjaa, säg 175cm i snitt och väger en sisådär 3kg totalt. Finns ingen som helst chans att man kan märka någon som helst skillnad, särskilt inte när massan sitter så nära centrum. Betydligt väsentligare är att den är ganska lätt i förhållande till prestandan.

Skistopper i tådelen: Ja var sjutton skulle den annars sitta? I hälen eller?
WHI.jpg

Ja ni ser ju själva. Mitt mellan tårna sitter den. Går ju inte att ta fel på det...

Senast ändrad:
AHAHAH, snälla tagteamet gör comeback, ni behöver inte hålla varandra om ryggen hela tiden. Ni blir då sannerligen inte mer slagkraftiga som två vilket som..

Om man ställer frågan "skistoppern är det den som sitter på tådelen?" då känns det som man är väldigt ny på allt som har med skidåkning att göra. EP pro är verkligen inte en skida som riktar sig till den kategorin åkare. Är paret nöjda med svaret eller ska jag utveckla?

jonathan_chips sa:
AHAHAH, snälla tagteamet gör comeback, ni behöver inte hålla varandra om ryggen hela tiden. Ni blir då sannerligen inte mer slagkraftiga som två vilket som..

Om man ställer frågan "skistoppern är det den som sitter på tådelen?" då känns det som man är väldigt ny på allt som har med skidåkning att göra. EP pro är verkligen inte en skida som riktar sig till den kategorin åkare. Är paret nöjda med svaret eller ska jag utveckla?
Haha! riktigt kul! Ja svaret var bättre nu.. Fast åt andra sidan.. Jag är rätt vass på fotboll men min lillebror kan så mycket mer om själva sporten, spelar osv.. men han kan inte spela.. så bara för jag inte har en aning om märken, delar mm, kan jag nog åka en del skidor. Säkert inte som du elel rmånga andra som lurkar här på freeride. Men kanske tillräckligt att åka på ett par feta, kanske, kanske!

Tillbaka
Topp