Ställa in dynafit radical

red_tag

Medlem
Kan någon beskriva för mig hur jag ställer in ett par radical ft 12.
Först plastbiten för rätt längd, sen stora/lilla skruven?

Längden ställs med plastbiten på den skruven för en riktigt stor stjärnmejsel som är längst ner. Horisontalutlösning (det som normalt ställs på tådelen på en alpinbindning) är den stora (gigantiska) plattskruven (skruvas med fördel med en enkrona), vertikalutlösning (det som normalt är tådelen) ställs på den lilla skruven för plattmejsel som sitter en bit in i huset.

På dynafitbindningar har jag upplevt att jag måste ställa upp horistonalutlösningen något mer än "vanligt" för att undvika tjuvlös, var alltid noga med att allt sitter rätt och lycka till! :)

Det är otroligt noga med längden, har du 2 mm för långt så är det som att ha din 3 och bindningen löser för ingenting.

Ja vet. Har kört ner plastbiten så att den ligger på piggarna sedan dragit så att den precis fastnat. Hur brukar folk göra? Drar ni upp din mer än vanligt?

På din beskrivning verkar det som du gjort rätt. Om du när du tar på bindningen först drar åt frambindningen i gåläge och tar några "luftsteg" så att eventuell is i hålen tvingas ut och sedan trycker i hälen och ändrar frambindningen till åkläge så ska du slippa tjuvlösning. Jag kör med samma inställning som på alpinbindning och ser ingen anledning att dra bindningen hårdare för att det är Dynafit.

red_tag sa:
Ja vet. Har kört ner plastbiten så att den ligger på piggarna sedan dragit så att den precis fastnat. Hur brukar folk göra? Drar ni upp din mer än vanligt?
Egentligen "ska" den vara inställd så att plastplattan precis går att dra ut, men det är ju en minimal skillnad.

Ni som använt dynafiddle en stund. hur ställer ni tån? Är det låsa som gäller, eller funkar det att köra på någon annan inställning (straightlinar mt doom och droppar 100meters till frukost)

Brukar inte låsa tån annat än i "don´t fall" lägen. Med de nyare Dynafitmodellerna så är tådelen förstärkt med bredare stöd under de "vingar" med piggar som låser fast pjäxan. Verticalbindningen går att modifiera genom att montera "powerplates", dvs stöd under "vingarna. Tidigare löste bindningen ut även med låst tådel eftersom metallen fjädrade vid kraftigare fall men med de nyare bindningarna skulle iallafall jag inte rekommendera att låsa tådelen i onödan. Radicalmodellen har ju även en helt ny tådel med sidostöd som eliminerar risken med tjuvlösning vid kraftiga sidoslag som tydligen förekommit med breda skidor och åkare i hulkensize.

Det verkar vara lite olika för person till person vad man har för erfarenheter. Skulle säga att behandla bindningen som om du ska finna din DIN (hö hö...) för första gången och inte vet vad du ska köra på. Börja lågt och jobba dig uppåt. Då menar jag främst om / hur mycket du ska låsa tån, bindningen DIN-inställning kan du säkert klura ut ett bra värde på (botten och ett halvt varv tillbaks.. ;)

Mina gula DIN10or kliver jag ur (tådelen) bara jag typ tar ett kraftig staknings-tag eller stampar till på hård snö, om jag inte har den låst alls. Har inte riktigt fått kläm på hur jag ska ha den än, men tror två klick är bra för mig. Andra kör olåst utan problem.

Men när du ska köra mallory så låser du såklart tån hela vägen hursomhelst.

EDIT: skyll inte på mig om du bryter benet i tusen bitar om du trillar i tungpuder med tådelen låst. Just detta hände en bekant i första svängen på första åket ett par säsonger sen...

Senast ändrad:
FF sa:
Det verkar vara lite olika för person till person vad man har för erfarenheter. Skulle säga att behandla bindningen som om du ska finna din DIN (hö hö...) för första gången och inte vet vad du ska köra på. Börja lågt och jobba dig uppåt. Då menar jag främst om / hur mycket du ska låsa tån, bindningen DIN-inställning kan du säkert klura ut ett bra värde på (botten och ett halvt varv tillbaks.. ;)

Mina gula DIN10or kliver jag ur (tådelen) bara jag typ tar ett kraftig staknings-tag eller stampar till på hård snö, om jag inte har den låst alls. Har inte riktigt fått kläm på hur jag ska ha den än, men tror två klick är bra för mig. Andra kör olåst utan problem.

Men när du ska köra mallory så låser du såklart tån hela vägen hursomhelst.

EDIT: skyll inte på mig om du bryter benet i tusen bitar om du trillar i tungpuder med tådelen låst. Just detta hände en bekant i första svängen på första åket ett par säsonger sen...
FF. Om jag bryter benet pga låst tå, så ses vi i rätten. :)

Det absolut viktigaste är hur man klickar i bindningen i tån. Processen har varit uppe i många äldre trådar och snorkel nämner den lite kort ovan.
Jag har åkt rätt många år på vertikal bindningen och tidigare körde jag nästan alltid på det första slappa låsläget. De sista två åren har jag dock åkt mer och mer med öppen tå och det har funkat bra så länge man inte slarvar med klicka i proceduren. Men även om öppen tå har funkat bra på det stora hela har man ändå en lite gnagande känsla i bakhuvudet att det inte riktigt är att lita på till 100%.

I år har jag monterat en radical tådel på skidorna. Gjorde först lite vardagsrumstester med vertical tån enligt denna film:

Kunde rätt enkelt reproducera det han gör i filmen med öppen tå. Testade även samma sak med det första slappa låsläget vilket gjorde det betydligt svårare att få ur tån, men inte helt omöjligt. Att man kommer ur bindningen i det första låsläget är nått jag även praktiskt verifierat i flertalet krasher... :)

Hur som helst, vid samma test med en radical tå kunde jag omöjligt trycka ur pjäxan med sidkrafter mot tån. Låset var helt öppet och det fanns inga tendenser till att tån var påväg att öppna sig. Metallkanterna på sidorna i radical bindningen verkar stoppa detta bra! Tror även att radical serien fått styvare fjädrar jämfört med tidigare bindningar (undantaget vertical FTZ12). Tycker mina tester med radical såg riktigt förtroendeingivande ut och planen är att köra denna bindning med öppen tå tills motsatsen är bevisad.
(Jag gjorde en ful-uppgradering och köpte lösa radical tår från nått ställe i tyskland där dom såldes som tillbehör till splitboards till bra kurs. Runt 1300:- paret.)

LawndartGustav sa:
Har ni hört något om att man bara ska vrida häldelen åt ett håll? och spelar det roll på Plum Guide?
Verical FT går att vrida åt båda hållen. Radical FT har en markering att den endast skall vridas medurs. Vet ej varför ej heller hur det är med Plum.

sjo_orret sa:
(Jag gjorde en ful-uppgradering och köpte lösa radical tår från nått ställe i tyskland där dom såldes som tillbehör till splitboards till bra kurs. Runt 1300:- paret.)
kommer du ihåg var du hittade dessa? kanske man kan bygga ihop ngt billigt

sjo_orret sa:
Det absolut viktigaste är hur man klickar i bindningen i tån. Processen har varit uppe i många äldre trådar och snorkel nämner den lite kort ovan.
Jag har åkt rätt många år på vertikal bindningen och tidigare körde jag nästan alltid på det första slappa låsläget. De sista två åren har jag dock åkt mer och mer med öppen tå och det har funkat bra så länge man inte slarvar med klicka i proceduren. Men även om öppen tå har funkat bra på det stora hela har man ändå en lite gnagande känsla i bakhuvudet att det inte riktigt är att lita på till 100%.

I år har jag monterat en radical tådel på skidorna. Gjorde först lite vardagsrumstester med vertical tån enligt denna film:

Kunde rätt enkelt reproducera det han gör i filmen med öppen tå. Testade även samma sak med det första slappa låsläget vilket gjorde det betydligt svårare att få ur tån, men inte helt omöjligt. Att man kommer ur bindningen i det första låsläget är nått jag även praktiskt verifierat i flertalet krasher... :)

Hur som helst, vid samma test med en radical tå kunde jag omöjligt trycka ur pjäxan med sidkrafter mot tån. Låset var helt öppet och det fanns inga tendenser till att tån var påväg att öppna sig. Metallkanterna på sidorna i radical bindningen verkar stoppa detta bra! Tror även att radical serien fått styvare fjädrar jämfört med tidigare bindningar (undantaget vertical FTZ12). Tycker mina tester med radical såg riktigt förtroendeingivande ut och planen är att köra denna bindning med öppen tå tills motsatsen är bevisad.
Frågan är ju om det är en fördel eller nackdel om skidan lossnar efter en sådan sidosmäll?
Jfr Knee binding tråden
video ow8bxK7X9s4]video[/MEDIA]

Ang vrida åt ett håll.

På Radical serien är tanken att det bara går att vrida åt ena hållet. För att vid gåläget på skrå inte tappa hälhöjaren pga att vridmomentet blir för högt. 2012 bindningar hade en Pinne i huset som gjorde den funktionen. Årets bindningar 12-13 har en yttre mekanisk stopp för att vrida åt båda hållen.

Plums går mig veterligen att vrida åt båda hållen.

Å svar på första frågan om avståndet. På Vertical serien och Radical serien ska avstådet vara 5,3mm. Inte mer och absolut inte mindre än 4,8mm.

Tå flärpen går att ha i vanligt åkläge. För normal åkning och för vanliga åkare. Har man problem kan man dra upp flärpen ett snäpp till. "De är inte låsta nu" Utan behöver mer kraft för att lösa ut. För hårdare åkning och tyngre åkare. Även vid uppkört och annat slagigt underlag.
Sen är det ingen skillnad på utlösningen för ytligare ett snäpp upp förän hela vägen upp då de är helt låsta.

mvh Mattias Skantz. Jobbar åt Dynafit. Fråga mig vid mer frågor.

När man skruvar på den lilla skruven (horisontalutlösningen) ser man ju på en skala vilken DIN man ställer in den på. Men det samma gäller ju inte för den större skruven(vertikalutlösning) hur vet jag hur mycket jag skall skruva in denna för att få inställningen jag vill ha?

Någon som har koll?

Den har en kant som du ser är lite spetsig. Följ sträcken ut från skalan till kanten och matcha mot spetskanten på skruven (den stora)

Tillbaka
Topp