Stad och berg i Italien/Europa?

Hallå!

Jag och tjejen har börjat diskutera en eventuell flytt utomlands, jag vill bo någonstans i närheten av berg och skidåkning och föreslog Zermatt vilket snabbt sköts ned då tjejen som inte är lika entusiastisk som jag gärna vill ha närmre till en större stad och dessutom inte hade mycket till övers för Schweiz rent generellt. Norra Italien kom istället på tal men vi kunde inte riktigt hitta något ställe som passade perfekt. Finns någon här som har lite koll på bra platser i Italien (alternativt andra europeiska länder som inte är Schweiz) där det är nära till både stadsliv och stora berg med grym skidåkning?

Tack ska ni ha!

Mmm det är något jag också skulle vilja göra. Skall bara först....

Hur stor stad? Hur nära skidort?

Jag har hört att Genève skall vara OK då det är lite mer avslappnat än övriga Schweiz. Lite mer franskt :) 1 timme till Chamonix eller https://www.freeride.se/skidorter/portes-du-soleil/

Eller är Chamonix stort nog? Milano?

De givna: Turin och Milano

Några alternativ utanför Schweiz som har bra skidåkning runtikring:

Nice, (Frankrike) 350000 inv.
Innsbruck (Österrike) 125000 inv.
Bolzano (Italien/Sydtyrolen) 100000 inv.
Bergamo, Lombardiet, Italien, 120000 inv.

Har aldrig åkte i Sierra, men det kan ju vara ett annorlunda alternativ.
Granada, Spanien, 250000 inv, (nära Sierra Nevada)

Martigny om du vill ha nära till sjukt många grymma skidorter.
Men staden ligger ju i Schweiz och är dessutom riktigt trist....
Men jösses vilka skidorter inom en knapp timmas körning!!!

Det beror ju som sagt på hur stor stad det måste vara. Själv säger jag Chamonix. Det är ju en stad i sig, om än inte jättestor. Där finns ju både åkning och andra aktiviteter så det räcker och blir över.

Annars är det väl som många redan sagt, Geneve, Milano och Turin. De två sistnämnda har dock problemet att motorvägarna är svindyra så det kostar en slant att ta sig. Enkel resa från Milano till Courmayeur, upptäckte jag i lördags, är 300 spänn bara i motorvägsavgifter. Men samtidigt, från Milano når du Chamonix på 3 timmar och det mesta i Aostadalen på max 2 timmar.

En stad som väl ingen nämnt annars är ju Grenoble. Därifrån Når du ju Les 2 Alpes, Alpes d'Huez, La Grave och Serre Chevalier på 2,5 timme (till Serre som är längst bort på den vägen, de andra ligger närmare) Sen kommer du snart till Montgenevre och därmed Via Lattea som är gigantiskt. Åker du istället norrut har du Val d'Isere/Tignes, Val Thorens eller Bonneval på ca 2 timmars avstånd. Du har också en vettig Norwegian-flygplats strax norr om stan så du lätt kan flyga hem till Stockholm (så länge du åker på lördagar) Måste stan vara jättstor kan du lägga på en dryg timme till på restiderna och vara i Lyon.

Nu vet jag inte varifrån motståndet mot Schweiz kom men i helgen körde vi också från Lausanne till Chamonix och det är ju bara 1,5 timme ungefär. Du har även Zermatt ungefär lika långt bort. Misstänker att du kan ta dig till Engelberg/Andermatt och några till på ungefär samma tid från Lausanne (fin stad dessutom med sjukt fin utsikt över Lac Leman). Över lag är ju Schweiz smått fantastiskt när det gäller transporter. Motorvägen funkar skitbra och ingenting är långt bort i tid.

Tillbaka
Topp