Sportconrad Fuskar Med Montering!

Uppföljning av problemet med rutten skida.

Detta är svaren jag fick från Sportconrad efter att utförligt ha berättat exakt hur allting gått till och hur kassa dom är på att montera bindningar.

2 Juli 2008

"Dear Mr Schack,

Unfortunately Völkl rejected a case of warranty, because your skis were
built in 2005.

However as a fairness deal we would like to offer you the new Gotama 2008/
09 for EUR 300 incl. Shipping.
Please let us know if you accept.

Mit freundlichen Grüßen / Kind regards

Versandabteilung / customer service"

Detta kunde jag så klart inte godta, så jag fick skriva ett nytt mail där jag undrade bl.a. varför skidorna skickades till Völkl

"Hello again.

I have bought 5 pair of skis from you over the last years, the least I
expect is some service.

Have you even read and UNDERSTOOD the email I sent? If not, do it again.
I have no idea why you sent the skis to Völkl, they are not the ones who
have mounted the bindings?

You (Sportconrad) have mounted my bindings WITHOUT glue (epoxy or
whatever) so that water/snow have been able to get in to the skis core, and
made it ROTTEN! It is YOUR fault that the skis are damaged.

This has nothing with Völkl or any warrranty to do!

/ Christoffer Schack"

5 dagar senare ploppar detta mailet upp:

"Dear Mr Schack,

We understand your deep frustration, so we talked to Völkl again and you
will receive a new pair of Gotamas (same as you had) for free.

For future reference: Due to our longtime experience we never mount any
bindings with glue.

Versandabteilung / customer service."

Tack och bock, det löste ju sig på ett bra sätt.
Men frågan kvarstår ju fortfarande varför dom inte monterar med lim, "Due to our longtime experience", gör man inte alltid det?

Senast ändrad:
kan bara säga att antingen har ni alla haft väldig otur eller så har jag haft tur. aldrig fått ett par felmonterade bindningar (dock inte helt nöjd med mittmonteringen på jibbskidorna då denna inte var helt core center. dock sitter inte K2s core center på just core center).

Låter ju helt otroligt om dom aldrig använder lim när dom monterar.
Det är ju en gyllene regel, gött att du iallafall får ett par nya lagg.
Det gäller att stå på sig...

// Kricke

Wow, inget lim?! Om jag köper skidor m. bindningar från S-C så kommer jag def. inte låta dem montera! Helt otroligt ju...

Det kommer bli minst ett par nya lagg med nya bindningar som jag nog kommer att montera själv... Men för att göra det så behövar jag DIN HJÄLP MnO! Fixa ihop en monteringstråd nu!

Låter jäkligt skumt att S-C inte använder lim när de monterar bindningar. Hade de ingen motivering på varför?
Begriper fortfarande inte varför Völkl skall ersätta skidan och inte S-C, men huvudsaken är att man får en ny skida.

Christoffer_Schack sa:

Detta är svaren jag fick från Sportconrad efter att utförligt ha berättat exakt hur allting gått till och hur kassa dom är på att montera bindningar.

2 Juli 2008

"Dear Mr Schack,

built in 2005.

Detta kunde jag så klart inte godta, så jag fick skriva ett nytt mail där jag undrade bl.a. varför skidorna skickades till Völkl
Nu är det du du som väljer själv men personligen så skulle jag nog ta ett par av den kommande Gotaman för under 2800:- inkl frakt som ersättning än ett par tre år gamla gratis.

Christoffer_Schack sa:

2 Juli 2008

"Dear Mr Schack,

built in 2005.

"Hello again.

I have bought 5 pair of skis from you over the last years, the least I
expect is some service.

Have you even read and UNDERSTOOD the email I sent? If not, do it again.
I have no idea why you sent the skis to Völkl, they are not the ones who
have mounted the bindings?

You (Sportconrad) have mounted my bindings WITHOUT glue (epoxy or
whatever) so that water/snow have been able to get in to the skis core, and
made it ROTTEN! It is YOUR fault that the skis are damaged.

This has nothing with Völkl or any warrranty to do!

