Sprit och skidåkning?

freeride_nu

Aktiv medlem
Sprit och skidåkning?
Har nu på senare tid hört mer och mer när man snackar om fjällen hört ordet sprit förekomma så jävla mycket: Haha fyfan vad kul det ska bli att åka till Åre , fyfan vad vi ska supa" typ sånt. Det e klart att det e kul att festa också. Men det e väl fan inte därför man åker till fjällen eller. Min uppfattning e att det e FAAAN så mycke skönare att gå upp tidigt en morgon. Äta e god frukost och sen åka skidor hela dagen. Än att gå upp sent må dåligt spy och knappt åka skidor. Jag tycker att sprit försämrar skidryktet avsevärt. Fan det ska ju inte vara så att anhöriga ska vara rädda för sprit och bråk när man åker till fjällen. Ok om de e oroliga om man åker offpist.
Det jag försöker säga e de som åker til fjällen för att supa kan väl lika gärna stanna hemma istället för att skrämma små barn i liftkön när de kommer med BLODSPRÄNGDA ÖGON.

Sprit och skidåkning?
Bra där!!! Håller med dig fullständigt....men det är ju i och för sig kul att festa lite måttligt oxå och gå på afterski osv.
Men det är ju klart att det är pga skidåkningen man åker till fjällen!

Lagom e bäst!

Sprit och skidåkning?
Jag har hört att Romme Alpin ska få tillstånd att servera alkohol,

ps. ta inte detta inlägg på allvar det är än så länge bara rykten men troligen

Sprit och skidåkning?

Jag håller med dig fullständigt. Det är tyvärr så att idag lockar inte reklamen med åkningen som första faktor utan det är afterskin och det allmänna draget som tydligen är det primära.
Skidorterna liknar alltmera ett stort nightclub area där vi åkare blir allt färre.

Tyvärr drar det till sig klientel som minst av allt ägnar sig åt utomhussport. Intresset är alltmera fokuserat kring ett djävla röj och dess subtila beståndsdelar.
Deras intresse är så att säga mera inomhusorienterat. Inget fel i den typen av aktiviteter men det förefaller liksom lite att gå över ån efter vatten när night-club-life finns på närmare håll än i en vindpinad vintersportort.

Men ok, det är väldigt gott om plats på berget och minimala liftköer fram till lunchtid.
Sen är det lite halvtrångt i ett par timmar då röjarna komer för att undersöka om den kalla våta snön också är lika stimulerande att suga upp i näsan som den varma torra.
De hänger runt i lift och pist för att framåt två-draget när de fått nog av friluftsliv dra sig mot afterskin. Afterskin börjar ju som bekant långt innan liftarna stänger.

Uthålligheten på berget kan förutsägas genom att kolla underlaget.

Hårt och kanske lite isigt = snabbt avslut –”jarú vet ja har´nte me mina racinglagg”
”ja drajvar bara i puder” etc.

Mjuk o seg vårsnö = snabbt avslut – ”fan va mina racinglagg skär i den djävla sörjan”
”jag rejsar bara på isgata”

Under afterskin träffas så mytomaner och Wannabe´s för att ljudligt diskutera dagen två-tre pheta åk i blåa backens knapplift. Nu avhandlas också alla fina skidfilmer och skidtidningar samt resekatalogernas glättigas sidor såsom de vore huvudpersonerna i dessa medier.
Patetiskt!

Natt blir dag, dag blir natt.
Sport blir passivt, passivitet blir sport.
Sanning blir lögn, lögn blir sanning.
Liten blir stor.

För Schnell Rennen Eis Team

/Arc
(som gärna tar ett gäng bärs framåt kvällen)

Sprit och skidåkning?
Visst du har rätt. det är många som åker upp till fjällen för att supa. men det är ju en fråga om att hantera det, jag åker upp varje år med mina kamrater och då går vi ut i princip varje kväll. men likförbenat är jag backen när liftarna öppnar. det beror nog på vad man har för inställning till skidåkningen. jaja. du har i huvuddel rätt.

