St. Anton 11/12

St. Anton 11/12
Jakobd sa:
Say what? Jag som efter många timmars forskande i olika trådar bestämde mig för att åka i mitten av november då det verkade vettigast för att skaffa boende och jobb.

Menar du att man inte får ut så mycket av att vara där i november? :rolleyes:

Förresten, vet någon hur det ser ut med anställningar av bartenders, görs de anställningarna tidigt på säsongen på plats som med de flesta andra jobben?
Jobben finns där, men de brukar bara säga att vi får se eller kom tillbaka senare. Enligt mitt tycke så säger de flesta så, sedan finns det ju alltid företag som samlar på sig med prospekts under den här tiden o sen återkommer de i början/mitten av december.

Tror det kan vara värt o komma dit i tid o visa upp sig o sondera terrängen. + att du kommer träffa massa skönt folk på stan som troligtvis kommer bli din butt-buddy det kommande halvåret =)

St. Anton 11/12
Har planer på att dra ner till st anton i december/januari. skön, go och glad 20årig skidåkare som nu vill ner och bara ha kul. åker själv och hade varit schysst att dela bostad med någon/några. inte alls kräsen på levnadsstandarden då jag är glad bara det finns väggar och tak för en hygglig slant.

Må väl
Jesper

St. Anton 11/12
Ringde skatteverket nyss för att försöka bringa lite klarhet i det här med att betala skatt. Blev dock snarare mer förvirrad än innan.
Fattade i alla fall som så att om man bor där kortare än 6 månader så ska man skatta på lönen i Sverige. Då ska arbetsgivaren alltså inte dra av någon skatt eller något när man får lönen? Fast arbetsgivaren betalar in vissa avgifter utöver skatten.
Hur fungerar det rent praktiskt? Vad ska jag göra, när ska jag göra det? Är det någon som kan tänka sig att förklara? Det känns som jag upplever att det är svårare än vad det är.

På skatteverket sa de även att jag var tvungen att fylla i en blankett (den här) och bl.a fylla i hur mycket jag kommer tjäna. Problemet är ju bara att jag inte vet hur mycket jag kommer tjäna.

Fan, nu låter det ju som jag är hur orolig som helst, men hatar att inte förstå någonting. :cool:

edit: stavfel

Senast ändrad:
St. Anton 11/12
cayjo sa:
Ringde skatteverket nyss för att försöka bringa lite klarhet i det här med att betala skatt. Blev dock snarare mer förvirrad än innan.
Fattade i alla fall som så att om man bor där kortare än 6 månader så ska man skatta på lönen i Sverige. Då ska arbetsgivaren alltså inte dra av någon skatt eller något när man får lönen? Fast arbetsgivaren betalar in vissa avgifter utöver skatten.
Hur fungerar det rent praktiskt? Vad ska jag göra, när ska jag göra det? Är det någon som kan tänka sig att förklara? Det känns som jag upplever att det är svårare än vad det är.

På skatteverket sa de även att jag var tvungen att fylla i en blankett (den här) och bl.a fylla i hur mycket jag kommer tjäna. Problemet är ju bara att jag inte vet hur mycket jag kommer tjäna.

Fan, nu låter det ju som jag är hur orolig som helst, men hatar att inte förstå någonting. :cool:

edit: stavfel
Skit i det där kompis, känn inga kymmer! Res ner, skaffa ett jobb, tjäna pengar och ha kul! Svårare än så är det inte :)

St. Anton 11/12
ohlle sa:
Skit i det där kompis, känn inga kymmer! Res ner, skaffa ett jobb, tjäna pengar och ha kul! Svårare än så är det inte :)
Haha jo, det är ju det som är planen egentligen! Men sen känns det inte superkul om man inser där i april/maj att man kommer få restskatt som man ska betala med de pengar man inte har ;)

St. Anton 11/12
delta sa:
Kolla dubbelbeskattningsavtalen pa nätet.
http://www.skatteverket.se/download/18.2132aba31199fa6713e80007772/360_0401_österrike.pdf
Later iof pa artikel 13 som det är österrike som skall skatta lönen sa lange inte arbetsgivaren är svensk och mindre än 183 dagar...
Aa det är ju den där 6-månadersregeln, så om man är där i 183 dagar+ så ska Österrike skatta lönen, men eftersom det bara handlar om 5 månader så är det i Sverige som man ska skatta.

Så det var därför jag undrade lite hur det gick till

St. Anton 11/12
Sa som du skriver nu antog jag att det skulle vara, verkade ju logiskt, men om jag förstar artikeln rätt sa skall trots allt AT skatta fran början... men det maste väl finnas nagon här som gjort det i praktiken med österrike... alla är väl inte skatteflyktingar...

St. Anton 11/12
Kände också lite så, om alla andra gjort det tidigare (om de nu inte är skatteflyktingar) så kan det ju inte vara så krångligt som man nu kan tycka.

St. Anton 11/12
Tja alla!

Såhär är det. Jag har förmodligen två jobb med boende inkluderat i St Anton. Jobben börjar i november någon gång. Det är två olika sorters jobb. Båda är på ett tvätteri som sköter tvätten åt de flesta hotellen i och runt St Anton.

Ett av jobbet är nere i tvätteriet. Sortera tvätt, mangla osv med österrikiska tanter. Det andra jobbet är som chaufför där man hämtar och lämnar tvätt på de olika hotellen.

Jag va nere i St Anton förra säsongen och jobbade på detta stället. Har jobbat med båda jobben. Tror att båda jobbet kommer vara heltid och man tjänar helt okej med pengar. Familjen man jobbar och bor hos är sjukt snälla och gulliga. Dom är väldigt bra att ha å göra med och hjälper till med alla papper och dylikt.

