stance

stance
som sagt prova dig fram stancen är nått personligt.finns inget rätt eller fel men vill du se pall ut i parken borra upp nya hål så det i alla fall blir sisådär 60cm stance det har jag sätt att många tycker är ballt.

stance
SombreroSnow: Vill bara påpeka att det beror ju på lång man är och hur lång brädan är. Jag är 194 cm lång och kör med 60 cm i stance på en 168 bräda och det är inte speciellt brett för mig. Funkar bra till allt. Relativt sett så kanske det motsvarar att någon som t ex är 170 cm lång, åker på en 150-bräda med 48-50 cm i stance.

"Brett" isär brukar vara tryggt och skönt för balansen om man hoppar och trixar mycket och smalare stance om man bara vill ha bra klipp i carvingen.

(Som en parentes kan jag nämna att nån gång i mitten på 90-talet så hade exempelvis Burton ett insertmönster som tillät en stance på upp till 65 cm på några av sina brädor. K2 ville ju inte vara sämre så dom stoppade i inserts med möjlighet till ända upp till 70 cm stance... Och det på en bräda som jag tror var nånstans runt 158 cm lång. Ballt eller idiotiskt? Jag tyckte det såg idiotiskt ut när killar som var kanske 175 cm bara för se balla ut NATURLIGTVIS maxade stancen. Det märktes på deras åkning också och jag tror nog att alla sansade sig och flyttade ihop bindningarna.)

stance
jag har sett en tabbel för att få en allroundstance , nån ggn..

ju smalare stance ju lättare att rotera, ju bredare stance ju bättre balans.. det är fysisk fakta..

sen stod det nått typ så här.. ----->

mät från ditt knä (mitt på knäskålen typ) och ned till din fotknöl,, ta sedan detta mått och använd till stance-mått.... från mitten av bindningen till mitten av den andra så klart..

:D

fattar nån ?

stance
Tror det var nån här som länkade till den här sidan för längesen:
http://www.cs.uu.nl/~daan/snow/stance.html

Precis som många av er redan har skrivit:
Bred stance = bättre balans, lite svårare att snurra. Jag tycker även att det kan vara svårare att få till bra tryck på brädan i svängarna med för bred stance.

Själv kör jag med precis lagom stance ;-)

Enklast är nog att prova sig fram till det som känns bäst.

Tillbaka
Topp