St. Anton 11/12

MariaFriberg

Ny medlem
St. Anton 11/12
Hoppas inte det är någon som blir galen över ännu en tråd med St Anton :)

Men tråden är för alla som har tänkt att tillbringa säsongen 11/12 i St. Anton. Vore kul och se om någon redan har bestämt sig eller har tankar på att åka ner dit nästa vinter. Vi är nämligen två tjejer som redan nu vet att vi ska ner till St. Anton efter studenten och är intresserade av att dela boende! Hör av er!

St. Anton 11/12
Tjena! Har väldigt färska planer på att åka ner nästa säsong också. Har utnyttjat lite kontakter angående boende och sånt (inte alls 100% klart än), tyvärr inget som kan delas om det skulle funka.

Har ni kontakter där nere redan eller är det bara vilda planer än så länge? Vad har ni fixat? Redan jobb och så eller?:)

St. Anton 11/12
Härligt! :) Nej vi har faktiskt inte börjat kolla ordentligt ännu men har en vän som äger hotell där nere som gärna ville hjälpa till! Men vi har inte kollat jobb eller boende på annat håll. Det måste väl vara allt för tidigt eller? Tyckte jag läste på någon tidigare tråd att man borde åka ner i mitten av november och söka jobb där nere? :)

St. Anton 11/12
Ne okej, ja men sådana kontakter är alltid bra som fan! Typ precis likadan som jag har, det är ett pensionat. Ja söka jobb måste nog vara för tidigt. Har också läst en del och det verkar ju som det flesta åker ner och knackar dörr. Bara man är där nere i tid verkar det som man får jobb, precis som du säger.

Men resa ner då, ska ni åka bil eller? Känns kanske inte som man har så stor användning av den där nere..

St. Anton 11/12
Hej!
Jag tar också studenten nu i vår och funderar på en säsong i alperna nästa år, har dock inte bestämt något men St Anton är absolut ett alternativ.

Har för tillfället inga kontakter när det gäller varken boende eller jobb, men som ni säger så verkar det ju som att jobb oftast löser sig på plats. Om boendet löser sig för er och ni behöver en till att dela med är det bara att säga till så får vi se hur planen blir :)

St. Anton 11/12
Vi tänkte åka ner i mitten av november men då med flyg eller tåg tror jag. Vi kommer flyga eller åka tåg :) Bil är nog inte aktuellt, själva resan är ju kul och praktisk med bil men att ha den där är nog ganska onödigt!

Tycker absolut att ska komma med till St anton,vet inte om du varit där någon gång men det är super bra ställe med allt! :) Boende kanske man ska kolla upp efter sommarn? Men hört att man bara ska fixa för några veckor för att man sen får med jobbet ofta..

St. Anton 11/12
Okej, ja det där med tåg/flyg är nog sant. Någon av er som har någon erfarenhet vad det kostar med boende och så för en säsong? Har ni hört något eller så? Fick nämligen en offert på min kontakts boende nu och ville bara kolla om det stämde något så när.

Det där med att "St Anton har allt" hur är det med det? Finns det bra mataffärer osv? Hörde att det var ganska dyrt, stämmer det?

St. Anton 11/12
Jag har hört så många olika summor från olika håll så det är väldigt olika. Men tror det står i tidigare trådar om St Anton. Hur mycket var din kontakts offert på?

St Anton har allt! Bra skidåkning, fest och mataffärer :) Om jag jämför med andra ställen jag varit på kan en nackdel med ortern vara att det är extremt mycket folk i backarna.

St. Anton 11/12
Är lite sugen på en säsong jag med. Vet inte vart jag vill dock. Anton känns inte skidåknings mässigt som det ultimata men eftersom min tyska är lika med noll kan det nog vara bra med alla svenskar som befinner sig där!
Om jag gör en säsong så kommer jag inte att jobba där utan istället jobba ihop pengarna under sommaren och hösten och stanna så länge pengarna räcker! Och angående boende och resande så på reser jag med tåg smidigt och billigt med packningen. Och bor gärna bekvämt!

