Spraya Hjälm?

Ewestman

Medlem
Spraya Hjälm?
Hej!
Är det någon som vet om det går att spraya om sin Hjälm med vanlig sprayfärg utan att det blir några fel med hjälmen?

Spraya Hjälm?
hjälm tillverkarna säger att man ine ska måla om hjälmen men det är vell bara för att man ska se vilket märke det e :)
ta ett fint sandpapper o matta ner färgen lite. slipa inte bort färgen för då blir ytan ojämn.. (troligtvis)..

Spraya Hjälm?
Borde funka, bara ytan inte är för blank. Du kan ju alltid testa på en gammal cykelhjälm eller liknande först om du är osäker.

Du kan väl berätta hur det blev för ja funderar på att göra samma sak

Spraya Hjälm?
Det är dumt att spraya på hjälmen för att färgen innehåller vissa ämnen som gör att hjälmen tappar sitt fulla skydd. ämnerna bryter ner hjälmen. därför är det inte att rekomendera att spraya på hjälmen.

så om du går till en lackör och ber dom lacka om hjälmen så kommer du få skriva på papper om att du tar ansvaret om det händer olycka eller så kommer dom säja att dom inte gör det. dessutom så kommer troligen inte försäkrings bolaget godkänna den som godkänd.

Spraya Hjälm?
Har det inte något att göra med att plasten kan bli deformerad lr vad man säger! Iaf har jag hört att hjälmen kan förlora sinn skyddande kapacitet!

Spraya Hjälm?
Det är skillnad på stickers och stickers.
Det beror helt enkelt på vilken typ av lim som används på klistermärkena. Vissa limtyper innehåller ämnen som kan förändra polymerernas egenskaper gällande hållfasthet, hjälmen kan bli sprödare och därigenom spricka lättare, alternativt att den blir mjukare.

Samma sak gäller med färger, man målar ju trotts allt målvaktshjälmar i hockey och dom tar ju en och annan smäll, men det gäller att veta vad man håller på med och använder rätt typ av färg.

Någonting säger mig att det borde vara lämpligare med en vattenbaserad färg när man lackerar en hjälm än vad det är med en olje baserad. Fast jag har iof inget belägg överhuvudtaget för det utalandet.

Spraya Hjälm?
Jag har för mig att det är drivgasen i sprayburkar som är problemet. Därför bör det väl funkar att lämna in den och få den "air brushad".

Spraya Hjälm?
Finns det gula GIRO-Hjälmar?
eller ska jag köpa en och göra om den till gul? :)
glad för svar....

Senast ändrad:
Spraya Hjälm?
Och fortfarande dumt att lacka en hjälm om man inte vill ev få en försvagad hjälm.

//Hasse

Spraya Hjälm?
Om man är osäker så kan man ju alltid prata med en som lackar MC hjälmar, dom BÖR ju inte bli porösa när man lackar dom...

Spraya Hjälm?
Hasse sa:
Och fortfarande dumt att lacka en hjälm om man inte vill ev få en försvagad hjälm.

//Hasse
Men vänta nu, ska du säga som äger en motivlackad fullface... Den verkar ha tålt ett par rediga smällar utan att deformera vare sig hjälmen eller skallen på insidan. Eller?

Spraya Hjälm?
Jag har precis lackat min hjälm :).. Slipade ner hela hjälmen men insåg efter att jag slipat med för grovt papper i början.. Så nu blire bara att göra om ^^

Spraya Hjälm?
Glisseur sa:
Men vänta nu, ska du säga som äger en motivlackad fullface... Den verkar ha tålt ett par rediga smällar utan att deformera vare sig hjälmen eller skallen på insidan. Eller?
Jo men jag har lämnat iväg min till en som lackar hhjälmar på hel tid. Och han har bara godkända färger att lacka med. En jäkla skillnad det. Vanlig sprayfärg på burk är tyvärr oftast frätande på plasten. Men ska det bli fint så kostar det oxå som man säger!!

//Hasse

Edit: En lack kostar mellan 2000-upp till hur mycket som helst.. Beroende på motiv, färg med mera. Iaf av lackerarna jag har kollat. Använd Daveart.com så blir det fint, men dyrt!

Senast ändrad:
Spraya Hjälm?
jag har precis tänkt samma sak.
även tanken att måla insidan, alltså \"skumplasten\"
tror folket att det funkar?
röd/vit eller orange/vit
vit insida hur som hellst.

Spraya Hjälm?
Av erfarenhet kan jag säga att vi sprayade en kompis hjälm på skämt och använde då även maskeringstejp. Det blev hursomhelst någon slags reaktion som slutade med att plasten i hjälmen började lösa upp sig.

Mitt tips är, se till vilken färg du har, vilken färg som går att använda.

