St Anton 13/14 Barnfamilj

Eyeline

Ny medlem
Hej!

Vi är en familj som tänkte tillbringa 1-2 månader av föräldraledigheten i St Anton i vinter. Vi är båda 30 år och har två döttrar, en 4 år och en 6 månader. Just nu letar vi bra och billigt boende, men framför allt andra familjer som är sugna på samma sak! Planen är att åka ner i slutet av januari och stanna till i början av mars. Det vore grymt att hitta andra barnfamiljsbummare att hänga med och ev dela barnpassning mm:)

Hör av er, ni som går i samma tankar!

Strunta i St Anton och kom till Serre Chevalier istället, vi är ett gäng smâbarnsföräldrar här som har det gött!
Jag har gjort flera vintrar i Anton för länge sedan, och Serre är mins lika bra, absolut bättre som smâbarnsfamilj (tycker jag). mvh AK

Hej AnnaKarin! Och tack för tipset om Serre Chevalier! Vi har faktiskt svårt att hitta boende i Anton (och nu börjar det ju närma sig!) så vi ska definitivt tänka på Serre Chevalier också. Är ni bosatta där nere eller "växelbor" ni på vinterhalvåret? Mvh Elin

Hej, ja det är lite knepigt att hitta boende i St Anton om man inte planerar att jobba. Det mesta boendet bygger på att man bor mer eller mindre inneboende hos någon "Frau" (ofta av växlande charm), det är verkligen inte lätt att hitta något eget. Och nästan alltid betalar man per person och natt, även om man stannar en hel säsong.. Vilket ger att man inte kan ha gäster hur som helst och får en stram hotellkänsla mest hela tiden. Lite knepigt om man är van att hyra en lägenhet och förfoga över den själv (vilket normala människor ju oftast är). Jag kan känna att det var ok när man var färsk ut ur föräldrarnas hus, men idag med egen familj etc kanske "not so much". Man ska ha rejäl tur att hitta en egen lägenhet.

Nog om det, Frankrike är precis tvärt om; Ingen "Madame" så långt ögat når, här uppmuntras folk att hyra egen lägenhet och för samma hyra knö in så många som fysiskt möjligt. Detta kanske på bekostnad av brandmyndigheternas mentala hälsa, men så är det i alla fall.

Vi växelbor inte utan bor i Serre året runt. Om ni vill ha tag i en lägenhet här så skulle jag ta kontakt med Urbania Villeneuve, Pierre & Vacances Serre Chevalier eller möjligen med den helt enastående lata och inkompetenta turistbyrån (men ibland kan de blixtra till :). Kanske även fråga dem på Serre-tråden hur de fick tag i sitt boende i Grand Sud.. Det är mina bästa tips just nu.

Lycka till och hoppas vi ses i vinter!

Förlåt, läste just att ni ju såklart varit mycket i st Anton så jag behöver inte föreläsa om hur boendesituationen ser ut där (som jag dessutom har en typ 10 år gammal bild av :)

Hej igen och tack för alla tips! Nu är vi supertaggade på Serre istället. Jag har, om sanningen ska fram, bara bott i Anton som hotellarbetande bum med boendet inkluderat tidigare. Och det var faktiskt också för 10 år sen, så svårigheterna att hitta boende kom som en överraskning för mig. Vi hoppas på bättre lycka i Frankrike:)

Vi kommer! Nu har vi fixat boende på Roc Noir, köpt flygbiljetter och kan knappt bärga oss:D Det enda vi egentligen funderar över är transfer från Grenoble. Det verkar ju vara lite knepigt, eller i alla fall dyrt om man vill åka direkt. Har AK några fler bra tips kanske? Tack och ses i vinter! //Elin

Tillbaka
Topp