St Anton kostnad

Puderjakt

Medlem
St Anton kostnad
Hej!

Verkar som att det börjar närma sig en säsong i St Anton!

Har försökt googla utan att riktigt få något svar som är skrivet i modern tid...

Vad kostar en säsong (4 månader??) allt som allt i St Anton? Utrustning har jag nästintill allt. Om jag ska jobba eller ej är oklart. Vill mest veta hur pass mycket man ska räkna att det går på.

Om ni har varit där i fjol eller någon tidigare säsong berätta hemskt gärna vad kostnaden slutade på för er.

Tacksam för svar!

Senast ändrad:
St Anton kostnad
Grovt räknat:

Boende ca 600 euro/månad (billigaste) = 2400 euro för 4 månader.

Liftkort: ca 750 euro vill jag minnas för ett säsongskort, jobbar du mer än 30h/vecka i minst 3 månader (tror jag det är) så får du tillbaka en större del av kostnaden för liftkortet.

Käk: Räkna ca 150-200 euro/månad om du vill leva någorlunda drägligt = 600 euro minimum för 4 månader.

Dryck (öl): Ojoj, billigt är det med svenska mått men allt beror ju på. Jag brände kanske 100 euro/månad om ens det.

Övrigt: resor till andra ställen? Försäkring? Annan utrustning? Lätt att bli sugen när man ser utbudet..

Totalt: 3850 euro för 4 månader och då lever man rätt snålt. Betänk själv att leva för mindre än 10.000 kr per månad på en turistort. Jag tror du ska räkna med att lägga runt 40.000 kr iallafall.

St Anton kostnad
vickepick sa:
Grovt räknat:

Boende ca 600 euro/månad (billigaste) = 2400 euro för 4 månader.

Liftkort: ca 750 euro vill jag minnas för ett säsongskort, jobbar du mer än 30h/vecka i minst 3 månader (tror jag det är) så får du tillbaka en större del av kostnaden för liftkortet.

Käk: Räkna ca 150-200 euro/månad om du vill leva någorlunda drägligt = 600 euro minimum för 4 månader.

Dryck (öl): Ojoj, billigt är det med svenska mått men allt beror ju på. Jag brände kanske 100 euro/månad om ens det.

Övrigt: resor till andra ställen? Försäkring? Annan utrustning? Lätt att bli sugen när man ser utbudet..

Totalt: 3850 euro för 4 månader och då lever man rätt snålt. Betänk själv att leva för mindre än 10.000 kr per månad på en turistort. Jag tror du ska räkna med att lägga runt 40.000 kr iallafall.
Fick svar av en lägenhetsinnehavare. 12000 euro för ett boende 1 dec till sista april, max 3 sängplatser. cirka 37-38k per person - bara boende(!) :lol: Detta var inte ens mitt i St Anton utan mot St Jakobs, en bit mot Pettneu från St Anton sett.

Vars hittar man dom billigare lägenheterna? Någon som vet?

Senast ändrad:
St Anton kostnad
Går att bo äckligt billigt i flirsch och pettan också för den delen. Dock en bit till stan. Beror vad du prioriterar. Bara supa är det ju mer najs å bo i stan för att det är nära hem. Vill du åka skidor kan du lika gärna bo en bit bort och lägga pengarna på bra käk

St Anton kostnad
Newlund sa:
Går att bo äckligt billigt i flirsch och pettan också för den delen. Dock en bit till stan. Beror vad du prioriterar. Bara supa är det ju mer najs å bo i stan för att det är nära hem. Vill du åka skidor kan du lika gärna bo en bit bort och lägga pengarna på bra käk
Det låter ju som ett bra alternativ!
Supa hinner man mog göra ändå.
På den här listan som turistinformationen i St Anton mailar ut tror jag inte det var något säsongsboende i Pettneu.

Vars får man reda på tillgängliga lägenheter i Pettneu? Har Pettneu en egen turistinformation?

St Anton kostnad
Puderjakt sa:
Newlund sa:
Det låter ju som ett bra alternativ!
Supa hinner man mog göra ändå.
På den här listan som turistinformationen i St Anton mailar ut tror jag inte det var något säsongsboende i Pettneu.

Vars får man reda på tillgängliga lägenheter i Pettneu? Har Pettneu en egen turistinformation?
Ja typ, när jag va där förra året och fråga fick jag en lista med boenden i pettan och flirsch. Testa och maila dom istället. Minns inte adressen eller så men finns på Google :) rekommendera starkt att ha bil om man bor där borta. Mer najs att åka och handla på den stora butiken i st jackob än att bära hem saker från spar inne i Anton. Finna även en lite bra butik i pettneu men större utbud på den stora, dock samma priser :)

St Anton kostnad
För att ge lite perspektiv. När jag bodde i flirsch första året pröjsade jag 1200 euro för hela säsongen.