Sprit och skidåkning?
Det känns nästan som att någon duktig förälder har fattat tangentbordet och skrivit några förmanande rader till sina tonårsbarn. Klart att man som seriös skidåkare är uppe tidigast i backen, men vad fan supa är ju också jävligt kul.

Sprit och skidåkning?
Åker skidor typ en vecka per år. Många är de dagar då jag inte orkat åka alls pga att jag är så bakis. Då brukar jag knata backen upp till Le Brevant och ta liften upp och bara sitta där och slöa.

Brukar gå ner. Mysigt värre.

Jag gillar och dricka mig rejält full. Baksmällan försvinner i regel när man sitte i sittliften upp till Grand Montes. Fan vet hur det går till. När man kommer över krönet och ser berget så går det helt enkelt inte att må annat än bra.

Sprit och skidåkning?
Förmanande förälder???

Verkar vara en väldigt sund inställning tycker jag. Är ju inte bara det att man mår dåligt i backen, det är ju faktiskt farligt att åka både full och bakfull. Har själv varit liftskötare för några år sedan och vissa veckor så var det väldigt många man hjälpte med liften som hade en mycket utmärkande andedräkt och uppförde sig på ett mycket fumligt sätt. Man kan faktiskt ta det lugnt på kvällen och bara ha det trevligt med ca 2st pilsner och ha trevligt hela dagen i backen efteråt istället för att supa loss och ha en seg halvdag i backen med åkning av låg kvalitet.
En annan sak jag inte förstår är hur man kan ha fullständiga rättigheter uppe på en topp som man bara når med skidlift. Är det meningen att man ska åka onykter i backarna?

Sprit och skidåkning?
Men å andra sidan..
Det blir jäkligt mycket lättare att våga försöka sätta ett hopp i backen om man har krökat lite på lunchen (eller till frukost).

Jag håller fullständigt med ovanstående om att det är mjligt att parta till 3 och vara i backen när liftarna öppnar. INGA PROBLEM.. Så levde jag en hel vecka i Val Thorens förra säsongen.. klart kanske inte funkar en hel säsong men för kortare perioder. Klart att man ska utnyttja de i Sverige missbrukade alkohol lagarna när man tillfälle finnes.

- a p -

Sprit och skidåkning?
Tycker också att det är mycket tjat om sprit i skidsammanhang = riktigt töntigt, eftersom drickande gör att man kör kass.
Men en sak är säker - orkar man gå ut efter en hel dags åkning har man kört som en kärring!

Sprit och skidåkning?
Jag håller definitivt med dig!! det är jävligt störande med fulla åkare i backen.Dessutom så åker man ju betydligt sämre på fyllan och riskerna både för sig själv och andra ökar.Nää,supa kan man göra på andra ställen än på skidsemestern!

Sprit och skidåkning?
Jag håller med dig fullständigt. Men Det är ju i och försig bra att inte alla är i backen när liftarna öppnar så att inte backarna blir uppåkta lika fort.

Sprit och skidåkning?
Alkohol är roligt, snowboardåkning är roligt. Tycker det är en bra kombo.

Hade inte ens internet när denna tråden skrevs.

Sprit och skidåkning?
Allt skall göras med måtta.

Skidåkning är roligt, men går man ut för hårt kan man ramla och bryta benen. Alkohol är gott, men dricker man för mycket kan man ramla och bryta benen. I kombinationen kan resultatet bli upphöjt till två. Det är upp till var och en vilka risker man vill ta.

Sprit och skidåkning?
För 20 år sedan bjöd skidläraren runt en bricka med Jägermeister innan lektionen började.

I Österrike skall tilläggas. För alla skulle slappna av innan lektionen. Helt förkastligt. Å andra sidan dör man inte av en 4 cl Jäger.

Berusad i backen = ren idioti.

Sprit och skidåkning?
En och annan shot Dragon Blood har ju aldrig skadat. En i varje ben så står man stadigt så att säga :)

After Ski är en del av upplevelsen för mig iallafall, kan inte säga att det förstör min skidåkning på något sätt. Allt handlar om hur man planerar.

Tillbaka
Topp