/ Christoffer Schack"

5 dagar senare ploppar detta mailet upp:

"Dear Mr Schack,

We understand your deep frustration, so we talked to Völkl again and you
will receive a new pair of Gotamas (same as you had) for free.

For future reference: Due to our longtime experience we never mount any
bindings with glue.

Versandabteilung / customer service."

Tack och bock, det löste ju sig på ett bra sätt.
Men frågan kvarstår ju fortfarande varför dom inte monterar med lim, "Due to our longtime experience", gör man inte alltid det?
en bra tumregel är att alltid bitcha på conrad när skidorna går sönder... först ger de en ingen hjälp, sen får man köpa skidor billigare och tillsist får man ett par gratis... stå alltid på er!

"For future reference: Due to our longtime experience we never mount any
bindings with glue."

Måste vara första gången jag hör någon tala om att frivilligt montera bindningar utan lim, har sett en hel del skräckexempel med bidningar som blivit monterade utan lim och kan verkligen inte förstå hur de kan förespråka detta..?
Någon rutinerad monterar-räv som har något bra svar på varför?

havreboll sa:
kan bara säga att antingen har ni alla haft väldig otur eller så har jag haft tur. aldrig fått ett par felmonterade bindningar (dock inte helt nöjd med mittmonteringen på jibbskidorna då denna inte var helt core center. dock sitter inte K2s core center på just core center).
K2s core center sitter på core center, dock är core center inte samma sak som den faktiska mitten på skidan... Du hade alltså inte fått bindningarna monterade mitt på skidan (vilket jag tolkar det som att du ville) oavsett var du lämnat in dem för montering om du bett att få dem på core center.

Dustbin_Dan sa:
Christoffer_Schack sa:

2 Juli 2008

"Dear Mr Schack,

built in 2005.

Nu är det du du som väljer själv men personligen så skulle jag nog ta ett par av den kommande Gotaman för under 2800:- inkl frakt som ersättning än ett par tre år gamla gratis.
Vanligt pris på Sportconrad för bara skidan brukar väl vara runt 400 Euro, och frakten ingår vid alla köp nu, och då kändes det rätt givet att få tillbaka ett par likadana skidor gratis. Dessutom gillar jag den modellen, mattsvart och grymt snösprut :)

Jag köpte ett par skidor där ifrån i vintras. Är det någon idé att jag skruva lös bindningarna, limma och sen skruva fast dom igen?

Freddanblip sa:
Jag köpte ett par skidor där ifrån i vintras. Är det någon idé att jag skruva lös bindningarna, limma och sen skruva fast dom igen?
Det hade jag gjort, ta det bara försiktigt så du inte pajjar gängorna.
Om du inte har så köp vattenfast trälim, det är bäst.
Sen kan du ju ge oss lite info om dina oxå är monterade utan lim.
Jag kan fortfarande inte fatta varför man inte lägger i lim....

Ha det gött!

// Kricke

Jag köpte skidor från conrad för ett par månader sen. Efter att ha läst här blev jag orolig och skruvade lös en bindning för att kolla.. och hör o häpna! dom var limmade! :O

Nu föll det sig dessutom så olyckligt att jag lyckades dra sönder en av gängorna så nu måste jag ordna det på nåt sätt =/ Tips någon?

Krickemannen sa:
Freddanblip sa:

Ha det gött!

// Kricke
Man lägger i lim därför att skidan inte ska ruttna pga fukt .

Stepup sa:
Krickemannen sa:
Freddanblip sa:

Ha det gött!

// Kricke
Man lägger i lim därför att skidan inte ska ruttna pga fukt .
"Jag kan fortfarande inte fatta varför man INTE lägger i lim...."
Krickemannen vet alltså varför limmet ska användas, men inte varför folk struntar i det

krulluffe sa:
Jag köpte skidor från conrad för ett par månader sen. Efter att ha läst här blev jag orolig och skruvade lös en bindning för att kolla.. och hör o häpna! dom var limmade! :O

Nu föll det sig dessutom så olyckligt att jag lyckades dra sönder en av gängorna så nu måste jag ordna det på nåt sätt =/ Tips någon?
Sätt i en helicoil (eller hur det stavas) alltså en metalljänga då sitter skiten fast!

