Spegelglas?

JippiiKay

Medlem
Spegelglas?
Hej jag ska köpa ett par vortex quiksilver goggles med spegelglas på. Jag undra om det finns några nackdelar med att det är spegal? han jag ska köpa dem säljer dem för att han skulle åka i alperna denna sesongen och där funka det inte med spegel sa han. men aa jag ska ju med åka där ska jag inte köpa dem då eller vad är problemet med att åka med spegel där?

skulle var väldigt hyggligt om någon kunde hjälpa mig med det här.

Spegelglas?
Spegelglas är ju kanon att ha vind blå himmel och strålande sol, dels för att spegelglas oftast har en brun ton i glaset som gör det mer behagligt för ögat. spegelglaset i sig är inte till för att se cool ut/kunna spana på brudar/killar i liften/backen utan att de vet om det eller kna se det. dess funktion är att skydda ögat mot bländning och uv strålning. men spegelglas är totalt kassa vid alla andra väderförhållanden. Så som tex snöfall, dimma. flatljus etc etc.. om du vill ha ett glas som funkar i de flesta situationer så är det röd eller möjligen gul lins. bäst av allt är att köpa en goggle och även köpa olika linser för att kunna byta efter väderlek och omständigheter.

Spegelglas?
Som sagt, spegelglas är grymt i solljus, men värdelöst i mulet vilket jag fick uppleva i chamonix då jag drog på en rätt rejäl vurpa för att jag inte såg konturerna i genom spegelglaset, även fast det skall vara konturglas. Så satsa på en brunröd eller orange lins, det är mina tips! Peace

Spegelglas?
Jag håller inte med om att spegelglas är kassa vid allt annat än klarblå himmel och sol.

Jag har ett par quiksilver med kombinerat spegelglas och gul lins. Dessa tycker jag funkar bättre än mina vanliga gula goggles vid flatljus. Konturerna i snön framträder klart tydligare.

Spegelglas?
visst det har ju kommit fram linser med olika sorts ljus i linsen.. men i allmänhet så är spegellinser fortfarande till för blueberg och inte mkt mer än så.. så till den som funderar på vad man ska ha så är det först o främst att leta linser med röd el. gul lins. MEN det finns ju som du Fredrik påpekar undantag. men generellt.

Spegelglas?
Jag är nyfiken på hur det funkar egentligen.
Om det är spegel eller inte borde väl egentligen bara synas på utsidan?
Om ljuset reflekteras bort eller absorberas i linsen borde väl inte spela så stor roll för ögonen???

Spegelglas?
Färgen på glaset gör att ljus med vissa våglängder absorberas i linsen medans andra våglängder släpps igenom. Rött glas absorberar t.ex. delar av det synliga färgspektrat men släpper igenom rött ljus nästan "totalt". Det mänskliga ögat har högst känslighet för våglängder på ca 575-585 nm (gult). Därför borde gult glas vara det bästa sett ur en mycket förenklad fysikalisk synvinkel.

Spegelgals reflekterar istället inkommande ljus och är därför bättre på att dämpa ljusintensiteten. (Du slipper kisa med ögonen när det är soligt ute). Spegelglas fungerar därför bäst som solglasögon. Funderar lite på varför jag upplever att mina quiksilver funkar bättre i flatljus än mina gula. Kan vara placeboeffekten, eller så är det bara för att jag tycker att dom är coolare.
...Nu har jag för lite att göra igen. suck

Spegelglas?
Men det borde fortfarande inte vara någon skillnad på om ljuset reflekteras bort från glaset eller om det absorberas i glaset. En svetsmask släpper ju igenom mycket lite ljus men har inte spegelglas, varför inte göra den av spegelglas om nu spegelglas är bättre på att dämpa ljusintensiteten?

Spegelglas?
för att svara på yakumos fråga så tror jag att det beror på att sotat glas som är i svets masker inte släpper igenom den för ögonen farliga strålning som svetslågan utbringar

Tillbaka
Topp