Lite om mig själv kanske jag ska skriva då om ni hittar något som kanske passar en så är jag ju självklart sugen:)

Kille som är 19år, bor i Stockholm och utbildar sig till rörmokare. Vältränad och rökfri(Kanske inte med ett par öl i kroppen), som kock är det inget att hänga i granen men är ju helt klart inte dålig, relativt städad av mig.
Gillar att festa, men om det kommer en dump under kvällen kommer jag helt klart prioretera skidåkningen om jag inte tar det lugnt och gör båda dvs. Lyssnar på rock och försöker lära mig spela gitarr så det är något man isåfall måste stå ut med, kan säga att jag spelat en längre period då dock.
Gillar även långa strand promenader. Nej, skämt åsido, har gärna någon att träna med under tidens jag är där och gärna ett skönt gäng som respekterar om man vill upp tidigt för en dump istället för att festa, vice versa.

St. Anton 11/12
Tjennare alla sugna nya stantonare för nästa säsong.

ligger just nu i min säng i stanton efter 6 underbara dager med knä djupt puder och har en vilodag innan morgondagens puder i lech 40cm+ nysnö ;)

ska se om jag kan besvara några utav era frågor som jag har lärt mig under säsongens gång :)

själv åkte jag ner den 15 nov från gbg och det kryllar med jobb om man är ute i tid, var i stanton i 30min och hade 4 jobb erbjudande. så man kan välja och vraka om man är ute i TID! själv tycker jag inte att man ska fixa boende innan för många jobb erbjuder boende + mat om man jobbar på tex hotel som jag gör denna säsongen.

Jag valde att dra mig till ett utav dem "finare" hotelen där jag fick jobb direkt på plats, som diskare väldigt bra jobb. jobbar 35h i veckan BARA kvällar. får gratis boende med massa underbara människor, gratis mat ända nackdelen är att man får gå 5 min till hotelet för att äta menmen gratis mat så klagar man inte ;) och 800 euro i månaden som har gått till ny utrustning och lite för många öl.

men var lugna har bara hört om 4 säsongare som har fått åka hem pga att dem inte hittade jobb och dem var faktist dumma i huvudet..

och ang mataffärer. så har vi spar mitt i centrala stanton som är i prisklass med netto och liknande, sedan kan man gå 10-15min mot st jacob och handla på M-price och där blire ännu billigare :)

och hoppas man kommer träffa många utav er nästa år kommer själv åka ner med bil runt samma tid mitten av nov för turisterna kommer inte förens i mitten av dec så man har ca 1 månad utav jobb, bara supa och bara åka :)

om det e ngr mer frågor skriv bara i tråden så ska jag försöka kolla lite annars skriv bara ett PM :)

Mvh johannes

St. Anton 11/12

@Bandgren:
- Hur hade du det med tidigare arbetserfarenheter? Hade du med dig CV?

- Min kontakt (ägaren av ett hotell en bit upp i byn) måste snacka ganska mycket blajja också.. Hon sa att det är relativt dyrt på mataffärer och att det är billigare att beställa genom henne.. Men så är det inte alltså..

Det låter ju enligt dig, om du nu inte förskönar allt jättemycket(?), som att det inte krävs så mycket cash alls för att kunna komma ner, åka skidor, jobba och festa:D

St. Anton 11/12
Jag har jobbar som receptionist på en golfklubb under 2 sommar halvår bara, jag hade inte ens med mig CV in. under den tiden jag kom mellan 15-20 så fanns det sjukt mkt jobb och folk anstälde en på plats, min chef sa till och med " vill du ha jobbet eller vill du fundera?" hur ofta hör man den i sverige? hahah aldrig,
och det med mat affären spar som ligger mitt i byn är klassad som netto hemma i sverige har allt man behöver sedan har man ju M-price 10-15min gångavstånd som är ännu lite billigare :)