Tänk även på att ALL form av icke godkänd "utstyrsel" av hjälmen såsom stickers och färgning tar bort all skyldighet för ert eventuella försäkringsbolag att ersätta er vid eventuella huvudskador.

Men vem har inte stickers på hjälmen lixom? :lol:

/Arvid

Spraya Hjälm?
Jag sprayade om min hjälm i dagarna här. Absolut inga problem med vidhäftning eller att plasten frätes sönder o.s.v.
Tror inte det är rekommenderat att spraya om egentligen men sålänge man gör det riktigt blir det ju snyggt. jag gjorde följande:

Sandpapper (fint)
Grundfärg
Täckfärg
Klarlack

Spraya Hjälm?
Avvepavve sa:
Tänk även på att ALL form av icke godkänd "utstyrsel" av hjälmen såsom stickers och färgning tar bort all skyldighet för ert eventuella försäkringsbolag att ersätta er vid eventuella huvudskador.

Men vem har inte stickers på hjälmen lixom? :lol:
ok, lite länge sen, men nu när traden är här igen maste jag fraga av allmänt intresse - hurda?

vad jag vet är det väl bara italienska parker och vissa amerikanska/kanadensiska parker samt tävlingar som kräver hjälm? sa om det inte finns nagot krav kan de väl inte skippa ersättning - eller star det i försäkringsvillkoren att man skall ha hjälm? (antar att det skulle vara olycksfallsförsäkringar vi pratar om)

Spraya Hjälm?
perbac sa:
Det är skillnad på stickers och stickers.
Det beror helt enkelt på vilken typ av lim som används på klistermärkena. Vissa limtyper innehåller ämnen som kan förändra polymerernas egenskaper gällande hållfasthet, hjälmen kan bli sprödare och därigenom spricka lättare, alternativt att den blir mjukare.
Ifall man gör en krasch som är så pass illa att man riskerar att hjälmen spricker tvivlar jag starkt på att det spelar någon roll ifall det är en enda sticker på den..

Spraya Hjälm?
dessutom är det nog i första hand inte skalet som skyddar utan innehallet (vad det nu heter: polystyrene, frigolit, eller whatever) som absorberar energin... skalet lär väl vara till för att ge hjälmen en multiple-impact karaktär och för eventuell kollision med spetsig/trubbigt mindre (än marken) föremal... där skulle väl iof en förändrad egenskap kunna vara daligt...

Spraya Hjälm?

Jag har målat min hjälm med vanlig billack, klistrat på en trocadero-logga och sen sprayat på ett lager klarlack på det. Det här gjorde jag för 2 år sen och det håller bra fortfarande. Det viktiga är att akta sig för att det börjar rinna. Börja sprayandet i luften, spraya över hjälmen och vänd i luften så undviker du rinnandet.

Lycka till!
David

Spraya Hjälm?
davidlindskog sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/4568ddc0b4378bc6a4a36e8ee0b272c3.jpg[/url]

Jag har målat min hjälm med vanlig billack, klistrat på en trocadero-logga och sen sprayat på ett lager klarlack på det. Det här gjorde jag för 2 år sen och det håller bra fortfarande. Det viktiga är att akta sig för att det börjar rinna. Börja sprayandet i luften, spraya över hjälmen och vänd i luften så undviker du rinnandet.

Lycka till!
David
Interesting, var skaffade du trocadero-loggan?

Spraya Hjälm?
R-R sa:
davidlindskog sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/4568ddc0b4378bc6a4a36e8ee0b272c3.jpg[/url]

Lycka till!
David
Interesting, var skaffade du trocadero-loggan?
Jag försökte febrilt få tag i ett riktigt Trocaderoklistermärke men det var inget bryggeri som hade det. Så jag fick ta en relativt högupplöst bild från nätet, fixa till den i Adobe CS och skicka den till en kompis som jobbar på en reklamproduktionsbyrå som skrev ut det som klistermärke. Folk tycker att min hjälm är snygg men tydligen är det ingen som verkar fatta Red Bull ironin i det hela...

Spraya Hjälm?
Gick i tankarna om att spray en hjälm. Hamns på freeride forum och ett mestmotors forum, där jag hitta detta av en kunnig person.

"Man får ej lackera hjälmar - framförallt ej plast / polykarbonat hjälmar.

kolfiber/kevlar/glasfiberhjälmar för endast lackas OM, av, av tillverkarna godkända lackerare.

Finns vad jag vet någon godkänd lackerare i England.

Ej i Sverige till min kännendom

klistermärkena som sitter på plasthjälmarna orginal är framtagna till just detta plastmaterial för att inte reagera med materialet.

jag sprayade en plasthjälm för många år sedan - det var bara att slänga den efter ett par månader då plasten hade mjuknat så hjälmen kändes som en sunken fotboll. "

Tillbaka
Topp