SPY soldier / Smith phenom

rumpnissen27

Ny medlem
Hejsan,

Jag ska köpa ett par nya goggles nu inför säsongen och har ett litet dilemma.. Jag velar mellan att köpa SPY soldier eller Smith phenom. Har ni några tips om vad ni skulle valt och då menar jag med tanke på hur dem fungerar. Kom gärna med tips om vilken av färgerna/mönster jag ska ha. Mörk jacka, röda byxor och grå/vit hjälm som dem då ska passa till.

tack på förhand! // Rumpnisse

kan bara säga att phenom sitter mycket skönare än soldier och enligt mig mkt snyggare också, sitter mkt bättre till de flästa hjälmarna etc. smith är mitt val iaf

okej, hur sitter glaset, kan man ta ut det en gång utan att den ploppar ut hela tiden efter också?

Sitter dem bra under hjälmen om man vill ha bandet under?

Jag tycker att Phenom är snyggare. en länk på en av dem snyggaste jag hittar.
Phenom07-2T.jpg

Senast ändrad:
rumpnissen27 sa:
okej, hur sitter glaset, kan man ta ut det en gång utan att den ploppar ut hela tiden efter också?

varför vill du ta ut linsen ? en extra lins kostar väl ca 6-7-800kr om du hade tänkt köpa en sånn.. och nej de ploppar inte ut.
jag kör med strapen under hjälmen och inga problem alls :)
peace

v_olaisen sa:
rumpnissen27 sa:

varför vill du ta ut linsen ? en extra lins kostar väl ca 6-7-800kr om du hade tänkt köpa en sånn.. och nej de ploppar inte ut.
peace
För om det är nått annat väder än det som önskas så kan jag byta.. och ja dem kan kosta från 600-800.. men jag har lite kontakter. :]

Senast ändrad:
rumpnissen27 sa:
v_olaisen sa:
rumpnissen27 sa:

peace
För om det är nått annat vänder än det som önskas så kan jag byta.. och ja dem kan kosta från 600-800.. men jag har lite kontakter. :]
ett tips är att köpa sensor mirror linsen (den blåskimmrande) funkar riktigt bra i alla väder, bra kontraster, ljusinsläpp etc, men du har ju lite kontakter så kanske inte behövs... hehe

v_olaisen sa:
rumpnissen27 sa:
v_olaisen sa:
peace
För om det är nått annat vänder än det som önskas så kan jag byta.. och ja dem kan kosta från 600-800.. men jag har lite kontakter. :]
ett tips är att köpa sensor mirror linsen (den blåskimmrande) funkar riktigt bra i alla väder, bra kontraster, ljusinsläpp etc, men du har ju lite kontakter så kanske inte behövs... hehe
Oj, sry om det lät kaxigt. men tack för all hjälp iaf! Nu ska det köpas här! :D Har du något tips på färg också? (a)

Senast ändrad:
lätt phenom! och immar inte som andra har sagt! har dom själv och är as sköna! och nu har du ju vit/grå hjälm så de passar sjukt bra med dom som martinss0n sa! Kör med phenom!!

kul att alla svar i den här tråden kommer från folk som har just phenombrillorna.. inte så konstigt att alla rekommenderar dom då. skulle vara intressant o höra vad någon som har soldierbrillor har att säga angående det här valet.
personligen skulle jag rekommendera spy zed, sjukt bra o sköna brillor. (som jag själv givetvis åker med..)

Jag är visserligen partisk men gillar verkligen Soldiern, mycket bra immskydd och sitter mycket bra både med och utan hjälm. Skulle dom sen imma för att du har dom på huvudet och hikar etc så försvinner det direkt när du börjar åka och det börjar blåsa igenom ventilationen.

Zed är ju annars ett bra val iom att man får med ett extra glas, ~1000:- med både spegel och kontrastlins.

ok, det är iof sant det simon_t säger. Men så egentligen är dem i stort sett lika dana bara att de ser olika ut? :S Någon som har soldier då?

tror att dom är rätt så lika överlag.. även om det är olika märken och modeller. och vilka gogglar i den prisklassen du än köper, så får du förmodligen inga dåliga gogglar. alla har ju ventilation och utbytbara linser i princip.
sen måste jag säga precis som "utter" (även om jag låter aningen partisk) att spy zed faktiskt är ett bra köp med tanke på att du får en goggle som har allt nödvändigt: bra ventilation, gelé på insidan av strapen så dom inte glider omkring om du har dom utanpå hjälm (vilket jag dock förutsätter att du inte har) mm. + att du får två linser med, en spegel och en kontrast + att gogglarna är relativt billiga i förhållande till många konkurrenter.

jag har haft båda.. soldiern är mycket mindre och sitter inte alls lika skönt mot ansiktet som smith gör.. jag skulle rekomendera smith phenom!

den är snyggare än soldiern också.. om den finns i rätt färg ;)

Köpte precis ett par vita Phenom med platinum mirror lins. Sjukt sköna goggles och väldigt bra lins. åkte en vecka i alperna då det var alltfrån snöstorm till strålande sol och de funkade bra i alla förhållanden. När det var flatljus var jag den som såg bäst trots att någon hade Oakley Hi Yellow lins. KÖP

zed ska ju annars vara väldigt bra, en av de största synfälten som finns bland skidgoggles...

som sagt är zed ett riktigt bra val tycker jag! har ett par och är helt nöjd med dom. inkl. 2 linser för 1000:- är riktigt prisvärt. + att dom är 10ggr snyggare än t.ex. crowbar eller någon annan överpris-goggle.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp