stålkantsproblem.

gcode

Ny medlem
stålkantsproblem.
tjena,

stålkant "högre" än belag, antar att belaget tryckts ihop längs med kanterna på brädan av okänd anledning. Leder till att det "nyper", speciellt på hårt underlag då stålkanten ligger i även på insidan. Sjukt irriterande och osoft känsla.

Nån som haft samma problem och löst det på något bra sätt?

Vet att folk jag känner haft samma problem back in the days, men inte lyckats lösa det trots slipande av kanterna och även planslipning.. Men antar att det är den vägen man får gå, och hoppas det löser sig?

stålkantsproblem.
När du svänger blir det väldigt hög friktion mellan kanten och underlaget och det blir väldigt varmt. Vissa belag är känsligare än andra för detta slitage och därför kan detta problem uppstå ganska snabbt om man carvar i hårda backar.
Att alltid ha nyvallat hjälper lite. Du kan behöva valla innan varje dag du ska åka för att belaget ska vara skyddat. PLanslipning kan fungera men om det inte gör det så rekommenderar jag att du börjar åka på ett annat märke som använder bättre material i belagen.

stålkantsproblem.
Aight! Tack för bra svar!

Provar att slipa först, annars epoxy. sen ger jag väl upp..

Sjukt ändå att det används belag som inte klarar den friktionsvärmen nowadays, borde dom ha rätt bra koll på tycker man.. Är väl vana med slask å puder där borta kanske. Funderade ett tag om det va jag som vallade på för hög värme, men du har nog rätt, känns logiskt mot hur brädan ser ut, torrt och ojämnt belag precis längs med kanterna.

stålkantsproblem.
funkar inte en planslipning så släng skiten. Typiskt tecken på en skräpig bräda. Vad är det för märke ?

stålkantsproblem.
Hysterisk priskonkurrens gör brädorna riktigt usla. Går knappt att planslipa en budgetbräda.
Många brädåkare vill bara lägga 2000-3000 kr för en bräda men då får man bara skit.

stålkantsproblem.
Jag har samma problem med min Bataleon Airobic, får se om jag får samma problem med min kommande Bataleon Fun.Kink.

Frågan är dock om det är pga svängar i pist eller vikt när man hoppar och landar väldigt för mycket på skär.

Det lär man väl märka rätt fort dock då båda dessa brädor kör med samma belag och jag inte ska använda fun.kinken i hopp.

Mitt kommer under bindningarna på hälkanten, men det är väl för att man har mest tryck där oavsett om det rör sig om svängar eller hur man landar :/

Jag åker överallt och älskar bränna på djupa/snabba skär i blåa/röda backar, offpist, skog, hoppa i röda och nöta rails så vi får se om det blir någon skillnad på den andra brädan

Blir det samma skit med Fun.Kinken så vet jag att Extruded basen inte håller för min typ av åkning så då får jag till nästa säsong skaffa en bräda med Sintered base, så antingen en Bataleon G.W. / Lobster Parkboard eller om jag går upp i hårdhet till en Bataleon Goliath (om jag inte helt byter märke)

fredric84 sa:
Hysterisk priskonkurrens gör brädorna riktigt usla. Går knappt att planslipa en budgetbräda.
Många brädåkare vill bara lägga 2000-3000 kr för en bräda men då får man bara skit.
Min bräda kostade 4400kr vilket hamnar långt utanför ditt skitexempel

Senast ändrad:
stålkantsproblem.
Thomsson sa:
Linder: Batlaeon GW är sjukt bra, bästa bataleonbrädan jag haft.
Mjo, älskar min Airobic och kände inte så stor skillnad på skidtestet mellan Airobicen och G.W. vilket iofs inte är så konstigt. Fast är det nu så att Lobster Parkbaord också har sintered så känns inte riktigt G.W.n värd 80€ mer :P

Eller om det är som bluetomato skriver att lobster parkbaord också har extruded medans lobsters sida säger sintered så är det ju helt klart värt dom extra pengarna, speciellt med tanke på att nästa års G.W. är lila :D:D:D:D

stålkantsproblem.
Yes, det vet jag men tyckte inte det va så stor skillnad men ska prova det igen nästa skidtest. Parkboarden ska ju även vara mindre vridstyv än airobicen för att lättare kunna locka på railsen så mellan Parkbaord -> G.W. bör man ju känna skillnad i brädans vridstyvhet med kevlarsträngarna men tyckte inte riktigt det va någon "oj vilken skillnad" upplevelse mellan G.W. och Airobic fast då hade jag iofs bara kört 3 veckor på brädan :)

stålkantsproblem.
Nej, på sjävla testet så kände jag ingen skillnad förutom vridstyvhet. Men sen när man kört GW nån vecka så märker man att det är bättre pop och overall en livligare snowboard.