Jag mår säga som de andra att detta är en bra tråd att läsa.
Väntar för tillfället på 2 par nya skidor från fabrik med bindningen monterad. Jag har ingen erfarenhet av att bidningar för min egen del har gått sönder. Därför undrar jag om någan av er mer erfarna har några tips eller hur ni själva kontrollerar om bindningen är rätt monterad? Hur ser man om den är felaktigt påsatt?

/Jonas

MnO sa:
ALPINBUTIK sa:
Löjligt att inte butiker kan montera bindningar.Monterar ett par hundra par skidor om året.
Har aldrig fått en reklamation på dåligt monterade bindningar
Vilken butik jobbar du i? Jag är nästan sugen på att testa dig helt anonymt ett par gånger under nästa säsong för att se om det stämmer.
ALPINBUTIK kommenterade aldrig denna tràden efter detta populistiska utspel av bindningsgurun himself.......

Fick mitt senaste par skidor rätt monterade i butik faktiskt. Kändes grymt skönt. Paret innan körde jag med "duckstance light" pà ena foten.

Blackriverpaint sa:
MnO sa:
ALPINBUTIK sa:
Löjligt att inte butiker kan montera bindningar.Monterar ett par hundra par skidor om året.
Har aldrig fått en reklamation på dåligt monterade bindningar
Vilken butik jobbar du i? Jag är nästan sugen på att testa dig helt anonymt ett par gånger under nästa säsong för att se om det stämmer.
ALPINBUTIK kommenterade aldrig denna tràden efter detta populistiska utspel av bindningsgurun himself.......

Fick mitt senaste par skidor rätt monterade i butik faktiskt. Kändes grymt skönt. Paret innan körde jag med "duckstance light" pà ena foten.
"duckstance light" på ena foten?

Har du något problem med din ena fot?

Jeffa

jeffa sa:
Blackriverpaint sa:
MnO sa:

"duckstance light" på ena foten?

Har du något problem med din ena fot?

Jeffa
Nej den har blivit bättre nu. Tack för omtanken Jeffa!

Aha...

Trodde du hade något strul med vinkeln på ena foten. Har aldrig tänkt på det men det kanske är en bra idé att anpassa bindningarna för personer som har problem med fötter o.s.v...

jeffa sa:
Aha...

Trodde du hade något strul med vinkeln på ena foten. Har aldrig tänkt på det men det kanske är en bra idé att anpassa bindningarna för personer som har problem med fötter o.s.v...
Det är väl nästan ett måste om man har ett snett ben... annars blir det nog knäet eller andra leder för överbelastade.

jag köpte ett par völkl ledge och bad om att dm skulle montera bindnningen i mitten men jag fick dm bakmonterad ........ förra året beställde jag dynastar nothing but trouble o de var inga problem med montering,transport och kvalite...

Hoppas inte tråden dött!

Jag väntar på ett par K2 Apache Coomba med MONTERADE Duke från Conrad. Kan man se att skruvarna är limmade utan att dra i dom? Det trådskaparen råkat ut för vill man helst inte drabbas av...

sport conrads största problem är att dom inte verkar kolla på skidan vilken borr som ska användas många skidor har jag sett vart borrade med 3,5*9 mm borr där det ska vara 4,1*9 mm. då spricker skidan iochmed att skruvarna är förstora, eller tvärt om så dom glappar.. limmet är något dom värkar skita.. sen så drar dom ofta i skruvarna med för mkt kraft så hålen blir pajj i gängorna och på det sättet slits ur, det bästa är att be att få dom omonterade och fixa det hemma. inga problem att montera en skida följer ofta med pappers mall till bindningarna som funkar utmärkt!!

har ett par skidor monterade av conrad, dock oanvända så ingen fukt i hålen än iaf. kan man skruva upp skruvarna och fylla i med lite lim sen skruva tillbaks eller måste man borra helt nya hål? för att få bästa resultat? vill ju inte att skidan ska lossna i backen

