Startramp?

• Trådstartare Trådstartare LeoC
  • Start datum Start datum
L

LeoC

Guest
Startramp?
jag tänkte bygga en startramp till handrails. vill ha en som går att montera upp och ner lätt. några förslag på hur jag ska bygga den?

hur hög ska den va för att jag ska få tillräckligt bra med fart? hur ska benen vara osv?..

Startramp?
typ 1,5 meter hög å ganska brant.

de svåra är ju å få till de ås man inte knäcker skidorna/brädan i transitionen mellan rampen å marken, för om man gör den för brant så blir de ju som å köra ner nosen rakt i marken..

funderar själv på å bygga en egen. nån med lite tips?

Startramp?
1,5m? e de inte lite lågt? jag hade tänkt mig runt 2m kanske.. men jag vet inte.. man kanske får förmycke fart..

Startramp?
aa men gör man en som är 2 meter hög så blire jävligt ostabilt.. tänkt på det?

då måste man göra den skit bred också..

Startramp?
ee jag vetefaan :P jag vill ha en rätt bred ändå, eller där uppe där man står.. de där med transitionen kan man fixa med snö.. de jag helst skulle vilja göra är en ramp som man kan plocka isär i kanske 3 bitar så det blir smidigare att ta med sig.. ska man göra en "bottenplatta", sen kanske bygga upp det lite som en pyramid kanske? eller låter de knäppt?

Startramp?
jag har tänkt på en ihopfällbar me gångjärn typ.. så man har som en stor låda som själva tornet och sen som en lång nedförsbacke som man bara lägger mot tornet för å få fart från.. om du hajjar,

fan nu får du in i paint å rita vad du menar å lägga upp på www.tinypic.com

Startramp?
jeppenator sa:
aa men gör man en som är 2 meter hög så blire jävligt ostabilt.. tänkt på det?

då måste man göra den skit bred också..
Beror helt på hur man bygger.. har man raka men så jaaa.. men har man lite "hjulbenta" ben så kommer de bli mycket stadigare =) om ni förstår mig =) dock har jag inget bra tips på eran lilla ihopfällnings idé men om man försöker få ihop ett torn som funkar först så kanske man kan kapa och stoppa gångjärnen sen på något finurligt sätt? =D=D

Startramp?
jeppenator sa:
Robint sa:
Gör en startramp av järnrör som du enkelt kan skruva ihop med bara några skruvar
Blir så förbannat tungt om man ska ta med den nånstans..?
Det beror alldeles på hur mycket du ska flytta runt på den.
Jag tror knappast att du kommer gå med startrampen till ett schysst rail för att åka, du pular nog in den i bilen:)
Vill man ha någonting riktigt hållbart så ska man göra av järn, annars så håller en trästartramp många år också!

Startramp?
kör på en ganska bred, så det känns mer stabilt när man står där uppe.
sen är det bara att sätta på 2 barnvagnshjul längst bak där man klättrar upp så när du ska flytta den så är det bara att luta den bak och putta :D hur lätt som helst!

Startramp?
c1fc2bab22ed8522c1b411d63b11668a.jpg

Här har vi en liten startramp iaf. =)

Startramp?
Behöver inte ta med någonstans, har tillräckligt stor tomt att den står stilla året om ;).

Dock gått på runt 2500-3500kr. Så ni vet "pris".

Startramp?
jo sant, men bara man kommer upp på det, sen får man ju massa fart på railet eftersom del lutar....

Startramp?
Vi håller på med en startramp i skolan med 35*20 rör som projektarbete. Vi kan säkert ladda upp resultatet när vi är klara. Den kommer vara isärtagbar så man lätt ska kunna lägga den i skuffen på bilen! Kommer vara ung 1,5m hög. Tanken där uppe med alu är ju faktiskt lättare men dock mycket svårare att svetsa i och troligen kommer det kunna bli vekare eftersom alu böjjer sig mycket lättare. och jag tror inte den kommer väga allt för mycket. gjorde 2boxar i samma matreal förut dom väger knappt nått. och startrampen kommer inte bli mycket mera matreal.

Tillbaka
Topp