Stålkant.

lundgrenpk

Medlem
Stålkant.
Har sökt lite men inte hittat nått bra svar.

Mina stålkanter är typ helt körda efter några månaders åkning, finns inte en chans att dom skulle klara mer än 1 säsong om dom nu ens klarar 1..
Gör jag nått fel när jag railar eller ska man helt enkelt vara tvungen att köpa nya varje år?

Stålkant.
själv åker jag snowboard men mina kanter håller rätt bra har kört med min bräda i ett år o kanterna finns kvar, Men hur kan era kanter va så körda efter några månader?

Nu har jag köpt en ny bräda den heter nitro swindle och den har dubbelt så mkt stålkanter kanske dom skulle göra så med skidor också?

kör med begagnade skidor iaf inte så dyra om du är tvungen o köpa nya varje år. måste man ens ha stålkanter om man kör rails? man slipper ju massa hugg o sånt fast du kanske kör park osv..

Stålkant.
Blir väll lätt en liten vinkel mellan skidan och railen vilket innebär högt trycka på stålkanten med en bräda måste man raila plant annars brukar de sluta illa.

Stålkant.
går typ inte att "Renovera kanter" man kan däremot planslipa skidorna och på så vis skala kanterna så att hela kanten blir fräsh och fin igen.. dock är detta svårt att göra bra på sönderrailade skidor eftersom att det kommer att bli så tunn kant kvar.. lika bra att köra på tills kanterna lossnar utan att lägga pengar på att försöka laga dem om man endå ska raila mera på dem!

till frågan så ja, man måste tyvär köpa nya relativt ofta om man railar mycket, eller så får man åka med trasiga stålkanter.. de funkar helt ok så länge de inte är försäsong och stenhårt i pisten! Alternativt kan du ju sluta raila eller dra ned mycket på railandet..

Som sista alternativ skulle jag säga att skaffa ett par "hopp" skidor som du inte kör rails med om du vill ha lagg med bra stålkanter också! ;)

Lycka till
/jeppe

Stålkant.
Själv tycker jag inte det spelar någon större roll med stålkanter eller inte. Dock hänger jag enbart i parken. Mina för skidor (Armada ar6) körde jag på i 3 säsonger. Och kanterna är så gott som hel kvaddade eftersom jag railar mycket. Ända gången jag har saknat kanter är då man ska med farsan ut och vis några schyssta carvin svängar, då haschar man till så ligger man i backen som ett fån och åker ledsen tillbaka till parken.. haha näe men sen är det alltid soft att känna att man har kontroll på en isig kick villket inte går utan stålkant :>

Men om man railar så är man oftast en parkråtta och då spelar det nog inte så stor roll för dom flesta . :)

Stålkant.
Av: sears | Idag 17:20 Citera
stålkanter är förjävla överskattat det går och carva ändå:)

Helt rätt! men då ska man jävlar ha benmuskler :) !

Stålkant.
Ja jag klarar väll mig utan stålkanter, tänkte bara fall det gick göra nått lätt så man slapp kvaddade kanter efter nån månad :d
Tack för svar !

Tillbaka
Topp