Värt pengarna enligt mig :) Men airobic är ju riktigt rolig den också. Typ alla bataleons parkbrädor är ju roliga, skulle prövat en fun kink när man var på testet :/

stålkantsproblem.
Har en Lobster Parkboard Sketchy Alley och hade en Airobic innan. De har exakt samma flex, GW har dock extra kevlarinlägg som Thomsson nämnde. Däremot så har Lobster Parkboard sintered base och samma inserts som GW, så med andra ord är Parkboarden en GW utan kevlarstringers. Hörde med Bataleon och de bekräftade allt detta samt att flexet är identisk mellan Parkboard och Airobic. Samma sak med Jibboard och Disaster, och Freestyleboard är en något styvare Evil Twin (kanske som Bataleon The Boss som kommer 13/14?). Disastern har andra inserts (4x4) än Jibboard (4x2) och är därför lite billigare, Disaster Gulli Edition har dock samma inserts som Jibboard.

Win-Win situation egentligen, det ger ju oss fler graphics-alternativ att välja mellan :P

Lustigt är dock att Jibboard och Freestyleboarden är "dyrare" än Bataleons motsvarighet medans Parkboard är "billigare" än sina motsvarigheter (samma pris som Airobic men sintered base + fler inserts).

Senast ändrad:
stålkantsproblem.
När du hörde med bataleon vem pratade du med då, eller vart frågade du? :)

Rasmus på Extra evil sa iaf att jibb o park va mindre vridstyva för att lättare kunna locka jämfört mot disaster o airobic/g.w. annars likadant flex

MEEEEEN denna härliga diskussion är ju faktiskt jävligt offtopic :D

Någon som haft detta problem med en Sintered base bräda?

Senast ändrad:
stålkantsproblem.
haha sant, bra off topic :) Har haft en gammal och sliten Airobic (extruded) som jag fyllde i längs hela stålkanten men gjorde det mest bara för att, kände ingen skillnad i pist, den hade ändå knappt några kanter kvar så... Men har aldrig haft problem annars... Håller dock med om att sintered är bra mycket hårdare än extruded.

Nej, jag brukar maila direkt med Bataleon, känns som de har bäst koll där, deras tech guys verka sitta där, plus att man ibland kan få reda på lite extra godis eller va de har på g osv :P

Kände personligen ingen skillnad mellan de men det kanske är det who knows, båda är mjuka men inte noodles iaf :D

Förresten här har ni nästa års:

http://www.zuzupopo.com/xe/index.php?mid=catalog&category=81892&page=5&document_srl=83674

http://www.zuzupopo.com/xe/index.php?mid=catalog&category=81892&page=5&document_srl=83636

Senast ändrad:
stålkantsproblem.
Intressant tråd här pöjkar!
Angående låg budjet så har jag upplevt det här på både burton o forum tidigare så är det bara.
Tror att påfrestningen av belaget är så mycket större på brädåkning än tex skidor på grund av sättet man bromsar och åker.
Jag upplever att man känner kanten när man kör på boxar och även i pisten när du sen stääler brädan så rycker de i den.

funderar på att gå över till goliath brädan o hoppas det belaget är bättre/hårdare.
Föredrar freestyle modellerna mer nu förtiden då jag gillar att åka allt.

stålkantsproblem.
Planslipade och det funkade faktiskt bra ett tag efter det. börjat komma tillbaka lite vid bindningarna på hälsidan men inte så att det stör speciellt mycket.

Dom jag köpte brädan av hade hört en till med samma problem på en Academy bräda, en kompis samma problem på en Artec och läste nån här över som hade problemet med Bataleon.. Min är en dinsosaurswilldie. Alla dom märkena görs på samma fabrik, kanske nåt samband där? eller åtminstone en konspirationsteori.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp