Standard eller Centrerad? Twintip bindning

• Trådstartare Trådstartare RasmusH
  • Start datum Start datum
R

RasmusH

Guest
Dynastar Troublemaker 07-08 twintip.

Som ni säkert redan vet finns det två olika markeringar för placeringen av bindning, ''Standard'' (aningen längre bak på skidan) för pist/offpist och ''centrerad'' (mittmitt av skidan) för park och play. Frågan till er är hur stor skillnaden är på standard och centrerad? Har aldrig åkt med centrerad utan bara standard i parken och på så vis vant mig. Är det lättare att flippa och trixa osv?

Tack på förhand
//Rasmus Höijer

Mittmontering underlättar allt.. och det försämrar inte skidans egenskap så speviellt mycket.. och ännu mindre om de är en true twintip som du monterar.. alltså en som är ser likadan ut fram och bak, där mitten verkligen är "exakt mitten" på skidan, många skidor har skärningen lite bakom mitten.. å då blir de konstigt att mitt montera! men de funkar!

jag skulle rekomendera mittmontering av parklagg åt alla! de underlättar både rails, snurrar baklängesåkning och volter, samt butters på nosen och tailen! finns ingen mening med att inte mittmontera ett par parklagg om man köper dom för att ha dom i parken!

det är väl bara om man vill åka väldigt mycket pist med dom som man borde se över en "vanlig" montering eller bara lite framför standrard..

hoppas jag kunde hjälpa dig lite! annars finns de säkert någon annan som kan! :)
/jeppe

Men Jesper, är det verkligen så?

Vikt-, balans- och längdmässigt blir skillnaden så extremt liten att den är försumbar. Skärning och åkegenskaper försämras desto mer. Punkten som du lägger tryck på ligger längre fram på båge som skärningen utgör vilket rent tekniskt borde leda till sämre pistegenskaper. Typ.

Givetvis inte mycket, men om man jämför med hur få fördelarna med "frammontering" av asymetrisk skida är så är de skillnad. Snackar vi Völkl Wall, Line Invader, K2 Punisher, Moment Reno, Atomic Punx och liknande, då är det klart att man skall mittmontera, men inte på en asymetrisk skida som jag ser det.

Hade det varit optimalt att köra mitt-mitt på asymetriska skidor hade väl Jon, Jacob, Sammy, Simon och Tanner redan gjort det? Och det är väl få som har mer nytta av meximalt presterande skidor än de herrarna? All tid mellan hoppen, på väg till parken och på väg till liften är väl inte värt att prioritera bort för den lilla tiden i luften och på railsen?

jeppenator sa:
Mittmontering underlättar allt..
---
det är väl bara om man vill åka väldigt mycket pist med dom som man borde se över en "vanlig" montering eller bara lite framför standrard..
nu är ju tråden postad under forum freeride och inte JIBB alltså borde ju rimligen personen faktisk åka skidor också. (Jibbing är inte skidåkning)
Så puderåkning blir inte lidande med mittmontering , allt blir ju bättre?
Om trådpostaren postade i fel forum och borde ha den i "JIBB" (vilket är väldigt vanligt) så har säkert jeppenator rätt för JIbb kan jag ingenting om och vill inget kunna.

Balanselius, han frågar ju om det blir lättare att flippa och trixxa med mittmontering.. därav mitt svar?

står de något om "freeride" i hans inlägg?.. kan vara felpost, eller så uppfattade jag tråden fel.

Och angående det Carled så förstod jag inget av hans inlägg.. på tok för smart skrivet för min lilla jibbhjärna att förstå.. men de är säkert rätt de han säger! :)

jeppenator:nej det står inget om freeride, men det finns två delar av "Skidor" en för jibb och en för freeride men eftersom men många verkar inte fatta skillnaden så frågar de om jibbskidor på "freeride" delen.
Sen svarar du inte "ja det blir lättare att flippa och trixa" utan "Mittmontering underlättar allt.. " och det är rätt långt ifrån samma sak.

Konstigt svar av Jeppenator...

Tycker inte du ska mittmontera, om du nu inte åker minst 50% av din åkning baklänges vilket du troligtvis inte gör. Man förstör skidans egenskaper på riktigt, verkligen slakt. Dom som påstår att det är mycket bättre har ofta följt någon trend, sen helt enkelt vant sig vid att dom har mittmonterade skidor och fortsatt så.

Dina flippar kommer inte bli lättare för att du mittmonterar skidorna, i alla fall inte på den här nivån. Du kommer inte heller kunna raila bättre bara för att du har exakt lika mycket skida fram som bak istället för 5cm extra fram. Nej, montera skidan så som den ska vara monterad och du kommer ha så mycket roligare speciellt mellan hoppen och det är ju ändå där man åker typ 97% av åkningen.

Och utanför pisten, vilka ubåtar... vågar inte ens tänka på det! :P

Tackar för svaren!
Jag ber och ursäkt den skulle ha legat på ''JIBB'' givet.
Hur som haver, det ni sa gjorde verkligen saken ljusare. ''Standard'' montering framöver eftersom att jag i stort sett kört med det innan hela tiden. Men eftersom att det inte verkar göra någon ''STÖRRE'' skillnad finns det ingen idê att byta. Kanske eventuellt testa framöver :)

Tack igen
//RasmusH

Tillbaka
Topp