Senast ändrad:
Haha!
Detta var den mest underhållande tråden på länge.
Jag får nog rekommendera alla på freeride.se att skicka sina skidor till MnO, för han verkar ju verkligen vara sveriges bästa skidmontör.(IRONI!!!!)
Jag tycker nog faktiskt lite synd om MnO, som känner sådan bitterhet mot ALLA som jobbar i sport/skid-butik och som kanske, som t.ex. jag själv, som inte monterat mer än ett 30-tal skidor i veckan under ett flertal år på skidshop.

Överslagsräkning (räknat i underkant): 25 skidor a 20 veckor/år = 500 par...
Jag får nog skicka mina och mina kunders skidor till MnO i fortsättningen, han verkar ju vara grym på montering med sina 23 par på en säsong...

Tips om man är rädd för skrotade hål:
Gå in till en skidbutik och montera, be om att dom monterar med mässingsplugg.
Det kostar lite mer men är lätt värt det om man är livrädd för att bindningen ska lossna.
Å självklart, eftersom tråden en gång i tiden började med detta... ALLTID LIM! CONRAD! ALLTID LIM! FATTARU?!?!?

Kavasa sa:
Det kostar lite mer men är lätt värt det om man är livrädd för att bindningen ska lossna.
I och för sig så är mässingplugg bra men sjukt känsliga för snedmontering/sned i dragna skruvar. Bättre med plastpluggen då.

Eller vad vet jag. Look´s racingdepartment säger så men de kan ju ha fel. De jobbar jui nte med att montera skidor så kanske bättre att lita på ännu en "expert" på freeride ;)

pepesb sa:
har ett par skidor monterade av conrad, dock oanvända så ingen fukt i hålen än iaf. kan man skruva upp skruvarna och fylla i med lite lim sen skruva tillbaks eller måste man borra helt nya hål? för att få bästa resultat? vill ju inte att skidan ska lossna i backen
Ja, det kan du göra. Inga konstigheter. Ur med bindning, i med lim.

----

Vidare tror jag att åkare kan delas in i tre läger här:

1. Normala åkare. Flertalet. Kör i princip bara, utan att fundera nåt större över sina prylar, möjligen med visst undantag för tiden före och efter inköp.

2. Materialåkare som jag själv. Får magsår, sömnproblem och ångest när säsongens quiver ska sättas ihop. En felmonterad skida är en brusten illusion och en förstörd dröm om den nya och otestade skidans perfektion.

3. MnO. Eftersom rakt och rätt inte är absoluta tillstånd, utan definieras efter nogrannheten i betraktarens öga, kan en bindningsmontering i princip inte bli korrekt när Mr Pryl granskar den med sitt digitala skjutmått och sin mikrometer.

Senast ändrad:
Tänkte just nu köpa en Amrada T-hall med atomic 14 bindning. Är det nåt att ha?
Tänkte köpa den från conrad men jag vet inte vad jag ska göra nu... Ska jag låta montera dem eller inte? Sj så har jag inte tid att göra det nu. Har ganska mycket plugg o jag vill spendera min fritid i backen.

Tackar för svar!!!

Lånar tråden lite..

Har precis fått bindningarna monterade på mina JJ.

Allt ser ut att vara bra gjort, förutom att ena tådelen är monterad 4-5 mm från centrum.
Antar att det är för lite marginal för att kunna borra nya hål. Går det göra något?
Kommer jag ens att märka det när jag åker??

Servus Zusammen,

Tog bilen ner till Penzberg och Herr Conrad igår.
Efter en dryg timme kom jag glad ut med ett par nya skidor.
Med bindningar monterade...
Men eftersom jag läst här på forumet om problem med monteringen hos Conrad, så var jag tvungen att fråga försäljaren om det.
Han såg väldigt förvånad ut när jag sa att dom monterade utan lim och sa att dom alltid har lim i hålen när dom monterar och har alltid så gjort.
Det enda han kunde tänka var att det var språkförbistringar som låg bakom.

