Splitboardfunderingar

DrDenial

Ny medlem
Splitboardfunderingar
Hoj,

Har tänkt ge mig in i toppturernas land och då jag helst åker bräda verkar ju splitboard vara grejen. Men jag är total novis på vad jag ska köpa, eller hur det funkar rättare sagt. Med risk för att bli totalt idiotförklarad så kommer här några frågor:

• När man köper en spitboard, ingår då fästplattor för bindningar och de andra beslagen?
• Kan man köra med "vanliga" bindningar på det sättet, eller måste man ha speciella? De split-specifika bindningarna är ju rätt dyra. Varför? Låg vikt?
• Något speciellt man ska tänka på när man köper hudar?

När det kommer till brädans egenskaper har jag ett hum om vad jag är ute efter.

Splitboardfunderingar
Hejhej,

Det finns en splitboardtråd som berör ämnet, och där finns väl säkert svar på dina frågor med.

1: Nej, när du köper en split ingår brädan och utrustning för att hålla samman brädan. Det finns lite olika, vanligast är Voiles "chinese hooks" eller karakorams clips. Karakorams clips är, så vitt jag vet, populärast. Man kan dock byta från det ena till det andra då de använder samma hål i brädan. Alla hålen är normalt sett där, så bottenplattorna och det ska bara vara att skruva dit.

2: Det finns metoder för att åka med vanliga bindningar, men det är populärare med speciella splitboardbindningar. Annars finns lösning md en "puck" som du sätter under din vanliga bindning, men då får du lite sämre kontakt med brädan. Jag är inte helt uppdaterad på marknaden, men när jag köpte mina saker för några år sen var det ett enkelt val, även om splitboardbindningar som du säger kostar skjortan. De har lite funktion då de ska kunna fästa sig på brädan, gå att åka i och gå att tura med. Sen ska de ju helst hålla och inte väga allt för mycket.

3. Köp hudar som passar. Splitboardspecifika hudar har generellt rörlig topp, skidhudar är oftare anpassade för att nosen sitter precis i mitten på skidan, vilket den sällan gör på en splitboardskida. Sen finns det olika modeller som är olika populära, jag hör sällan någon säga att t.ex. G3 är dåliga.

Splitboardfunderingar
Tack Jakbob!

Har tuggat mig igenom hela splittråden nu och börjar få en hyfsad bild om hur allt funkar. Det jag egentligen sitter och funderar över är om jag ska köpa riktiga splitbindningar eller inte.

Har jag förstått det rätt att även om jag köper ett par splitbindningar så måste jag ha ett hårdvarukit från tex Voile för att kunna få fast dem i brädan?

Hajar att kontakten men brädan blir sämre om man monterar vanliga bindningar ovanpå en platta (om man köper ett sånt kit), men frågan är hur mycket sämre? Är det en betydande skillnad så är det såklart värt att köpa ett par riktiga splitbindningar.

Splitboardfunderingar
Hej Jonny,

Får man med hårdvara för att montera bindningarna i "skidläge" också alltså?
Tycker det är riktigt oklart när man kollar webbhoppar...

/ Erik

Splitboardfunderingar
DrDenial sa:
Hej Jonny,

Får man med hårdvara för att montera bindningarna i "skidläge" också alltså?
Tycker det är riktigt oklart när man kollar webbhoppar...

/ Erik
Det är lite av en röra ja. Med Karakoram får du med fästen både för att åka snowboard och skidor om du köper kittet med bottenplattan och det. Jag har bara köpt Karakoram men jag kan inte tänka mig att någon annan säljer utan skiing-interfacet inkluderat.

Det är ju egentligen ett par delar;
*Bräda
*Hooks/clips för att montera brädan (ingår oftast någon form tillsammans med brädan, men många byter från hooks till clips. På båda brädor jag köpt har det ingått Voile-hooks, men jag har bytt till Karakoramclips).
*Bindnignar + interface för att fästa bindningarna. Här är allt som behövs för att kunna åka snowboard samt gå med skidor med.

Det som kan köpas till sen är t.ex. stegjärn, men det är inget måste. Skins och stavar kommer ju dessutom vid sidan.

Splitboardfunderingar
Efter att ha mailat med butikssupporten som sa att monteringshardware ingick i splitbindningar beställde jag ett par SP Fastec Split. Men ingick det? Nej, såklart inte. Så nu avvaktar jag ett set Voile-hardware för att kunna montera allt.

I övrigt blev det en Nitro Nomad 161, G3-skins och BD Compactor-stavar.

Så snart saknas bara snö. Och berg :)

Tillbaka
Topp