Jag hade 15,000 kr med mig ner som jag klarat mig väldigt bra på, dock är dem väldigt slut nu men hade kul för dem till första lönen :P men värt att tänka på nästa år så om man är 92-95 kostar season pass 605 euro och e man 91-XX "gammal" så kostar det 715 euro :)

vilket hotel e det hon ägare om man får fråga? vet inte många "hotel" mer än mitt i byn. många säger hotel men det är igentligen hostel's

St. Anton 11/12
totalt har jag lakt ca 50-60:000 under denna säsongen när jag e här nere nu :) och då har jag ändå sparat ner på mycket, dock har jag köpt utröstning för ca 25:000 denna säsongen, sedan går det ca 600 euro i månaden på bara öl och anna dricka på div krogar haha.

med dem 15000 jag kom ner med räkte ca 1-1.5 månader dock var den stora kostnaden lifkortet som kostade 6000 men det går mer pengar än vad man tror. har en polare här nere nu han kom ner med 90:000 och han åker hem den 5 april med 20:000 kvar men dock lever han lite "lyx" haha

men väljer man att på typ i pettan så klarar man sig på kanske 45k men då sparar man in på väldigt mycket.

St. Anton 11/12
Bara för att få allt riktigt klart för mig, du har alltså spenderat 50-60:000kr av de pengar du har tjänat där nere? För du hade ju bara med dig 15:000kr, eller?

St. Anton 11/12
Uppskattar dina svar mycket, Bandgren. Tackar för dessa! Kommer själv ganska säkert köra säsongen 11/12 i St.Anton.

Tog det tid innan skidåkningen och draget på krogarna blev bra? November känns rätt tidigt, men bara pisterna är schyssta är jag nöjd nog :)

Peace

St. Anton 11/12
det under dem första 2 veckorna när jag var här man lärde känna alla "hard-core" bummar som verkligen är här för skidåkning och draget på korgarna är alltid bra! :) specielt i början innnan alla turister :) och värt att tänka på är ju att liftarna öppnar inte förens runt den 26 nov. så vare iaf iår, och tvivlar på att det blir tidigare nästa år. men kan bara säga att vara här i mitten av nov är väldigt värt! man lär känna alla bar ägare osv så man alltid får bättre priser än vad bummare redan har.

PS: alla "säsongare" som kommer efter jul och nyår räknas inte som säsongare i min och mina kära skibummar kompisars böker! ;)

St. Anton 11/12
Bandgren: när jag var i st anton för två år sen så var parken inte mycket och ha men har hört att dem gjort den lite större, vet du om det stämmer? :)

St. Anton 11/12
Baah vad jobbigt det blir när det dyker upp så mycket trådar om säsong 11/12 i alperna men ingen i Whistler. Jag som är så inställd på att dra till Whistler nästkommande vinter. Om det fortsätter såhär finns det ju risk för att jag ändrar mig! :P Hoppas det dyker upp nån tråd om Whistler 11/12 snart som är up to date. Känns lite mer snösäkert i Kanada oxå. Dock verkar ju St Anton nice.:)

St. Anton 11/12
haha, är ju vääldigt populärt med St anton bland svenskar men du kan ju ta och starta en whistler tråd ;) Dock tycker jag att du ska till St anton :)

St. Anton 11/12
Verkar ju grymt! Även jag tar studenten till sommaren och har planerat att säsonga nästa vinter, har hört från min bror som själv vart nere och har många många kompisar som säsongat där att det är bästa stället att säsonga på och efter o ha läst denna tråden e jag säker! Tror jag drar ner någon gång i mitten av november för att få jobb men vet inte hur jag ska göra med boende då det verkar som att jag kommer åka ner ensam, har hört att det är bäst att dela boende. Tror ni att det är bäst att hitta någon att bo med eller leta singelboende? Hoppas på att träffa på många till vintern! :D

St. Anton 11/12
Frippen sa:
Bandgren: när jag var i st anton för två år sen så var parken inte mycket och ha men har hört att dem gjort den lite större, vet du om det stämmer? :)
parken är inte jätte mycket att hänga i granen för den är väldigt liten och nu lite på vårkanten och bra väder är det aldeles för mycket folk.. 20sec att åka ner och liftkö på 5-10min... var i lech's park som ligger 15min från stanton och parken är 1000 gånger bättre utvecklad och stilen på rails och kickers. btw köper du säsongskort så ingår lech och zurs i priset :)

jb sa:
Verkar ju grymt! Även jag tar studenten till sommaren och har planerat att säsonga nästa vinter, har hört från min bror som själv vart nere och har många många kompisar som säsongat där att det är bästa stället att säsonga på och efter o ha läst denna tråden e jag säker! Tror jag drar ner någon gång i mitten av november för att få jobb men vet inte hur jag ska göra med boende då det verkar som att jag kommer åka ner ensam, har hört att det är bäst att dela boende. Tror ni att det är bäst att hitta någon att bo med eller leta singelboende? Hoppas på att träffa på många till vintern! :D
grejjen med stanton är att det är den bästa alporten för afterski utan att tveka. sedan kan man diskutera om man bara är sugen på skidor finns det väldigt många fler alternativ :) men jag gillar stämmningen mellan alla säsongare och alla svenskar som är här för hela säsongen så jag kommer tillbaka igen nästa vinter :)
sedan ang boende om du hade läst det jag skrev lite längre upp så tycker jag personligen att du ska vänta med att fixa boende. mer än max 1 vecka på ett hostel kan rekomendera "sepp gruber" mitt i stanton :) och ägaren e chill med att man festar och röker inne:) och för alla er som e oroliga, ALLT ordnar sig, vill man verkligen jobba så får man jobb osv :)

St. Anton 11/12
Äh Bandgren nu överdriver du, parken är liten men crewet som shapear den är stabilt, Renée, Thomas och alla. Jag glider ner hit nästa år igen och jobbar på Surfers Paradise - en av snowboardbutkerna i byn, men jag kom hit nu i november utan jobb, kontakter eller tyska-kunskaper. Allt löste sig finfint med typ 10,000 på fickan.

St. Anton 11/12
Jag ska ner 2011/2012, antingen själv eller med en polare, min första säsong, har funderat på stanton eller bad gastein!

tänkte försöka hitta ett kock jobb, går det att få där nere ochså? eller bör man fixa de innan man drar ner?
tar givetvist vilket annat jobb som helst om jag inte får nått som kock!

St. Anton 11/12
MikaelThorslund sa:
Jag ska ner 2011/2012, antingen själv eller med en polare, min första säsong, har funderat på stanton eller bad gastein!

tänkte försöka hitta ett kock jobb, går det att få där nere ochså? eller bör man fixa de innan man drar ner?
tar givetvist vilket annat jobb som helst om jag inte får nått som kock!
Om du vill vara kock i StAnton så måste du garanterat kunna tyska. jobbade i kök som diskare denna säsongen och det gick bra men vad jag har sett av kock jobbet så e det sjukt hårda puckar och går undan som fan iaf där jag jobbade. så tror att tyska är ett måste.

/bandgren

St. Anton 11/12
Tja!

Är själv väldigt inne på en säsong i st.anton och behöver förmodligen några att åka ned och bo med, inte så många skidgalningar bland mina kära vänner om man säger så..

jag har en bekant som precis kommit hem från en säsong i st.anton som ska hjälpa mig med lite grejs, får se hur det går :)

St. Anton 11/12
Hej allesammans! Jag är sugen på att dra ner och säsonga i St anton, jag delar gärna beonde med några om det finns någon som är sugen på att dela boende :)

St. Anton 11/12
Tja jag och 6-8 polare ska till stanton nu i vinter, vi rör oss ner runt oktober/början av november.

Undar lite hur betalningen ser ut där, om man måste ha något österrikiskt konto av någon märklig anledning?

Även om man behöver något sorts visum eller så?

St. Anton 11/12
Visum behöver du inte ha och jag hade ett österrikiskt bankonto för det var lättare för min arbetsgivare. Det var bara att gå till posten och skaffa ett där. Psk bank heter det. Skit enkelt.

St. Anton 11/12
Bjorsberg sa:
Tja jag och 6-8 polare ska till stanton nu i vinter, vi rör oss ner runt oktober/början av november.

Undar lite hur betalningen ser ut där, om man måste ha något österrikiskt konto av någon märklig anledning?

Även om man behöver något sorts visum eller så?
kommer vara nog om ni kommer ner runt den 10:e inte många ställen som har öppnat innan dess. Var 2st nu i vintras som kom sista oktober och dem kunde inte göra ngt med jobb osv fram tills den 10:e.

När du jobbar där nere så kommer du behöva öppna ett österikiskt konto, jag tipsar då om att gå till Volksambank som ligger mitt i centrala stanton och har bästa deals för säsongarna!

Och sedan kom ihåg att ni måste registrera e i Stanton om ni ska vara där mer än 3 veckor, för om polisen stannar dig och du har inte registrerat dig blir det en kostnad på 60 Euro..

St. Anton 11/12
Perkal sa:
Är lite sugen på en säsong jag med. Vet inte vart jag vill dock. Anton känns inte skidåknings mässigt som det ultimata men eftersom min tyska är lika med noll kan det nog vara bra med alla svenskar som befinner sig där!
Om jag gör en säsong så kommer jag inte att jobba där utan istället jobba ihop pengarna under sommaren och hösten och stanna så länge pengarna räcker! Och angående boende och resande så på reser jag med tåg smidigt och billigt med packningen. Och bor gärna bekvämt!

Lite om mig själv kanske jag ska skriva då om ni hittar något som kanske passar en så är jag ju självklart sugen:)

Kille som är 19år, bor i Stockholm och utbildar sig till rörmokare. Vältränad och rökfri(Kanske inte med ett par öl i kroppen), som kock är det inget att hänga i granen men är ju helt klart inte dålig, relativt städad av mig.
Gillar att festa, men om det kommer en dump under kvällen kommer jag helt klart prioretera skidåkningen om jag inte tar det lugnt och gör båda dvs. Lyssnar på rock och försöker lära mig spela gitarr så det är något man isåfall måste stå ut med, kan säga att jag spelat en längre period då dock.
Gillar även långa strand promenader. Nej, skämt åsido, har gärna någon att träna med under tidens jag är där och gärna ett skönt gäng som respekterar om man vill upp tidigt för en dump istället för att festa, vice versa.
Håller med! Stanton är grymt men tror jag ska kika på lite andra ställen! Är för tillfället inne på Mayrhofen då det är grymt stort och faktiskt även tyskarnas sidåkningsparadis(även om semestertyskar kanske ska undvikas;)) Håller på att leta lägenhet i den tidigare omtalda skidorten! Är 21 år, potttränad och sjukt sugen på den här säsongen! Drar mig verkligen inte för att lägga sig tidigt och vara först ut i backen! Dra iväg ett PM om du är intresserad!

St. Anton 11/12
Är också sjukt sugen att säsonga St.Anton i vinter! Men är det vanligt att man blir erbjuden boende om man jobbar som diskare etc på hotell? Eller har man bara tur som Bandgren om man får det? :D:D

St. Anton 11/12
Hjorthh sa:
Är också sjukt sugen att säsonga St.Anton i vinter! Men är det vanligt att man blir erbjuden boende om man jobbar som diskare etc på hotell? Eller har man bara tur som Bandgren om man får det? :D:D
Boende brukar du få med till jobbet om du inte åker ner med en del kompisar och vill bo tsm, eller fixat boende innan. vilket jag inte rekomenderar. finns så mycket boende runt och i stanton så man behöver inte oroa sig för boende!

Tillbaka
Topp