stålkanter

stålkanter
det är det första jag gör när jag köper nya lagg, bara att gå lös med en fil. hällre slöa kanter änn ett fett hugg och göra faceplant.

stålkanter
Vad är poängen med att köpa nya skidor, bara för att slipa bort stålkanterna på dem direkt?

stålkanter
Det är lungt! kanterna kommer förstöra sej själva, kanter på twintips är som du kanske kan förstå mkt självmordbenägna.

stålkanter
ja du skall slipa ner kanterna, du behöver ju inte dra av dom helt men du vill inte köra rails med nyslipade kanter kan göra precis hur ont som helst.

stålkanter
Gör kanterna slöa vid midjan på skidan! precis under bindningen, behöver ju inte vara på hela skidan! Jaf antog att du va nybörjare så nose/tail är inget du hanterar än!

Peace!

stålkanter
Jag railar inte med mina skidor fören dom är så slöa att jag inte riskerar att hugga.
Känns otroligt skönt att ha fina kanter så brukar vara rädd om dom så längde det går, sen railar jag.

stålkanter
Tror ni missförstod. Vad jag menade var att det är onödigt att köpa ett par nya skidor om man ändå ska förstöra dem. Lika bra att bara använda ett par gamla och raila med?

stålkanter
Skiller sa:
BigAir sa:
Jag railar inte med mina skidor fören dom är så slöa att jag inte riskerar att hugga.
Känns otroligt skönt att ha fina kanter så brukar vara rädd om dom så längde det går, sen railar jag.
Amen
orka för fan!! så du ska vänta några veckor med att köra ett rail bara för att du har nya lagg? hell no!!! skidor är till för att åkas på, oavsett underlag.

stålkanter
Du kan ju runda av kanterna lite runt mitten av skidan. så har du fortfarande lite kanter kvar ute i ändarna att få grepp med. Sen beror det ju på lite.. vill man göra det ordentligt tar man fram vinkelslipen så man får dem riktigt runda.. annars kan man ta en fil eller bryne och göra det lite försiktigare.

Sen kan man ju fundera lite på vad man gör osv, många tycker man är idiot som åker sönder sina skidor eller sin bräda på rails och saker. Men man köper ju grejjorna för olika saker. Vissa vill träna kortsväng i tajt trikå och andra har stora kläder och åker rails. Sen finns det ju galningar i konstiga hjälmar liknande dartvader som åker fort som fan i skogen å droppar klippor med puder landning.

Själv tycker jag det är kul att åka rails och offpist. Mjuk nypistad pist är ju också jätte fint ibland. Men den typen av åkning behöver jag ju inga vassa stålkanter till? Vassa kanter behöver man ju bara om man ska åka hård eller isig pist. Det är inget jag tycker är kul.
Men när man åker pipe brukar det vara bra med lite kanter, Så jag har kommit på ETT tillfälle jag vill ha vassa kanter.

Varför ska man spara på en skida eller bräda som är ny? Är det inte roligare att använda den direkt när den är ny och häftig? Förra årets grejjer är ju förra årets snö?

stålkanter
behöver man oroa sig för att skidor som inte har ner slipade kanter ska hugga fast om man bara kör boxar och rails som finns i parker ? eller behövs kanterna bara slipas ner om man ska köra tex trappräcken ?

stålkanter
äh, om du vet hur man kör rails så är det lugnt. de är ju inte alls lika vassa efter bara några rails. skrapa lite mot railet istället för att köra med fil.

stålkanter
Jag funderar på att slipa ner kanterna på min bräda men bara i midjan, för att kunna raila. Nån som har testat detta? Går det forfarande bra att köra i pisten eller släpper det när man svänger?

stålkanter
Et godt tips!! Slip de ned!! Jeg hadde ikke gjort det når vi railet en urban ail sist sommer...Det gikk direkte i en face plant!! knust nese!!! Not good!! Så begynn å fil!! :D

stålkanter
Veckans svar presenterades av: Hojvall!

Inget mer behöver sägas, alla köper sina skidor till olika saker.
Jag lägger inte 5 papp på ett par lagg för att ha tråkigt i backen bara för att grejerna e ny.

Tillbaka
Topp