Kom inte iväg och provade skidorna idag, det får vänta till nästa helg, men om bindningarna lossnar får jag väl återkomma.

Kavasa sa:
Haha!
Detta var den mest underhållande tråden på länge.
Jag får nog rekommendera alla på freeride.se att skicka sina skidor till MnO, för han verkar ju verkligen vara sveriges bästa skidmontör.(IRONI!!!!)
Jag tycker nog faktiskt lite synd om MnO, som känner sådan bitterhet mot ALLA som jobbar i sport/skid-butik och som kanske, som t.ex. jag själv, som inte monterat mer än ett 30-tal skidor i veckan under ett flertal år på skidshop.

Överslagsräkning (räknat i underkant): 25 skidor a 20 veckor/år = 500 par...
Jag får nog skicka mina och mina kunders skidor till MnO i fortsättningen, han verkar ju vara grym på montering med sina 23 par på en säsong...

Å självklart, eftersom tråden en gång i tiden började med detta... ALLTID LIM! CONRAD! ALLTID LIM! FATTARU?!?!?
Ärligt talar är jag övertygad om att MnOs skidmonteringar är ett precisionshantverk som är i en helt annan klass än vad som kommersiellt sker i skidbutikerna runt om i landet! Innan du klantar på MnO bör du ta del av hans samlade verksamhet här på Freeride ... ångar du inte ditt angrepp efter detta så ...

;-) / MM

Efter att ha läst denna tråd så skrev jag till dem när jag gjorde min beställning att verkligen använda ordentligt med lim.

Fick skidorna tidigare idag och visst fan hade de öst på riktigt ordentligt med lim, så jag är helnöjd och behöver förhoppningsvis inte vara rädd för att skidorna ska ruttna sönder ;)

First post :cool:

MnO:

Kan dina problem med monteringar ha att göra med att du verkar sprida ut dina monteringsuppdrag över hela världen och aldrig blir en känd kund?

Jag har monterat drygt ett tiotal par skidor i La Grave senaste fem åren. Har haft två problem:

1. Första paret jag monterade här i byn (dvs innan jag var igenkänd). Ett par Nordica Beast där de monterat bindningen någon dm för långt fram. MEN de kan faktiskt ha varit oskyldiga: jag fick köpa skidorna billigt eftersom trycket blivit fel, om jag minns rätt stod det 178 på en 188-skida. De monterade bindningen centrerat kring "mittmarkeringen" på ovansidan av skidan - som satt en dm framför mittmarkeringen på sidan. Nu var det iofs så att markeringen på ovansidan var en del av dekorationen så den kanske inte var den man skulle utgått från vid montering i alla fall (men det är lite elakt av Nordica att göra en sådan dekoration). Detta var mina första "feta" (eeh) skidor och jag fick dem precis dagen före ett snöfall och tänkte att nu skulle det bli annorlunda (jämfört med mina X-Scream) men jag fick slita med bakvikt en hel dag och var mycket besviken på konceptet feta skidor. Av alla människor var det sedan Doug Coombs, som när jag delade släplift med honom, tyckte proportionerna såg konstiga ut och det hade han ju rätt i. Reklamation och fick ett par Head Monster 103 istället. Nordicorna pluggades och gick till uthyrning.

2. Den här tråden. Återigen fanns det nog goda ursäkter för felet, antingen var skidan felaktig eller så krävde den väldigt speciell montering - utan att tillverkaren (Goode) skickade med en instruktion.

Utöver dessa två incidenter har alla mina monteringar fungerat bra. Ja, då med undantag för en telemarksontering där skruvarna så småningom gav upp. Fast det är hör väl till telemark. Just det, glömde en incident, mitt första par Goode (!) där de skickade med någon slags demo-/hyrbindning med en skidbroms som var alldeles för smal! Men det var Goode. Aldrig mer Goode! Men numera är jag känd av skidmontörerna och de vet att de inte kan fuska. Och på något sätt tror jag att någon som gör flera moneringar/dag har bättre handlag än någon som för ett par om året.

Tillbaka
Topp