Jobbet nere i tvätteriet kan vara lite stressigt men är ändå ganska soft. Skönt att stå och hänga med tanterna.
Det andra jobbet när man kör skåpbil är lite stressigare och ganska tungt i omgångar.

Alla på jobbet är grymt sjysta och chefen Stefan är grym på det mesta. Han har haft många säsongare hos sig och snackar bra engelska. Jag kunde själv ingen tyska när jag kom dit men det löste sig ändå. Stefan kan också alla dom bästa ställena att åka på oavsett om man e nybörjare eller dålig. Han e helt enkelt grym!

Nu låter det som att jag säljer på detta jobbet sjukt mkt men det e faktiskt ett bra jobb om man kan tänka sig att jobba heltid.

E ni intresserade så maila mig på walbergpontus@hotmail.com

peace!

Hur som haver.

St. Anton 11/12
Tjena!

Jag har precis börjat planera mina veckor in för vintern och letar efter någonstans att bo. Jag letar efter en soffa eller liknande om någon skulle han möjligheten till att hyra ut en sådan.
Datumen jag skall vara nere är 18 december till 22 januari, Dock behöver jag bara boende mellan den 18/12 - 8/1. Så om någon har en soffa som dom vill hyra ut mot en fin peng så hör av er via pm eller dylikt! Hoppas vi ses. Peace!

St. Anton 11/12
Tacksam för all hjälp jag kan få, kontakter, nummer tips etc.

Kommer att vara i st Anton 17- 24 mars 2012 och letar efter någon som kan hjälpa oss att passa våra barn under denna vecka. Våra barn är 1,5 år och 3,5 år idag.

Ring 073-0206484 eller maila magnusjahnke@hotmail.com eller FR-mail.

St. Anton 11/12
Du behöver inte fixa det härifrån, när du kommer till byn så är det bara att gå till turistcentret och fråga efter en svensk barnpassare. Många extrajobbar som det i byn. En tjejkompis är uppskriven redan och hon är dansk.

St. Anton 11/12
Jag håller precis på att fixa jobb på ett av hotellen där nere! De söker en tjej till isf, då man delar ett dubbelrum på hotellet. Ca. 25-30 h/vecka, med frukost samt lunch + boende inkl. Lönen är inte förhandlad än. Så är det någon som åker ensam (antar att enbart tjejer var välkomna för jobbet) så hör av dig! (karolina_lisa@hotmail.com)

St. Anton 11/12
Tjennare !

Nu är jag i Klösterle/Stuben och säsongar pa en Freerideshop som kallas Skibase.
Tippsa om andra säsongjob kan jag inte eftersom jag inte vet nagra:)
Men om ni vill komma förbi och kolla vad vi har sa gör det gärna ! vi är mycket billigare än resten i Lech/zürs/St Anton. komm förbi och snacka lite, kanske man kan ta ett paar runs tillsammans!

Jag är tysk/svensk och snackar bade tyska och svenska :)

skriv om ni behöver ngt :)

skibase.net

St. Anton 11/12
Tja!

Vi är två grabbar som åker ner till St Anton nu på fredag och har endast bokat boende för en vecka för att söka jobb och boende. Tänkte kolla lite ifall det finns någon som har något boende som behöver fyllas eller ifall det finns någon/några som tänker likadant och vill dela boende. Har tänkt stanna hela säsongen ifall allt går som det ska!

Skicka gärna mail till linus_ponerup@hotmail.com eller skicka FR mail ifall ni vill ha lite mer info om oss.

Tack på förhand
Linus & Ogge

St. Anton 11/12
Tjenare!

Har en sängplats över under december månad till 6 januari för ca 5500kr. Busshållplats 50m från huset, tar 5 min till nasserein. Är litet men fräscht.
Jag själv kommer att ta mig ner runt 1-3 dec.

/Hannes

St. Anton 11/12
Nej, drar ner den 29 november men har hört att liftarna öppnar den 1 december och då kan det vara skoj med lite snö att åka på tänkte jag =) Eller är jag helt ute och cyklar?

St. Anton 11/12
Liftarna öppnar 2. Dezember i St Anton/Lech
Men om det snöar mycket innan des är skidomradet Sonnenkopf redan öppet ! dom öppnar när dom vill!
Sonnenkopf är perfekt för freeride och sedan 10 ar har det inte funnits ngn lawindöd.
Komm förbi och kolla in var shop Skibase.net i Wald am Arlberg.
Om Sonnenkopf har öppet slutet pa November är vi ochsaa uppe och aker !

St. Anton 11/12
Allt kommer inte vara öppet på premiären, rendl öpnnar senare med parken osv, skulle tippa enbart galzig, gampen och nassereinbahn.

St. Anton 11/12
ThomOhlin sa:
mattish0 sa:
ThomOhlin sa:
Flyger till Zurich, tåg därifrån sen!

Gustis: Rob här använder detta acc sen i Åre, och fu! Det måste vara snö :D
Hehe, vilken tid flyger du? Eventuellt samma flyg!
09:45 - 12:10 Stockholm, Arlanda (Terminal 5) - Zurich
Trafikeras av: Swiss | Flygplanstyp: Airbus Industrie A320-100/200
Jag flyger från Köpenhamn, anländer ca 13:00 i Zürich, har du bokat tåg än eller du tar det där på plats?

St. Anton 11/12
Kastar ut frågan i luften för att kolla läget.. Var nere förra säsongen och det är så att jag funderar på att åka ner igen, kommer jobba på samma ställe igen och börjar isf 19:e december och hade behövt någonstans att bo eftersom jobbet inte erbjuder boende. So, är det någon som har en sängplats över från 18:e dec till slutet av säsongen? :) PMA gärna isf!

Tillbaka
Topp