Andra året bodde jag i pettneu, där jag istället fick betala ca. 2100 euro ungefär. St Anton ska du helt klart räkna med 600 och då är det billigt.

Allt som allt tror jag nog det är rimligt att räkna med att det går ca. 4000 euro. Beror dock helt och hållet på hur mycket du är ute och festar och hur mycket du unnar dig i backen etc.

Vet på rak arm att Hotel Pezina i Flirsch har en lägenhet i källaren (som är rätt äcklig) där du kommer undan billigt.

Som du säger så hinner man ju med att göra det mesta, krävs bara lite planering och tajma bussarna. Annars tar det ju inte mer än 20-25 min och då sparar du in en rejäl slant

St Anton kostnad
Olichor sa:
För att ge lite perspektiv. När jag bodde i flirsch första året pröjsade jag 1200 euro för hela säsongen.

Andra året bodde jag i pettneu, där jag istället fick betala ca. 2100 euro ungefär. St Anton ska du helt klart räkna med 600 och då är det billigt.

Allt som allt tror jag nog det är rimligt att räkna med att det går ca. 4000 euro. Beror dock helt och hållet på hur mycket du är ute och festar och hur mycket du unnar dig i backen etc.

Vet på rak arm att Hotel Pezina i Flirsch har en lägenhet i källaren (som är rätt äcklig) där du kommer undan billigt.

Som du säger så hinner man ju med att göra det mesta, krävs bara lite planering och tajma bussarna. Annars tar det ju inte mer än 20-25 min och då sparar du in en rejäl slant
Tack för bra svar!

Vill helst hitta ett billigare/prisvärdare boende än inne i St Anton.

Hur pass "långt bort" blir man om man bor i Flirsch alternativt Pettneu? Hur pass ofta går bussarna och hur mycket kostar dom?

Tänker så att man inte hugger sig själv i benet genom att bo i någon utav dom byarna.

Vars tyckte du själv att det var bäst att bo? Pettneu eller Flirsch?

Andra bra boendealternativ?

St Anton kostnad
Pettneu är rätt nära och väldit smidigt att ta sig in. Under dagen går bussarna väldigt ofta så inget att tänka på och det är gratis skidbussar. När det kommer till kvällen så brukade vi alltid samlas ett gäng och ta taxi in. Nattbussen kostar 5 euro så billigare med taxi.

Flirsch har också bussar som går rätt ofta på dagen tar dock mer än dubbla tiden att ta sig dit. Tror egentligen inte att det finns något som är bättre i denna byn mer än att priset är lägre. Här gäller nattbuss om du inte fyller en taxi vilket är ovanligt i dem trakterna.

Kanske inte "får" säga detta, men många som bor i St Anton har en längre färd ner till centrum än vad jag hade från Pettneu, med det sagt så bara för att du bor i Anton behöver det inte vara jätte mycket smidigare.

Du har Schnann (mellan pettneu och flirsch). Har väldigt dålig koll på den byn.

Och även St Jakob, personligen tycker jag inte det är värt att betala den extra slanten om man bor i st jakob jämfört med Pettneu.

St Anton kostnad
Olichor sa:
Pettneu är rätt nära och väldit smidigt att ta sig in. Under dagen går bussarna väldigt ofta så inget att tänka på och det är gratis skidbussar. När det kommer till kvällen så brukade vi alltid samlas ett gäng och ta taxi in. Nattbussen kostar 5 euro så billigare med taxi.

Flirsch har också bussar som går rätt ofta på dagen tar dock mer än dubbla tiden att ta sig dit. Tror egentligen inte att det finns något som är bättre i denna byn mer än att priset är lägre. Här gäller nattbuss om du inte fyller en taxi vilket är ovanligt i dem trakterna.

Kanske inte "får" säga detta, men många som bor i St Anton har en längre färd ner till centrum än vad jag hade från Pettneu, med det sagt så bara för att du bor i Anton behöver det inte vara jätte mycket smidigare.

Och även St Jakob, personligen tycker jag inte det är värt att betala den extra slanten om man bor i st jakob jämfört med Pettneu.
Nu är det då ivägskickat en rejäl drös mail till olika lägenhetsuthyrare! Någon måste ju ha ett tillgängligt boende...

Har du/ni också skaffat ert boende hemifrån, via exempelvis mail, eller har ni skaffat det på plats?

St Anton kostnad
Olichor sa:

Haha, ge dig ;) 2 min till Taps från Mooserkreuz och 2 min på ryggen ner till byn slår väl Pettan! :)

St Anton kostnad
Det slår absolut, försöker bara ge ett annat perspektiv. Det jag menar är att det inte är så super duper smidigt i alla lägen som man kanske tror. Sätter man det i perspektiv med vad man får betala så ska man i alla fall ha det i åtanken. Sen säger jag absolut inte att pettneu är bättre på något sätt ;)

Tillbaka
Topp