Stålkanter och dess kvalite!

Jag har just varit nere i källaren och "dragit över" stålkanterna för femtielfte gången i år eftersom de tappar skärpan efter ett par dagars åkning. Vid vilket intervall slipar ni stålkanterna?? Det verkar vara stor kvaliteskillnad på olika märken samt modeller eller har jag kommit över ett måndagsex?? Jag har provåkt skidor med ett grymt kantgrepp (självklart har olika skidor olika bra kantgrepp... men ) som inte slipats på en hel säsong. Och när jag inspekterade dessa noggrannare (nageltestet) så var kanterna bra mycket vassare än mina. Visserligen kan det ha att göra med att jag klotar en hel del och då nöts kanterna.... hmm.... onaturligt!
åter till frågan: Vid vilket intervall slipar ni stålkanterna??
Svara självklart i skiddagar!!

mvh Gunther..

Jag slipar mina ungefär 1gång per 6-7 skiddagar. Då menar jag alltså vanlig kantslipning. Planslipning blir ungefär 2 gånger per säsong.
Sedan beror ju kantgreppet mycket på skidan. Bredd, hårdhet o.s.v. Är man inte feg för att krypa ner och kanta ordentligt även där det är isigt så kan man få bett även med hyfsat oslipade skidor.

Skillnad på kvalitet. Utan vetenskapliga aspekter, gör "butikstestet", dvs bara känn med handen och ögat, på t ex Stöckli och Extrem. Utan att vara partisk så upplever väl även en novis, en uppenbar skillnad i kvalitet.
Nu är det väl inte precis bara stålkanten som avgör hur bra bettet är, men börja där.
/K

bryner du bort råeggen från kanten då?
Jag har inte behövt planslipa någon gång, jag bryner bara baskanten försiktigt då och då och tar bort ojämnheter och råeggen när jag har filat sidkanten.
Jag har också märkt att mina stöckliskidor håller skärpan grymt mycket längre än mina gamla salomonskidor.

Vad ska man använda när man slipar egentligen? e det lönt att lägga ut 400 på en riktig kant-slipare eller finns det billigare alternativ?

Kul att det är någon som tar upp ämnet, jag är väldigt novis på området slipa, finns det någon sida som tar upp ämnet lite mer ingående?
Vallning? Ni som har kört seriöst för hundradelar, är det något specielt märke som är bra när det är glidvalla?
När man "borstar" skidorna vad hjälper det?
Vill gärna förstå va man själv gör då alla här nere i södra Sverige har dåligt me kunskaper.

Tackar för mig!
/Daniel

Tillbaka
Topp